AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.874

Europe Bil Center AB i Söderköping ?

Sida 1 av 3
Be
26
Beemer_ron
528i Touring -98
Jag är på väg att köpa en importerad 528i Touring -98
från "Europe Bil Center AB i Söderköping".
Är det någon som vet om det här är en seriös firma?
Har varit i kontakt med dom, och allt verkar vara bra.

Tacksam för svar..
dagens tips:

Klicka på "sök inlägg" ovanför här skriv "söderköping" och läs dom många många inläggen om just denna firma så har du tyvärr snart bilden klar för dig...

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
16.551
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
För att besvara dig besväret med sökningar kan jag meddela att de flesta bilar som står där ser bedrövliga ut. Vissa undantag finns, bland annat en grön Alpina B10 som stod där för ett tag sedan. Nästan inga bilar har serviceböcker, skinnklädslar ser förjäkliga ut och firman ger ett allmänt intryck av att vara vimpelhandlare. Jag har varit där ett flertal gånger och tittat på bil, sist var det en Audi A8 som vid närmare granskning hade olika färg på insidan och utsidan av dörrarna, karosspringor olika stora och framskärmar som var enormt buckliga på insidan. Jag provkörde inte ens...

Men som alltid, du köper ju ett visst exemplar, kolla upp det ordentligt. Man kan ju ha tur men oftast har man inte det. Att mekanikerna kör race med bilarna (jag har sett det) bättrar ju inte heller på intrycket. Jag har varit där flera gånger och kollat på bilar och blivit lika besviken varje gång.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Be
26
Beemer_ron
528i Touring -98
Tack för upplysningarna!
En fråga till,hur gör man för att kolla upp senaste ägaren, med en importbil som inte är inregad än?
16.551
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Jag är ingen expert på just detta men såvitt jag vet så står ägarna i bilens fahrzeugbrief. Begär en kopia på detta så borde du kunna få fram ägaren.

//Lövet

Paap Reeder
Hej!
Våren 2001 körde jag ToR fr Stockholm för att titta på en 750 som enligt bilder och utsago var jättebra.
Mitt omdöme blev = sunkig i värsta klassen. Blev 30 mil till ingen nytta men det är ju alltid roligt att köra sin BMW......och körde så mycket som möjligt på "gamla riksettan" tillbaka och bara de´ e´kul.

MVH /// Paap R
Har varit o kollat där några ggr och mycket de har där är tyvärr riktigt sunkiga bilar.....
Smutsiga innuti och knappt rena på utsidan...

E-12 Billy B-10
Länk
Min pärla !
Be
26
Beemer_ron
528i Touring -98
Det här låter ju inte så bra.
Men jag har fått chassinr och kollat med BMW.
Det jag fick fram var 3 besök på verkstad, senast
000616, då stod mätaren på 92201 km.
Idag ska mätaren stå på 16200 mil.
Och så långt tycker jag att det verkar ok.
Men finns det inget enkelt sätt att få reda på servicetillfällen?

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

Servicetillfällena går inte att få reda på annat än i serviceboken. om du har den så är det bara att ringa till verkstäderna och kolla om bilen är servad på det miltalet.
Tyvärr är det inte bara mätaren som kan vara skruvad, bilen kan också vara dåligt reparerad eller ha andra fel. Jag skulle inte köpa en bil i den prisklassen utan att M-testa den. Det är värt varenda öre, och då brukar oftast kunna pruta ner bilen flerdubblet mot vad testet kostar.
Tänk på att vara noggrann, många försäkringsbolag besiktigar bilarna numera och sänker ersättning om något inte stämmer-
Annars kan du kolla i importguiden, där har jag skrivit vilka möjligheter du har att kolla bilen. Tex finns ljusmodulstestet på en 528 iT.
Lycka till!

mvh Johan
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
förresten, varför skulle 16200 mil nu vara ok? baserat på att den gått 9200 mil de första två åren så borde den riktiga mätarställningen vara åtminstone 25000 mil nu, om den gått 4-4500 mil/ år hela tiden....

Mvh Johan
Be
26
Beemer_ron
528i Touring -98
Bilen är uttagen 9708, där baserar jag att milen "kan" vara ok. Men självklart så är jag inte säker. Just därför så vill jag försöka ta reda på mer, men jag är ju ingen expert på import. Ett M-test är dom villg att låta mig göra, samt verifiering av mätaren på BMW.
Be
26
Beemer_ron
528i Touring -98
En dum fråga kanske, men kan man be om en kopia av fahrzeugbrief el "briefet" av bilhandlaren?
Jag läste importguiden och där stod det att det var en värdehandling. Så jag tänkte att dom kanske inte lämnar ifrån sig den innan bilen är såld.
Beemer_ron: Var inte för naiv bara! Om varningsklockorna ringer så köp inte. Du blir garanterat lurad. Tycker inte alls att miltalet verkar ok.
Man vill ju så gärna att det ska vara ok för man vill ju så gärna ha den där billiga bilen.
Tror det finns en och annan på det här forumet som resonerat så och sedan stått med kostnader som vida överstiger det de kännade på att köpa den "billiga" bilen.
Jag har själv varit nära att göra det men lät bli i sista stund. Jag vet dock vem som köpte den bilen som jag tänkte köpa och han är flitig här på forumet nu och har många frågor på saker som är sönder och inte borde vara sönder med "så få mil".
Be
26
Beemer_ron
528i Touring -98
jag är inte naiv, och jag tar verkligen åt mig på de svar jag fått.
Men självklart är jag jäkligt sugen, men inte till vilket pris som helst! Jag vill inte ge upp förrän jag kollat upp den. Och får jag inte reda på något mer om bilen än det jag vet, då lägger jag ner det!
Ja hade jag varit som du så hade jag inte tittat mer på den bilen, det finns många BMW att köpa.
fahrzeugbrief pappret ska de ha lämnat till sbp vid registrerings besiktningen. (om nu denna bil har svenska plåtar)
Så fick jag tag i detta papper till min alpina , jag ringde sbp och de skickade hem en kopia på det.

Den bilen kan ju vara ärlig , eftersom de sa att du kan kolla den på bmw (verifiering av mätaren)..

Vem vet allt de säljer där kanske inte är "dåliga" bilar....

E-12 Billy B-10
Länk
Min pärla !
Utan att raljera för mycket så är det ofta så att folk lite längre upp i Sverige har en väldigt naiv syn på det här med skruvade/krockade/övriga fuskbilar. Det är otroligt vanligt i södra Sverige och därför blir man förvånad att folk forfarande låter sig bli lurade.
Be
26
Beemer_ron
528i Touring -98
Du behöver inte dumförklara mig!
Jag försöker bara ta reda på historiken på bilen och se om det kan vara något. Nu har jag ju fått flera varningar om det här företaget. Och jag är inte helt okunnig om bilar. Har jobbat flera år som billackerare, men som sagt jag är ju ingen expert på importbilar, just därför jag frågar!
Var absolut inte min mening. Tusen gånger om ursäkt om du tog det så. Detta var mer allmänt menat och jag tror mig ha belägg för det men det betyder inte att jag menar att folk skulle vara dumma.
16.551
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Beemer_ron: Jag tycker verkligen inte du ska fokusera för mkt på miltalet. Vad viktigare är så kolla upp bilens skick! Många bilar på nämnda firma ser verkligen för jäkliga ut men vissa ser helt okay ut.

Jag har själv vid min förhållandevis många besök på firman (det är kul att gå runt, han har massor med bilar att kolla på) noterat att ett flertal garanterat är smällda! Nyansskillnader i lacken, ojämna karosspalter och ojämna plåtytor. Synd att bilen du nämner inte står i Sverige, annars hade jag kanske kunnat åka o titta på den. Bor i Norrköping 2 mil därifrån.

//Lövet

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Beemer_ron,

jag blev lite nyfiken på att höra hur det gick? Såg att du har ändrat din profil till "letar..", hoppas det betydde att du inte köpte ovan nämnda bil.

När du sa att den var uttagen 9708 så är den dessutom ingen -98:a, utan årsmodell -97. Årsmodell -98 tillverkas from 9709 så om bilen är påställd 9708 är den omöjligen en -98:a.

Det finns massor med fina och ärliga bilar om du letar lite noggrannare, så lycka till!

mvh Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.