|
|
|
|---|---|
Gotland |
Automatlådan på min 530i -93 har börjat leva ett eget liv. Den växlar vid konstiga varvtal och rycker och har sig, ibland så ligger den och pendlar mellan två växlar. Innebär detta slutet på växellådans liv? eller tror ni att det är ett lösbart problem? Tacksam för all hjälp! |
|
Har du bytt olja och oljesil (filter) på den? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Felet kan ligga i styrelektroniken. Det finns en styrbox i motorrummet (oxid, ärgade stift?) samt en kontakt på sidan av automatlådan under bilen (smuts, olja?) som kan behöva en översyn. Övriga åtgärder kan vara att koppla bort batteriet i ca 30 min för att nollställa elektroniken och att se till att batteriet är i god kondition. |
|
Gotland |
Oljan är bytt för ca. 8 mån sedan på verkstad. Oljan som dom har bytt till är Quaker State ATF spec. om jag har förstått forumet rätt så skall det vara Dexron III olja. kan det ställa till problem att det är en annan olja? |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kan vara styrelektroniken som krånglar och även kontakten som RG säger. Oljan ska du inte bekymmra dig om bara det är rätt nivå och den ser fräsch och fin ut. Du kan läsa lite om styrelektronikproblem i Janne Södermans dagbok se länk . datum 020605 och framåt Länk ///MVH Hasso Länk |
|
Kolla att det är Dexron III olja och inte Dexron II som leder för mycket ström. Elektoniken i lådan badar i oljan som därför inte får vara ledande. Mvh Tomas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.