AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
24.214

Top Gear - Volvos R vs M3

Sida 4 av 5
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
acey:
Vad är det för viktfördelning på E30 original? Säg 318is och 325.

Att E30 är bättre på drifting tror jag inte. Den är för orolig för det.
Alla e46 coupe har sportchassi som standard.

De du säger är alltså att e30 har bättre balans än e46?
Är de någon som har koll på balansförhållandet på e30?
På e46 m3 är det 51 bak och 49 fram. Bör vara snarlikt på e46 coupe.

BMWCS Syd #05392
Sök först, fråga sen. Bitte!
Länk
mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
acey,

Det hade varit ännu roligare att prova i verkligheten! :)

Jag vet att E46 har 50/50 viktfördelning men den är trots det åt det understyrda hållet för att uppnå säkra köregenskaper på allmän väg.

Micke
Wendtan: har verkligen alla E46-ci sportchassi som standard...?
Trodde att det bara var 330n...
Ufo: Ja de ska stämma.

När ja kikar på bmws hemsida så verkar sportchassi vara tillval även på 330n.
Men sportchassi har varit standard på e46 coupe. De var det -01. samt före dess som jag förstått det.

BMWCS Syd #05392
Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Haglund: E30 har 53% fram och 47% bak. Gäller 318is förmodligen är 325an ytterligare lite tyngre fram. Vet inte hur mycket som skiljer 4an och 6an i vikt men förmodligen en del.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Har för mig att 325 och 318is har exakt samma viktförhållande p.g.a batteri bak på 325 och lite sådant småpill.
Inte så illa med andra ord. Hade för mig samma sak. Efter vad alla "tror" så verkar E30 ha runt 80/20-fördelning...
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
OK, så vem är frivillig att lätta sin 318 e46a? Har vi någon frivillig? :-))
Det är ju faktiskt i vetenskapligt syfte.

Hur det än må vara så har e30 en väldigt bra körglädje. I en e46 så har man inte lika kul på bana, om vi ponerar att bilarna har samma varvtid alltså.

Ps. Har dock aldrig kört med standardbil på bana.

Mr C
Den kraftiga understyrning som E46 lider av tar udden ur alla racingambitioner.

E30 är behagligt balanserad och kvick i sina reaktioner på asfalt. Vid halka blir den däremot lömsk. Till skillnad från den understyrda E46.
Okej, vi har alltså konstaterat att allt är bättre inkl balans på e46. Ändå så understyr den och dämpar all racing ambition?

Har ni kört e46 på bana?

Jag ställer gärna upp med min bil på någon av bmcs banmöten i sommar. Tyvärr blir de svårt att hitta motsvarande 3.0 liters 6 cyl e30 dock.

Enligt er Så ska iof e30 318is banka skiten ur min 330 på vilken bana som helst som svänger mer än en gång. Så de kanske är en bättre jämförelse?

Vad har 318 is för vikt/hk förhållande?

BMWCS Syd #05392
Länk
bu
327
burt
Passat 2,0tsi.
2017.

tycker ni står kvar o stampar=)...vad e e36 lanserad som..alla bilar e väll bra för sin årsmodell..
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Kraftiga understyrningen är nog att ta i. Isf kan man vända på det att E30 är kraftigt överstyrd och vem vill svänga ta en högfartskurva i 150 i en sådan bil? Dessutom är i stort sätt alla racingbilar satt till att gå mot understyrning istället för överstyrning.

E46 har en kraftig understyrning. Detta beror antagligen på hjulgeometrin. Det upplevs som tryggast så. Säkerligen går det att råda bot på understyrningen med hjälp av annan chassisättning.

E30 är inte kraftigt överstyrd. Det är en relativt neutral bil men som med lätthet kan provoceras att överstyra.

Racingbilar är i regel justerade för att överstyra i ingången av en kurva och understyra vid utgången.
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Om E30 är en gudagåva varför är det knappt några som kör rally med dessa bilar? Brukar ju vara gamla 240,Golfar,Oplar o dyl. som kör 180km/h på kostigar med full kontroll när man varit och tittat på rallyn i amatörnivå./dutta

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
bjoerck: Varför skulle man vilja ha en överstyrd bil i igången / under inbromsning och en understyrd bil i utgången / under gaspådrag?

Hade varit kul att hitta några tider för e30 och e46 runt bana. Att e46 skulle vara kraftigt understyrt så undrar jag vad mercedes, audi och volvo bilarna är. Jag skulle påstå att e46 i grunden är neutral, vid/över gränsen tendens till understyrning. Vilket är enklare att som förare reglera än överstyrning.
Dutta: 240 e ultimata sladdfordonet :)
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Acey: Överstyrt vid ingången för att få nosen åt rätt håll. Sedan på med gasen så "planar" bilen ut på rakan. Om det överstyr då får man ju släppa på gasen, men inte om det understyr och man har marginal till kurbsen.

Dutta: E30 är inte bra på grus eler snö som ör det underlag man kör rally på i sverige. Dessutom är de dyrare att trimma än Vålvo och Åpel

Mr C
Acey. Man vill att bilen styr in bättre i kurvan, därav att den skall vara överstyrd. I utgången vill man ha den understyrd så man kan gå på gasen tidigt utan bredställ.

F.ö så är sidoacc eller skipad något som jänkarna är överförtjusta i. Visst ger det en hint om greppet, men inte om hur bilen går i kurvorna. Skipad kan sägas vara en statisk mätmetod. Lastväxelverkan kommer aldrig i spel och det gör den alltid vid bankörning.
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Om E46 är understyrd så är går det nog inte att styra med Audi m.fl!

//Thorssa
mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
HA HA!

Måste bara säga till alla otroligt stingsliga 330-ägare:

Självklart är er 330 en MYCKET bättre bil än vilken E30 som helst på alla punkter som avgör ett vettigt bilval; bra komfort hög säkerhet paraktisk och även rolig att köra. MEN söker man efter den ultimata upplevelsen rent körmässigt och är beredd att skippa allt annat så är E30 vassare. Bit i det sura äpplet bara. Utvecklingen har gått åt det hållet. Vi får väl se om BMW hittar tillbaka rötterna i och med lanseringen av nya 1-serien.

Micke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.