|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
För att sedan köra Italienska och Franska rivieran. Målet är Monaco och tanken är att försöka se Monacos Grand Prix. Nu har jag aldrig bilat så långt tidigare och man börjar ställa sig en del frågor: Olja behöver man en 10-liters dunk?, däcken bak skulle nog tåla en sommar till i Sverige, men frågan är om man skall byta dessa inför en sådan här tur? Ni som kört längre sträckor kom gärna med synpunkter på åtgärder och tips inför en bilsemester av detta slag. Nipply | |
|
Nipply: När jag åkte ner till Munchen ocg andra städer i Tyskland)ca:500mil)så hade jag nyligen gjort en service på Bmw. Det enda jag egentligen hade med mig om något skullle hända var bmw jour numret vilket ska fungera i hela Europa:)). Jag hade med mig en pappers karta om nu navi skulle av någon anledning sluta fungera. Tog även med mig Hotel nyckeln du vet den smala svarta nyckeln. Bak däcken skulle jag nog byta om det var på gränsen då det alltid är trevligt att dra lite med M-bilen:)) Skulle inte ta med mig en 10L dunk jag hade med mig en 3l flaska vilket borde räcka, nu vet jag inte hur mycket M5 drar gentemot M3an. Min drog knappt någon olja alls under de ca:500milen. Trots allt finns det Bmw verkstäder även utanför sverige:)))om det nu skulle hända något. |
|
D-diddy |
Nipply: jag skulle rekomendera dig att vänta med att köpa däck tills du kommer till tyskland. där är det billigare med däck. det du ska ha med dig om du ska ha med något i dunk är bensin. tror tom att det är lag på det i vissa länder. hur som helst är det massiva böter att få soppatorsk på autobahn. kanske vi ses på vägarna, själv tänkte jag söka mig ner till frankrike och Normandie i början av Juni för att se på 60årsdagen av D-Dagen. Kör försiktigt. David |
|
D-diddy: Bra idé med reservdunk.... Tycker det låter som en utmärkt idé att köra ner till Frankrike med en så trevlig cab som du har :-) Själv får jag väl dra ner rutan och sträcka ut huvudet för att uppnå en liknande känsla.... :-( Trevlig resa! Nipply |
|
D-diddy |
nipply: Ja men gör det inte på autobahn.. sparvarna kommer fort där... speciellt om man kör m5. Monaco är riktigt häftig stad om du inte har varit där förut. det är nog ett av de få ställen på jorden där du kommer att känna, "hmm vilken gammal och billig skitbil jag har" den stan är helt sjuk. när jag var där tidigt nittiotal så kostade en bananasplit ca 80kr. :0 Farsan var där samtidigt som det var F1. och han tykte det var väldigt kul att få se bilarna i relation till saker man känner igen. alltså, man fattar inte hur fort dom igentligen kör. men när man ser hur fort det går att passera en rondell (som man kört i själv veckan innan) så börjar man förstå. David |
|
D-diddy, nej jag har aldrig varit där tidigare så det ska bli intressant och roligt! Jag har en vän som tog sin F355 spider dit ner en sommar...det skulle han inte ha gjort för folk kom fram och berättade att "en sån där bil har minsann vår städare den är fin".... Jag får väl ta den kritiken att jag har en "gammal" bil, lever ett minst sagt anorlunda liv i jämförelse...... Kul ska det bli i allafall, jag ska hålla ögonen öppna efter en svenskreggad 328 cabbe. kanske kan vi briefa varandra om när vi åker längre fram? Se upp ni sparvar på autobahn!! Nipply |
|
| Jag brukar köra 250 mil i en riktning till jugoslavien varje sommar,för 2 år sedan körde jag ner i min m5a 99a det var den bästa bilen jag har bilat med. OBS ta med olja. | |
|
Frågan är hur mycket man egentligen sparar på att köpa sina däck i Tyskland nu när det finns däckonline... Jämför gärna priserna på www.dackonline.se med www.reifen.com . Däremot kan du tjäna en ganska bra hacka på att göra din service i tyskland! Kanske kan vara värt att kolla upp om det börjar bli dags. Monaco är ett trevligt och ganska speciellt land. Om man tycker där är dyrt i vanliga fall vill man inte tänka på hur dyrt det är under F1-perioden. Vi snackar typ 300:- för en öl på restaurangen, och så vidare. Italienska och franska rivieran är underbara platser med fina vägar! Trevlig resa! Mvh, Kalle _____ Länk |
|
mafia_shq |
monaco rulez, jag brukar åka dit till en alban som bor där , vi e släktingar, så att han bjuder på den 300 kr ölen :) han kör även en bmw m3 e46 men tror han ska köpa mclaren slr. men monaco som stad tycker jag att Ferrari passar in som bäst , den smälter in snyggast tycker jag. |
|
Vi åkte 4 pers i min gamla kärra till rivieran. Funkade utmärkt. Så en 99:a borde rimligtvis inte vålla några problem. En dunk olja är dock alltid bra att ha med sig oavsett bil! |
|
D-diddy |
jo det är klart vi kan tala om hur semesterplanerna formas med tiden.. Att det alltid finns finare bilar får man stå ut med.. speciellt i Monaco. När du ändå är där, åk ner och kolla på båtarna med. vilka jäkla pråmar dom har. David |
|
När vi var där förra året så stod det en "båt" med en helikopter ombord och ett par Rollsar/Bentley på bryggan... I Monaco. Sinnessjukt |
|
|
hehe=) Har varit i Monaco två gånger och kan bara hålla med att den staden är sinnesjuk när det gäller "att synas, utstrålning". Ska en BMW verkligen dra olja ?? Okej att en M-modell, men en vanlig ny bmw?? Vår Volvo V70 2,4T -01 har inte dragit en droppe sen ny. Oljan har bytts vid service annars inget :) Vi kanske sticker ner till Riveran (St. Tropez) i nya 530:n till sommar. Kanske ses :) mvh Simon |
|
|
Reservdunk med soppa - som sagt så mycket otrevligt att få soppatorsk då man får åka vidare med en tom(are) plånka. Olja - Vet inte hur mycket M5 drar, men det är aldrig fel att ha, då oljan utvidgas när det blir varmt och tränger ut litegrann Spolarvätska! - Insekterna kan komma i svärmar näst intill... |
|
|
Spolarvätska var en bra idé...... Öde mark, mörkt ute, slut på spolarvätska=mardröm.... Tack! Fler? Nipply |
|
|
Hej Nipply Jag åker ett par ggr per år till syd Tyskland samt Kitsbüehl/Österrike och det enda jag tänker på att ha med är kontanter/kort.Med tanke hur det ser ut i dag efter autobahn och övriga motorvägar med deras öppettider så finns ju allting på mackarna,så mycket olja kan väl ändå inte din bil ta.Och kom i håg att om du kör igenom Österrike och Schweiz så köper du ett klistermärke som heter highwaysticker(skatt)för 7 euro(Österrike)för ett dygn,om du inte köper så står tullarna efter ett par km och ger dig en trevliglapp på 120euro av dom.Det går att köpa för veckovis också samt i schweiz så köper man årsvis.sist jag var till Italien -99 så körde jag till Gardasjön och dom hade ingen avgift eller så missade jag det. Länk |
|
|
Jag funderar på att ställa bilen på tåget i Tyskland. Då kan jag och tjejen sova skönt under natten, för att vakna upp pigga och friska i Italien. Vet många som gjort så och tycker det är en suverän lösning. sedan är du ju så att efter 150 mil är det inte JÄTTEROLIGT att köra längre, utan man vill fram! Nipply |
|
|
Det är nog en kalaslösning synd att dom har tagit bort biltågen från Norra till södra Sverige.då hade jag inte tvekat en sekund skönt att åka tåg och vara pigg och alert vid framkomsten.Jag har 290mil enkel väg till München så jag brukar vara ganska sliten när jag är "Hemma" i München. Länk |
|
Buspelle |
Det där med biltåg verkar lite trist. Är inte halva nöjet att köra M5an genom Tyskland? Annars är det väl goda råd med en nyservad bil, nya eller i vart fall bra däck, bensindunk och olja, även om 10 liter olja verkar mycket, det går ju shoppa på vägen.... |
|
Biltåget från Hamburg? Den vägen kör alltid min familj och jag. Helt suveränt! Lite för dyrt bara... =/ Dock mycket bekvämt! (Ett tips som kan vara av vikt: Välj det gamla tåget! Det nya är VÄLDIGT trångt och man delar "cupé" med 120 andra. Det enda insynsskyddet är ett draperi som ändå alltid glider undan. Dessutom sparar man några kr på att åka det gamla). /Berga |
|
|
Vad kostar det att ta tåget? Nipply |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.