AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.368

Blev bestulen på FÄLGARNA! tråkigt nog..

Som rubriken lyder blev jag av med mina OZ Sport 16" fälgar inatt..
de som finns på bilen under mina bilder..

Tråkigt men sant..
Har varit i kontakt med Försäkringsb. och polisen..

gjort anmälan m.m

Vad kan ett par sådanna vara värda?
16", 1½år gamla, rullat 1000mil,nyskick..

Skrev 7500 + 2500(däcken)..

Är de en lämplig summa? har ej fått hem rapport än att skicka in till FB och ska dessutom maila bilder på fälgarna när jag får tid övers..

kan 7500:- låta rimligt? jo jag vet, överpris, men har dock inge kvitto och vet ej vad de kostade nya..uppskattar till 7500..

tycker du jag skrev i en för hög summa?..jag kommer ändå avdrag på 25% av summan jag vill ha pga att de stod i ett flerbilsgarage..men jag uppskattar värdet till detta..

MVH Mert
Klart man tar i för att få ut så mycket som möjligt....
Om man kollar på bilderna där vä framfälg ser lite kanstött ut
och designen på dom känns lite gammal så skulle jag tro att
du kunde fått 4-5000 för dom inkl däck om du hade såld dom i stället.

Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Försäkringsbolagen vill väl ha nypriset på fälgar och däck, sedan gör de ålders-, mil- & slitageavdrag enligt en lista?

Ring och kolla vad de vill ha, så du inte blir blåst (eller blåser oss som också betalar höga premier...).

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Mert: Nya original bmw 16''are till E36 kostar ca 2500kr/fälg. Tror en komplett hjulsats kostar runt 15000 på bmw, lite beroende på modell.
Nu vet jag inte hur OZ sport prissätts men nu har du ett riktmärke att gå på...

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
Har du inget kvitto på fälgarna ser FB det som om dom satt på när bilen var ny och gör ett schablonavdrag på det... Åldersavdrag. Blir tyvärr inte många kronor för en bil från 91. Däcken får man dock lite mer för, även om man inte har kvitto på dom, då man måste ha lagenliga däck. Så gjorde Länsförsäkringar för mig när mina fälgar blev stulna förra året iaf. Fick ut 1800 efter självrisk.. Ockrare

Två bilar är fler än en..
Pratade med en kille på Folksam idag, Fälg o däck tekniker..eller nå sånt..

Han frågade när fälgarna var köpta: jag ska Hösten 2002
Han frågade hur mkt de rullat: jag sa högst 1500mil,
Han frågade vad de var för däck: jag sa 215/50

Ska skicka in kopian på polisanmälan, samt maila in så många bilder som möjligt på däcken..

Avdrag på 25% på uppskattat värde kommer göras då de stod i ett flerbilsgarage så om ja har tur får jag 7500:-

Kollade på www.gummihuset.se vad 16" i ungefärlig lika stil låg på och där ligger de på 6900:- upp emot 10.000+ beroendes på märke m.m

-----------------------------

har dessutom gjort en polisanmälan där jag fick fylla i siffror själv..

7500:- - 4st fälgar OZ Sport 16"
2500:- 4st gummidäck med dimension 215/50
10000:- sammanlagt..

Fick oxå höra nu att fler i garaget haft inbrott och en hel del andra däck var uppställda för att plockas..något måste skrämt iväg dom..fan skulle dom med mina däck till? :(

De låg 4 uppsättnigar däck brevid varandra, varav 2 som hör till mina bilar..mellan min BMW och mammas CR-V
Mors 18" SUV sommardäck till en Honda jeep låg brevid, men de ville de tydligen inte ha..pga Honda märket eller? iofs enklare att kränga ett par OZ sport fälgar..

sjuka människor de finns egentligen, aja, återkommer när jag har hört nå mer från FB..skriv gärna en rad eller två om ni har varit med i samma sits eller liknande..

MVH Mert
Hehe, nej dom stod brevid bilen, mellan min o mammas bil..
:(

va till polisen idag o ändrade summan på mina gummidäck till 6000:- totalt istället för 2500:-, vet inte va ja tänkte med när jag skrev 2500, de är ju priset för 14" orginal däck typ, till en micra :)..

aja, de ska nog lösa sig..
tur som fan..en annan av bilarna fick en backspegel tilltryckt..måste hänt när de sprang förbi fram o tbax..en annan hade fått ett parti däck uppslänga på skuffen..inga däck som dom tagit dock..

de e tydligen en liga i uppsala just nu, stod om mina däck i dagens tidning föresten :)
Länk
Nu så va de klart..

Får 20% avdrag på fälgar
10% på däck

sen 25% på summa kardemumma för den stod i flerbils garage..

7500 / 1,20 = 6250
6500 / 1,10 = 5909
=
12159:-
/
1,25%
=9727:-

Är helt ok för mig..
sen har jag iofs 2000:- i självrisk

men men..bättre än inget alls..
nu så ångrar man nästan att man inte sa en annan summa på polisanmälan :)

Re
456
Real Power
e28 528i -83
Tycker att det låter som en väldigt bra ersättning för sådana fälgar. Tur i oturen med andra ord! :)

Hade du nån tillägs försäkring för fälgarna?
Nope, gick på Helförsäkringen...
Fälgarna va värde enligt mig kanske..5loppor och däcken var iofs legumerade, typ 800:- styck :)..men men, blir mer jobb så här ju, då kan man lika gärna ta ut ny priser..de e ju de dom går efter..
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Eftersom FB´s beräkningsmodell utgår efter nypris och med åldersavdrag så har du anmält korrekta siffror.

/Christofer
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Du (eller fB?) har räknat fel!
Efter 20% avdrag på däcken får du behålla 0,8*7500 = 6000
Efter 10% avdrag på fälgarna får du behålla 0,9*6500 = 5850

Efter 25% avdrag på allt får du behålla 0,75*11850 = 8887:50

Utbetalningen efter självriskavdrag blir 6887:50

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Erikw has a point..
jag räknade iofs 1,20 dividerat med priset..
men men, de e bättre än ingenting ändå..skiljer 900 utifrån min beräkning..men men..

Flerbilsgarage avdraget var 50% på pappret jag fick hem, sen ringde jag och sa att han ja prata med i telefon sa 25%..då medgav han att han säkerligen sagt fel för han tänkte på flerbilsgarage med skiljevägg..så nu fick jag de korrigerat till 25% ändå..

:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.