|
|
|
|---|---|
|
Vad är det för diffbromsar i 525ix? Jag hissade upp en häromdan och snurrade på hjulen för hand. Det verkade som om det inte fanns någon diffroms överhuvudtaget! En 4hjulsdriven bil utan diffbromsar verkar helt vansinnigt så jag misstänker att det är någon slags elektriskta diffbromsar. Vad är det? | |
|
ix har öppen diff fram och viscodiff mellan och bak. _______ //Niklas BMW CS NORD 3555 BMW SC |
|
|
Du har väl dessutom det elektroniska systemet som reglerar kraften till hjulen. Jag diskuterade 525IX med en expert på BMW i Stockholm för några år sedan och han påstod att elektroniken helt enkelt samarbetar med ABS-systemet. När ett hjul börjar tappa greppet, så bromsas det hjulet försiktigt och sedan får differentialerna fördela kraften till de andra hjulen. Antagligen billigt att utveckla när man redan har ABS tekniken, men tyvärr förlorar man ju lite effekt i bromsskivan och man behöver ju alla hästar till att dra sig framåt. (Jag vill ha en 540 IX, varför bygger ingen en sån?) /FB |
|
|
525ix = E34, har vad jag vet inte några anti system. _______ //Niklas BMW CS NORD 3555 BMW SC |
|
|
Jo då ASC (i nån special variant) sitter på 525iX ASC fanns som tillval på E34 av senarare årsmodell Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Många bud här... ix har öppen diff fram och viscodiff mellan och elektrisk styrd diffbroms bak, när diffen bak går in blinkar "antisladdlampan" så trevligt. |
|
|
OK var det så det var... är det broms (%??) eller spärr bak?? Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
525iXs bud för hur det funkar passar bra med mina experiement på bilen. Jag hade den upphissad med växel ilagd. Om man snurrade på ena bakhjulet gick det lätt och det andra bakhjulet snurrade åt andra hållet. Tyder på det inte finns någon diffbroms (eller trasig diffbroms). Samma i framvagnen. Om jag vred på båda bakhjulen gick det trögt och framhjulen snurrade åt motsatt håll. Att det gick trögt tyder på att det finns en mekanisk broms i mitten. Är säkert en likadan silikondiffbroms som i 325iX. När jag provkörde den i snön och gasade så blinkade en liten lampa mitt i instrumentpanenel. Någon slags elektrisk diffbroms eller antispinn. Det borde stå om detta i instruktionsboken, man kanske skulle läsa den ;) Altså 525iX funkar inte likadant som 325iX. 325iX som har vanlig silikon-diffroms bak medan 525iX har elektriska hjälpmedel som fixar broms i bakdiffen. |
|
|
Är det ingen som lyckats få tag på någon bra dokumentation över 4-hjulsdriften, mekanik och elektronik? Systemet har ju funnits ganska länge på marknaden nu. /FB |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.