AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.222

Fläkten går ej på maxfart (bara sporadiskt).

Jag får inte fläkten gå på max. Det verkar som om det är glapp någonstans. När bilen har fått gått cirka 30 minuter kan det hända att fläkten gör ett glädjehopp men inte långvarit.
Har testat att plocka bort elektronikenheten, inget annat händer än att fläkten går med samma låga fart som som innan. Så elektronikenheten verkar inte det som begränsar.
Vad kan det vara?
Har läst en del inlägg om ett motstånd som finns i fläktsystemet. Kan det vara så att det är den som spökar?
Hur ser man om den är sönder eller inte?
Vad för funktion har den?
Vilken resistans skall den ha?
Är det någon som har något svar på mina många frågor?
Sätter min högra pungkula på att det är fläktmotståndet som pelat ur, tydligen väldigt vanligt på BMW. Efter som du inte uppger vad du har för modell så kan det vara svårt å beskriva vart det sitter. Men på min 328i Coupé -96 så sitter det på förarsidan i mittkonsollen nere vid pedalerna. Det går inte att se om motståndet har gått sönder, vet inte om man kan mäta upp det, är inte så hemma på den biten.

Det finns ett X antal trådar här på forumet som handlar om det här problemet, titta på dom för vidare hjälp....

Lycka till!

~ Over and out ~
Ytterst osannolikt att fläktmotståndet påverkar den högsta hastigheten efter som det bara är inkopplat på lägre hastigheter och helt förbikopplat på högsta. Om du har AC med steglös fläkt så har du inget motstånd alls utan ett effektsteg med en kraftig transistor som styr hastigheten (fast många envisas med att kalla denna del för fläktmotstånd). Ett fläktmotstånd består av flera delmotstånd och tillhörande uttag/kablar, ofta inbakad i keramik på en metallplatta och mäter från några ohm ner till under 1 ohm, vid fel är det givetvis avbrott. Effektsteget sitter oftast inne luftkanalen och har kylfenor av aluminium. Lödfel i anslutningarna på denna förekommer, kan göra att fläkten går sakta eller inte alls.
Hur gjorde du för att få fläkten att snurra utan styrenhetet (elektronikenheten)? Tyder kanske på fel i effektsteget iaf då.

FP
Happ.. Då har man bara en kula då... trevligt =/

~ Over and out ~
Var rädd om juvelerna... :-)

Jag har en 323 -96.
Jag kopplar loss elektronikenheten(AC-styrning). När den är borta så skall fläkt-system automatiskt gå på max. Det gör den inte i mitt fall. Så här gissar jag att det inte kan vara elektronikenheten som är problemet.
Sen vad det kan vara vet jag ej. Jag hade problem med elektronikenheten för cirka ett år sedan. Men det fixade jag med att löda fast ett antal komponenter i elektronikenheten. Den har fungerat klanderfritt sedan dess.
Nu är det fläktfarten som är problemet. Fläkten går nu med cirka halvfart och när bilen har gått cirka 30 min kan fläkthastigheten ibland komma upp i normalfart. Men det är inte länge. Gissar att det är avbrott någonstans, Kanske i detta fall i något märkligt motstånd.
En funktion som drar på fläkten när man lossar AC-styrningen då?
Möjligt, men jag tippar nog ändå på fel i själva effektsteget till fläktmotorn. Det är oftast i delar som jobbar lite hårt som felen uppstår, sällan i småkomponenter och småmotstånd osv.

FP
Hej

Sitter effekt-enheten också under panelen likt detta omtalade motståndet?

Hur kan denna effekt del fungera då tro. Logiskt så borde det räcka med en effekt-transistor för att styra fläkten. Sen är det bara pulsbreddmodulera. Men eftersom fläkten går, dock inte med önskad fart så måste det finnas något mer i effektdelen.

Ett förtydligande, om man kopplar loss hela elektronikenheten som sitter i panelen så är det gjort så att fläkten skall få max fart.
Tror också att det skall bli max värme, har ej testat. Är väl något sorts säkerhetstänkande i detta fallet. Mer som kan krångla.
Effektsteget brukar som sagt sitta i luftkanalen, för kylning osv.
Riktigt med effektransistor, förmodligen PWM-styrd osv, vid fel i denna kan den ju läcka igenem lagom för lite halvfart på motorn, inte helt ovanligt.

FP
VÄLDIGT offtopic men jag kan inte låta bli!

Losec mupps: du borde numera byta användarnamn till Einstein ; )

I mitt fall så var lösningen att byta själv reglagenheten för att få fart på högsta hstigheten.

Johan S
Chassinummer:3527066
www.bimmer.se Länk
För oss Bmwtokar!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.