AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
5.384

Harman/Kardon effekt och antal högtalare på en E46 touring

Sida 1 av 2
s-
142
s-w
330iA Touring -02
Något jag undrar över är hur många högtalare är det? Effekten?
Vad jag ser med blotta ögat utan att ha grävt är:
- 6 högtalare fram
- 2 bak
- 2 i bagageluckan
Men vart sitter subben?

/s-w
Ingår det verkligen sub i H/K anläggningen? har för mig att det bara är 10högtalare.

/Johan

s-w:

Hi-Fi högtalarsystem, 10 högtalare, ca 200 W 5700kr

Hi-Fi högtalarsystem Harman/Kardon, 8-12 högtalare inkl subwoofer, 240-400 W, med rymdklangreglering (ej cabriolet/roadster) 8700kr

Detta är från Bmws hemsida
LITE off - topic...

Hur ser det ut i e39?

s-
142
s-w
330iA Touring -02
Det är det som är det kryptiska 8-12 högtalare och 240-400W. Hur vet man vilket man har då?

/s-w
mr
113
mrjim
A4 Avant Tdi Q 2013
Har lite funderingar om samma ämne. Sitter det verkligen en sub nånstans, tycker inte det låter som det. Kompisens anläggning i P*****T 607 låter mycket bättre, han har JBL anläggning i sin.
mr
113
mrjim
A4 Avant Tdi Q 2013
Kan tillägga att jag valde:

Hi-Fi högtalarsystem Harman/Kardon, 8-12 högtalare inkl subwoofer, 240-400 W, med rymdklangreglering (ej cabriolet/roadster) 8700kr

Funderar på en extra sub...
H/K systemet låter inte sådär fruktansvärt bra, tyvärr. Min bil (en sedan) har två små subbar som ser ut ungefär som vanliga högtalare i hatthyllan. Jag tror att dessa högtalarenheter innehåller en vanlig högtalare vardera också. I en touring sitter dessa troligen i sidan på bagageutrymmet ?
Dessa två enheter innehåller alltså sammanlagt 4 högtalare vilket gör att det totala antalet blir 12.
s-
142
s-w
330iA Touring -02
Undrar om man kan byta ut de olika delarna i H/K anläggningen? Lyssnade på en kollegas Saab 95 med H/K snacka om skillnad! Det lät riktigt bra:(

/-sw
performa
Sitter i den nya 330i Touringen. Trycker in den lilla högtalarknappen. Lyssnar.... Trycker igen. Hmm. Det är ju ingen skillnad!!! Är det ngn som har en idé om vad som är fel?
Vad jag kommer ihåg hade Z3 Coupén en subwoofer el slutsteg monterad som tog upp halva (det redan lilla!) bagaeutrymmet. Vet ngn vilka komponeneter som skall ingå...

85
379
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
Så har någon bytt ut högtalarna (H/K) mot något bättre ? Vad kan man tänkas på för ca. 5000kr ?

Hade DLS i min förra bil, och gillade ljudet från dem...

I största allmänhet, är det en stor operation, om man för bilen till en bil Hifi shop vad kan de tänkas kunna göra under 1dag, samt för MAX 6000kr ?

Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Knappen med högtalaren på ät till rör "rymdljudet"
Har ingenting med extra bas att göra.
performa
Tack, men vad är "rymdljudet"? Det borde ju för guds skull märkas ngn skillnad el är HK-BMW grejorna så dåliga att det inte märks?
Finns det ngt vettigt att göra för att uppgradera utan att bygga om hela bilen? (Har läst och sökt men alla verkar peka åt olika håll och det är så individuellt för resp modellserie och coupé- el touringmodell)?

to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Det kanske inte blir en aha upplevelse då du trycker in "rymdknappen" men visst märker man skillnad.
Sonens har en 325:a med hela HK systemet och det märks skillnad med "knapp" och utan.
Vad gäller subbarna så finns de under hatthyllan i bagaget, men det vet du väl, de syns inte bara skyddet.

mvh
Tommy

NoFear
performa
Tack för svar men jag lovar, det ÄR ingen skillnad! Har låtit 10 pers testa och ingen hör ngn skillnad... Bilen är ju en touring så hatthyllan finns inte. Kanske har man struntat att på touringarna leverera subbar.

Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Det kanske är något fel på din "rymdklangreglering"?
performa
Känns som det är läge att kolla upp vid nästa service.
Finns det ngn ägare av en E46 Touring med HK-paket som kan dela med sig av erfarenheter ang problemen och/eller hur utrustningen skall se ut och reagera?

to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Vad jag hört, men som vanligt då det gäller ljudupplevelser då är detta en subjektiv upplevelse.
Vad gäller HK så "fungerar" det bäst i en limo, touring och kupén fungerar der minder bra i.
Jag har själv den uppfattningen men som sagt det är ju en subjektiv bedömning.

mvh
Tommy

NoFear
Jag har H/K i min bil och jag märker en rejäl skillnad! Och ju högre man går över normal samtalston desto mer märks det av.

Några problem har jag inte märkt av ännu men visst bilen är bara 2 veckor gammal...
Ge
64
Georgio
328Ci -00
Har Harmann Kardon i min coupe. Grymt ljud! Och visst märker man skillnad om man kopplar bort rymdljudet. Enda problemet är at själva hatthyllan inte klarar så mycket bas.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.