|
|
|
|---|---|
|
Klimatkomfortvindrutan och fönsterantenn till mobilen går enligt BMW inte så bra. Bakom backspegeln är det dock ett fält som inte verkar att vara komfortbehandlad. Borde vara ok att sätta dit en fönsterantenn på den obehandlade ytan. Någon som vet om det går. /Johan Riktiga män kör sedan. | |
| Har du en bil utan regnsensor?? Den ytan du pratat om brukar om jag tolkat dig rätt vara där som sensorn för torkarna är placerad. | |
|
Ingen regnsensor på min bil. Regnsensorn funkar kanske inte heller på en komfortbehandlade delan av vindrutan. /Johan Riktiga män kör sedan. |
|
|
Har svårt att tro att man tillverkar rutan utan det tunna metallskiktet i hela ytan, borde vara svårt och fördyra processen. Regnsensorn arbetar optiskt, hindras inte som radiovågorna av skiktet i rutan. Kanske en glasantenn i överkant på bakrutan kan funka (tvådelad med inner och ytterdel, alternativt bara innerdel)? Annars återstår liten pinne eller hajfena på taket, detta ger överlägset resultat. På vissa bilar sitter GSM-antennen inne i bakre stötfångaren, antenner dolda under taklister förekommer också. FP |
|
|
Kan man kolla på nått sätt om man har regnsensor? Om den finns så funkar den inte, varför jag undrar är att bilen har all utrustning inkl ratt värme så var för skulle den inte ha regnsensor. |
|
|
Man får väl "reflektion i tunna skikt" om det sitter en metallfolie i rutan som har ett annat brytningsindex än glaset. Det kan definitivt påverka regnsensorn som ju använder sig av just reflektion. Mvh, Steaman |
|
|
Regnsensorn är lätt att upptäcka: Ett mörkt fält i glaset framför backspegeln, en blå sensor mitt i osv. Steaman: menar du att man inte kan få regnsensor om man har solskydd i rutan då? Metallskiktet är ju endast någon my tjockt, dämpar ljus (och radiovågor) och reflekterar en del sol och uv-ljus. För att brytningsindex skall påverkas så bör det väl vara lite tjocklek osv på materialet. Sensorn består så vitt jag vet av en ir-ljussändare och mottagare som detekterar det returnerade ljuset när tillräkligt stora vattendroppar byggts upp framför sensorn. Ljuset är pulsat och mottagaren synkad med pulserna för att inte störas av yttre ir-ljus. FP |
|
|
Jag tittade lite närmare på min vindruta idag. Jag har både komfortglasning och gröntoning. Fältet i ovankant saknar både det bruna(komfortglas?) och det gröna. Antagligen ligger grejorna inbakade i plastfilmen mellan glasskivorna. Folke: Tydligen begränsar komfortrutan genomsläppet av IR-ljus. Kan vara därför att fältet finns där. Min bil är även försedd med automatisk avbländning på innerbackspegeln. Enligt I-boken sitter fotosensorer som känner av ljuset framifrån och bakifrån. Avbländningen styrs av skillnaden mellan fotosensorerna. Sensorerna ogillar kanske komfortglaset? På mina andra bilar har jag haft glasantenn med innerdel. Räcker utmärkt till mig. Jag vill helst slippa att dra en kabel till bakrutan. /Johan /Johan Riktiga män kör sedan. |
|
|
Fullt möjligt, stämmer som du beskriver med backspegeln. Borde ju iofs gå att kalibrera för mörkare glas också, både detta och IR-sensorerna, men det bör ju gå lätt att kolla om man inte kan kombinera solskyddsglas och regnsensor i utrustningslistorna. Solskydd i form av metallfilm dämpar iaf radiovågor, t.ex GSM och GPS fullt märkbart medan färgat glas är OK. FP |
|
|
Brytningsindex har inte med skiktets tjocklek att göra utan skillnaden i brytningdindex mella de olika skikten. Precis som Olja påpekar så finns ingen film där sensorn sitter. Mvh, Steaman |
|
Deliq |
Jag har klimatkomfortruta och regnsensor i min e46. Det syns tydligt hur metallskiktet gör en "sväng" runt regnsensorn. Om detta är för att sensorn ska fungera som den ska låter jag vara osagt, men klimatkomfortrutans uppgift är att begränsa IR-ljus-genomsläppet, för lägre uppvärmning av kupen. Kanske tillräckligt mycket för att nedsätta regnsensorns funktion, vad vet jag ? M V H Deliq "Det är ofta dyrare att göra för lite än för mycket" |
|
Enligt TIS är urtaget vid backspegeln till för att vägtullsgrunkor och radarvarnare skall fungera. Jag tolkar det som att det borde fungera med en glasantenn placerad i urtaget. /Johan Riktiga män kör sedan. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.