|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
D-diddy |
ja det beror ju på vilken m3a man menar. Laddade föresten hem en bedrövlig filmsnutt nyss. en ärtgrön 244gl helt i orginalskick (utvändigt)drog ifrån en M3 e36. även om jag alla dagar i veckan hade valt m3an, så måste det bli en spricka i bmwkillens rustning. David |
|
Braxen: Exakt varnågonstans skulle en S60R vara snabbare än en M3 E30?! Möjligtvis med rattlåset i och på motorvägen, men snälla någon; kom inte och påstå att M3 E30 är långsam (vilket den är om den får stryk av en S60R och således Smart Roadster när det helt plötsligt går någon annanstans än rakt fram). |
|
|
Det där med Smart roadstern var ju väldigt vetenskapligt *not* Däremot så verkar Volvon vara en stor besvikelse eftersom man hade höga förväntningar på det aktiva Öhlinschassiet och Haldexdiffen. Chassietär det inte några större fel på, men Haldexen lämnar mycket att önska. Jag kan inte fatta hur man kan supa till det med sådana komponenter. En sak till. Jag är 99% säker på att diffen inte ändras när man ändrar chassiet. Varför inte då undrar jag? Tror jag skall slå en signal till Volvo och erbjuda mina tjänster för 100000:-/mån plus fallskärm ;-) |
|
|
Haldexsystemet går ju att chiptrimma nu (ja, herregud...) så det kanske går att fixa till det också. Vore kul att kunna ändra inifrån steglöst mellan RWD-4WD-FWD. En S60R med lite mer effekt, steglöst ställbar drivning, samma chassie och 400 kg mindre skulle nog vara en riktigt rolig bil. *tss* Fast det lär ju aldrig hända, men tänk om. :) |
|
| Kimzo: I Volvos nya modellprogram är V50 kombialternativet till S40. Det gamla är som du säger. | |
|
k1mzo: Gamla S40 blev V40 i kombi, likadant med gamla S70 ->V70. Nuförtiden är det som bekant S40 -> V50 och S60->V70. Liknande ändring som BMW håller på med gällande Sedan/Coupémodellerna kan man väl säga. |
|
|
Haglund! Har inte påstått att E30 skulle vara långsam, vart ser du det någonstans? Du skrev själv var den är snabbare, och alltså så gär det att säga att den är snabbare än M3E30 om man nu känner att det har någon betydelse! __ www.e21.se/forum |
|
|
Jag har Provat en S60 R och måste säga att ja tycker att allt utom 4hjulsdriften/Haldexsystemet är riktigt inponerande. Jag hade ingen aning om att Volvo kunde bygga den här sortens bilar. Att e30 M3 skulle piska S60R har jag faktiskt svårt tro. På riktigt knixiga banor så tar givetvis den lättare m3ans chassi ut sin rätt. Men i de flesta andra fall så bör m3an bli ifrånåkt. Haglund: Om du tror att en e30 m3 åker ifrån S60R i alla fall utan rakt fram så tror jag du får tänka om. Nu har jag inte fått tillfälle att lufta en S60R på bana än, men de jag kunde känna på kurviga skogsvägar imponerade mycket på mig. BMWCS Syd #05392 Sök först, fråga sen. Bitte! Länk |
|
|
Man såg ju när "Stig" körde den igår att den understyrde nåt hemskt! Hur kul är det på en skala? //Thorssa |
|
|
Stämmer det att en E30 M3 har 195 el 215 hk? Har isf svårt att se att den ska kunna ta S60Ren... Länk |
|
|
ufo: Kika i modellguiden. hästkraftsantalet i m3 e30 skiftar lite med åren. tror de slutar kring 240 ungefär. Som 330ns dvs. Prestandan är likvärdig raktfram till 100 mot 330n. Men på bana är 330n lite för tung :) BMWCS Syd #05392 Sök först, fråga sen. Bitte! Länk |
|
|
wendtan: Jag tror fortfarande att S60R inte har en chans mot M3 E30 på bana. I princip vilken bana som helst om vi inte snackar oval. Effekt är i väldigt många fall oerhört överskattat när man snackar prestanda. |
|
|
Med Volvons understyrningsproblem så kanske E30 M3 inte är helt chanslös även på ovalen ;) Skämt och sido, S60R imponerade inte på mig, den imponerade dock för att vara en Volvo. Jag hade valt både C32 AMG. S4 och M3 framför Volvon. Däremot Hade jag hellre valt S60R än en 330i och en V70R över en E39 530iT. |
|
|
Jag är helt och hållet inne på Haglunds linje! Det är i alltför många "XX vs XX" -trådar löjlig fokusering på hästkrafter (och till och med vridmoment...!) när man spekulerar i vilken bil som är snabbast. Visst kan Raggar-Ralle trimma sin Vulva 240 Turbo och dra M3 E30 vid rödljuset, men det gör inte bilen snabbare i mina ögon. Tar du ut bilarna på bana så kör M3:an 8:or runt runt Volvon. Ni måste komma ihåg att E30:s chassi är det bästa som BMW serietillverkat om man vill köra fort på bana. M3 E30 är kanske den mest optimala banbilen av alla BMW genom historien. Jag skulle inte vara ett dugg förvånad om M3 E30 är snabbare än S60 R på bana. Till er som tvivlar: ta en förarkurs och ge er ut och kör på bana och testa olika bilar. Sen blir valet enkelt om ni står inför valet chassi eller motor för att snabbast ta er runt. Micke |
|
| Jag vågar nästan lova att E30 M3 är snabbare än S60R på bana. Däremot kan det bli jämnare mellan S60R och E36 M3. | |
|
Mest optimala banbil som bmw någonsin tillverkat? Okej, så då kör e30 m3 med lätthet ifrån även e46 m3 cls då? Jag har åkt en del bana med e30 m3 och är väldigt imponerad på dess chassi, den har fruktansvärt grepp i svängar osv. Men den är inte stålmannen. Motorn är dessutom väldigt trött på allat annat än högvarv. BMWCS Syd #05392 Sök först, fråga sen. Bitte! Länk |
|
|
Wendtan: jag kollade modellguiden...195 hk til 1989 och 215 därefter... Länk |
|
|
wendtan, Jag väntade på att någon skulle göra jämförelsen... Jag menar att E30:s chassi är det bästa "banchassi" som BMW tillverkat. E46:ans chassi är i grunden betydligt långsammare på bana, det är alldeles för komfort och säkerhetsinriktat. På M3 E46 har man gjort en hel del modifikationer för att den ska bli snabb på bana. M3 E30 är i grunden en snabbare bil om du förstår vad jag menar. Micke |
|
|
Jag håller med om att e30ns chassi är bättre än e46ans på bana. De beror bara på en sak, Vikt. De finns inga andra punkter överhuvudtaget som e30ns chassi är bättre än e46 på än just den punkten. BMWCS Syd #05392 Sök först, fråga sen. Bitte! Länk |
|
|
Håller med Wendtan. Vikt, tror ni att utveckligen stått stilla sedan början av 80-talet? Verkar som om 99% av forumdeltagarna enbart använder sin bil på bana? Jag är ganska imponerad faktiskt. Det finns en anledning till att bilarna blivit tyngre, först och främst är det ren säkerhet. Vem sitta i en E30 när det smäller? Tvärtemot autpower forumet så använder verklighetens bilköpare sällan bilen på bana men är däremot mer intresserade av säkerhet (passiv/aktiv). En E46 har säkerligen bättre köregenskaper än en E30 (tex i en undanmanöver). Har fått en känsla av att många vill glorifiera E30 som guds gåva till folket som vill ha en snabb bil. Men jag hade velat se hur många G en E30 vs en E46 (ej M modellerna) klarar i kurvorna, mitt tips är att E46 klarar betydligt högre G än E30. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.