AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
24.213

Top Gear - Volvos R vs M3

Sida 5 av 5
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Flåklypa: Jag som trodde att man ville ha en så neutral bil så möjligt i alla lägen - jag får nog begära en refund på lektionerna. Avdelning det är roligt att tappa baken under inbromsning?

Klart sido g är en teoretisk metod, men om en den ena bilen klara 1,5g medans en annan klara 1 så kan man utgå ifrån att bil a är snabbare genom kurvan.

MR C: Eftersom vikten förflyttas från bak till framhjulen vid gassläpp så är det fullt möjligt att parera understyrning på samma sätt. En bil som skiftar mellan över och understyrning och också extremt jobbigt. Alla som kört någon typ av formelbil vet att det sista man vill ha över 20 varv är en överstyrd bil som är nervös under inbromsning.
Sedan är setupen ganska personlig, men 99% av fallen så vill man ha en neutral bil följt av en något understyrd bil och sist en överstyrdbil. Att ha en överstyrd bil plus att bilen driver med bakhjulen gör att överstyrnigen bara blir värre med tiden. Att ha en något överstyrd bil endast vid turn-in och sedan lite lagom understyrning vid utgången låter visserligen bra men är nog en utopi.

Dessutom är det intressant att läsa TV testerna i modellguiden av E30. Säkra/trygga vägegenskaper med hög komfort.
Mikren: Våra åsikter går isär. Men alla kan inte tycka lika, och tur är väl det.
Jag måste även passa på att berömma e30 m3. De är bland de roligaste jag kört på bana förutom en formel bil på mantorp.
Nu har jag iof inte fått tillfälle att köra 330n på bana än, men de ska vi råda bot på i sommar. Överväger lite om jag ska skaffa en uppsättning r-däck ändå faktiskt.

Acey: Jag håller med dig på alla punkter på hur en bil skall uppföra sig på banan. Precis det fick ja lära mig när vi gick kursen på mantorp.

BMWCS Syd #05392
Sök först, fråga sen. Bitte!
Länk
MJ_MJ_MJ
vi kan ju se om martin jarl kan ställa upp med sin vita e30, det borde ju vara motormässigt ungefär somma som en 330, wendtan är du up for the challenge?

här e info om hans bil: Länk

Skulle det bli jämt tror ni?
MJ: Jag har pratat några gånger med Martin i samband med service och likande. Den bilen är liiiite preppad. 3,5 liters motor i e30 gör den dock lite tyngre.
Jag skulle nog inte ge mig i kast mot den bilen utan en ESS massage av min 330 :) 335 hkr/415 Nm. 0-100 på 5.0 sek.

Både far o son är hur roliga som helst att iaktaga på bana, de finns bara ett läge!

BMWCS Syd #05392
Sök först, fråga sen. Bitte!
Länk
MJ_MJ_MJ
Wendtan, Jarls har också börjat återgå till sin gamla trimmarperiod, dom säljer G-Powers grejor, en kompressor skulle ge dig följande

E46 3.0l
Leistung: 238kW (335PS) / 5990 U/min
Max. Drehmoment: 445 Nm / 3550 U/min
V-Max: über 250 km/h(optional mit elektronischer V-Max Aufhebung - über 250 km/h)
0-100 km/h: 5,1 sek

:)
sån skulle man ha!
men det lär väl kosta skjortan!
MJ_MJ_MJ
Eller västingen:
Leistung: 294kW (415PS) / 5990 U/min
Max. Drehmoment: 530Nm / 3550 U/min
V-Max: 290km/h
0-100 km/h: 4.7 sec.

Wee, hehe

Gubbar ni får ha det bättre, en annan åker till alperna nu!
Mr
435
Mr.Nullzwei
1602-72
2000 touring-72
2000 tii touring-72
323i Baur-84
328iM Coupé-97
525iM Touring Individual-95
Alpina B3 3.0-94
330e-20
Är inte anledningen, egentligen, till att denna diskussion uppkommer med jämna mellanrum, M3E30 mot andra bilar/BMW, modellens lite "oslipade" karaktär?

Att myten om M3E30:s så unika väg/banegenskaper är sprungna ur dess doglegväxellåda/sämre ljudkomfort/racekaraktäristiska motor/lägre vikt/skärmbreddade kaross och inte minst dess historia om tillkomst och karriär? Kort sagt, bilen talar till dig som förare vilket är ganska ovanligt och detta kan ibland göra att bilen upphöjs mer till skyarna än vad som kanske alltid är det riktiga.

Därför finns kanske uppfattningen bland många att M3E30 bara "är" snabbast och kommer så att vara lång tid framöver medan många av de som äger/brukar modellen har den för att "ha kul" bara.

Utvecklingen bara "måste" ha tagit några steg framåt på de flesta områden under dessa 13-14 åren sen den sista M3E30:an tillverkades och därför skulle det inte förvåna mig det minsta ifall någon E46 (ej M3) är snabbare/lika snabb idag, även om det svider för en M3E30-fantast som jag. ;)
Mr
435
Mr.Nullzwei
1602-72
2000 touring-72
2000 tii touring-72
323i Baur-84
328iM Coupé-97
525iM Touring Individual-95
Alpina B3 3.0-94
330e-20
Dutta:

Varför det inte är så många som åker E30 i rally är väl till stor del att det är för kostsamt att få en sådan konkurrenskraftig i jämförelse med de bilar du räknade upp.
Sen är väl den andra delen det som har omtalats i vissa inlägg här dess, relativt sett, dåliga vintervägsegenskaper och gör sig väl då inte så bra i skogen heller.
De gånger man sett/ser en E30 som rallybil är det nästan uteslutande 325iX eller från slutet av 80-talet M3E30..
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Mr.Nullzwei:
Exakt det jag tänkte (E30 M3 ägare/förespråkare är hardcore!) när jag läste denna diskussion ;)

/Andreas
Tigerr
jämför en x5 3.0 och en xc90 2.5t.. det är nog många som håller med om att volvon är bättre där..

sen är det väl inget fel på audiälskande (britter).? audi är en jättefin bil. hade jag fått välja så hade en a4 avant quat(t.?)ro kommit före en 330xi..
Tigerr
..vad jag menar är att man inte alltid bara kan jämföra bilar rakt av, även om de är 'ganska lika'. liite har man lyckats hålla isär märkena ännu, och det är bara bra. tycker jag..
852
Sörpan
325xi -02
M3 E30 är inte snabbast, men bland det roligaste du kan köra... :)))

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Måste bara säga att man mår bra av detta inlägget BMW VS VOLVO och bmw sopar rent gött. va sa dom s60r gjorde till hundra i programet.

BMW FÖLJER INTE UTVECKLINGEN VI LEDER DEN.
ma
18
masterboy
320i Touring -04
Alltså här jämför man Volvo s60 med BMW m3 ok. Sedan kommer en del och blandar in en gammal häck (E30) och jämför med en ny Volvo varför? Borde inte m3 jämföras med s40 egentligen och s60 med m5 och i sådana fall: adjö Volvo
Alltid lika kul med Volvo-diskussionerna här, det finns inget ställe där det jämförs med Volvo lika mycket som här, samtidigt som lika många säger att dessa inte går att jämföra :-) Inte ens volvo själva anser att de kan konkurrera med BMW när det gäller körglädje etc...
Prestanda mässigt så tar väl M3 nog volvo men vovlos haldex dämpning (?!) som anpassar sig 500 ggr (sekunden) som Colin skrev, farlig i stan eller ??

(Snaaaaart)

Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
BMW's dämpare anpassar sig ännu fler ggr per sekund...helt automatiskt utan elektronisk övervakning! :-D
jasså =P där ser man haha

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.