AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
24.215

Top Gear - Volvos R vs M3

Sida 3 av 5
Acey: Faktum kvarstår ändå att E30 M3 är en oerhört snabb banbil. Även fast det till stor del beror på relativt låg vikt.

E30 är en snabb bil på bana. Den är även väldigt körglad. I övrigt är det en kass modell. Trång, bullrig, dålig krocksäkerhet, usla vinteregenskaper, vevig styrning, dåligt ljus... Listan kan göras lång men det uppvägs så fort bilen körs så som bilar skall köras. Visste ni om att det inte finns en enda mugghållare i E30? :-)
mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
acey och wendtan,

Utvecklingen har inte stått stilla, den har som du säger gått mot att utveckla säkra och komfortabla bilar. Just dessa egenskaper är inte de mest optimala för att ta sig snabbats runt en bana. E30:s chassi var mera kompromisslöst. Oerhört kul för den som gillar att köra aktivt, men lömskt i halka och inte så komfortabelt. Tyvärr har en del av körglädjen försvunnit i och med varje ny presentation av 3-serien, till fördel för komfort och säkerhet.

Jag vågar sticka ut hakan och påstå att i fall en E30 och en E46 hypotetiskt sett skulle väga lika mycket så är E30 snabbare runt en bana.

Micke
mi
525
mikren-6
Och förresten... jag kör mer på allmän väg än på bana, min E39 Touring må vara spänstig för sin storlek men på bana hör den inte hemma. Trots det så uppskattar jag roliga bilar och planerna ligger på att skaffa en rolig busbil att kunna banköra med. Då får det nog bli en E30...

Micke
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
mikren: Beror på banan allt annat än en go cart bana så är e30 avhängd. Om E46an blir bantad till samma vikt som E30in så har inte E30 en chans. Speciellt motorutvecklingen har gått framåt. Betänkt att en E30 325i är långsammare till 100 än en E46 320i (bägge 170hk) Bantar du då 320in med några hundra kilo så får e30 föraren vara glad om han får se E46an något mer. Bantar man dessutom E46an på ett sätt så den får behålla sin nära 50/50 viktfördelning så är saken biff. Det kan jag sätta en månadslön på :o)
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Att en E30 skulle vara snabbare runt banan än en E46 om dom vägde lika mycket blir nog ganska svårt att bevisa... :)
MEN, av vilken anledning skulle den vara det undrar jag? Vridstyvare, bättre hjulupphängning, bättre bromsar ??
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Tekniken har knappast gått bakåt. Den har gått framåt massor massor, men knappast åt lättningshållet och banåkaförbättringshållet. Det krävs mer och mer krocksäkerhet, komfort, avgasrening m.m. m.m. och detta äter på de andra egenskaperna. E30 är en bil som inte har alls lika många restriktioner att ta hänsyn till som E36 eller E46 och därmed har den större potential att få bättre fart på för lite pengar. Har man däremot obegränsat med pengar, so be it.

Dessutom har recencenterna fått för sig att en säker bil är understyrd. Jätteunderstyrd. Och om en recencent säger att en bil är trafikfarlig så kan ni dra era egna slutsatser om marknadsavdelningens åsikt om konstruktörernas lättnings-/körglädjemani. Det handlar om att sälja bilar. Inte välgörenhet.
mi
525
mikren-6
acey,

Jag har vid ett tillfälle sett vad en sketen 318is E30 presterade på Anderstorp, och jag vågar nog säga att om du bantade en 318 E46 till samma vikt och lät dem tävla på bana så skulle du förmodligen bli en månadslön fattigare...! ;-)

Micke
mi
525
mikren-6
Varför? Bättre balans vid bankörning. En E46 är understyrd. E30:s hjulupphängning är bättre lämpad för bankörning. Utväxling. E30 har ingen komfortabel ljudnivå på landsväg men den mera tätstegade lådan gör den snabbare på en bana. Må vara hänt att E46 har bättre bromsar men jag tror inte det räcker.

Micke
Verkligen, skulle en "original" E30 M3 spöa en "original" E46 M3??? Dessutom sägs det speciellt i kurvor att E30 tar sig runt snabbare? Vad har man traction controll till då?
I sådana fall blir jag lite rädd, ska en så gammal bil vara stabilare i kurvor än en så ny?

Jag bara undrar. Säger inte att så är fallet utan vill gärna höra lite mer. Om fallet är att E30 är en "bättre" bil så blir jag förvånad.
Ingen av dem är väl lanserad som banbil.
Med likvärdiga däck, likvärdig vikt(och fördelning av denna), likvärdig förare och så vidare, hade en 318is E30 inte haft mycket att hämta mot en 318i (Valvetronic) med motsvarande sportchassie. Det vågar jag i likhet med Acey sätta en slant på.

Mvh,
Kalle
_____

Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jag vill varken påstå det ena eller andra men det måste finnas en anledning till att någon av dom skulle vara snabbare. Motivering till varför e30 skulle vara snabbare med samma vikt som e46?
Mikren: Snälla nån, jämför inte e39 touring med e46.
att en 5:serie touring inte hör hemma på banan kan min brorson på 2 år lista ut.

Vad baserar du ditt påstående på att om man har en e46 och en e30 med lika vikt så skulle e46an bli ifrån åkt?

Jag kan garantera dig att e46 är en kaross som är MINST FYRA gånger så vridstyv som e30. Bromsarna är fruktansvärt mycket bättre. Effektförlusten i drivlinan är mindre. Ja allt är bättre på e46, utom just vikten. O den satte du ur spel.

BMWCS Syd #05392
Sök först, fråga sen. Bitte!
Länk
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Johan78:
Traction Control hjälper inte till att hålla uppe farten i kurvor. Det du tänker på är ESP eller liknande och det ser till att bilen inte sladdar okontrollerat genom att bromsa olika hjul för olika situationer. Det främjar inte kurvhastigheten.

Lanserad som utpräglad banbil måste man nog säga att både M3 E30 och M3 E46 har bilvit (i alla fall CSL i E46:ans fall).

mikren-6:
Vad är det för 318is du har sett på bana?
Ok, men här har vi svaret på Volvo vs BMW.

Hehe
Länk
mi
525
mikren-6
wendtan,

Med tanke på din spydiga underton i senaste meddelandet så ser jag att du inte försått att jag försöker hålla det här på en trevlig nivå...

Den senaste diskussionen handlar enbart om SPEKULATIONER. Men jag lägger ner det här eftersom det tydligen inte går att diskutera på sjysst sätt.

Micke
Mikren: Jag har ingen spydig ton, om de framstår så, så ber jag om ursäkt.
Jag vil bara ha konkret fakta på varför en bil som är 15 år nyare inte skulle vara just snabbare på en bana med samma viktförutsättningar.

Dvs vad baserar du ditt påstående på? Ren spekulation?

BMWCS Syd #05392
Sök först, fråga sen. Bitte!
Länk
mi
525
mikren-6
Wendtan,

Prova med att läsa mina tidigare inlägg. Har redan nämnt vad jag baserar mina spekulationer på...

Att E46 är snabbare bara för att den är 15 år nyare fattar jag inte. Visst är bromsarna bättre, vilket skulle få utslag efter många varv på en bana. Likaså är vridstyvheten bättre. Karossen flexar inte så mycket vid provocerad körning. MEN, E30 är bättre balancerad och kan ha en högre hastighet i kurvorna. Med reservation för sportchassi på E46. Har aldrig provat en E46 med sportchassi.

Micke
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
mikren-6: E46 har i det närmaste en 50-50 viktbalans, medans e30 är väldigt lätt i baken. Jag är beredd att offra 2 månadslöner att e30 inte klara lika höga G i sidled som en E46a. Dessutom blir E46an stabilar iom längre hjulbas. Det hade varit roligt att mata in uppgifterna i en simulator och se resultatet :)

Däremot tror jag att E30 är bättre på "drifting" :)
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

E46 har (sportchassi eller ej) 50/50 viktfördelning, har E30 "bättre" än så ?

mi
525
mikren-6
Prova att köra en understyrd och en neutralstyrd (eller något överstyrd) bil på bana och se vilken som är snabbast. Det har jag själv gjort. En E46 ÄR understyrd jämfört med E30. Nu snackar jag inte M3 E46.

Micke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.