AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
864

Stötfångare E30

Jag skall demontera bakre stötfångaren på min E30, och undrar nu utan att ha tittat hur den sitter monterad.
Plastlisterna runt stötfångaren, är det bara att "snäppa" lös dom?
Det är en -88.
Visa användare
186
toffa182
316 -86
jag vet inte säkert på 88 och framåt men på de äldre så är det 4 eller 6 muttrar som ska lossas från insidan av bagaget. slit bort inredningen ur bagaget och kolla!
Visa användare
43
pcat-racing
e30 m20b20 s
chris craft omc cobra 5.8 -91
slit inte bort gummilisten.. ett h...ete att få dit den snyggt.

mvh/
Länk
På -88:an är det ju plastlister. Jag har hört att stötfångaren sitter olika monterad på 87 och 88.
på -88 sitter det 2 fästen i plåten som sedan har 2 armar som stötfångaren "hänger på", dessa sitter i sin tur med insexskruvar som du ser om du lägger dig under stötfångaren och tittar upp, 2 hål ungefär under vardera bakljuset...

problemet kan vara att dessa insexorna är så satans fastrostade så att man antingen drar av dom eller rundar dom, vilket jag gjorde :) då finns det ett sätt till...om du tittar var fästena sitter i plåten på bilen så följer du dom in under bilen, på baksidan av fästena sitter nämnligen 2 st muttrar, får du av dessa (också fastrostade som fan, men smörj med mycket rostlösare, eventuellt får du hugga sönder dom och sätta dit nya sen, så gjorde jag) så kan du dra av stötfångare och fästen i ett paket...ha inte sönder fästena, för dessa innehåller en kolv som gör att stötfångaren kan röra sig lite grann, detta gör att fästena kostar 750 kr st (iaf hos min bmw handlare) och det är nog rätt uteslutet att plocka från skroten, om det nu inte redan är avplockat från någon bil.....

så är läget, klaga gärna om jag skall förtydliga något!

BMW, Bayerische Motoren Werke
skall tillägga att en av muttarna till fästet sitter inne i bagaget, men den andra muttern sitter under bilen...

BMW, Bayerische Motoren Werke
Tackar så länge skall kolla imorgon.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
pcat-racing: Japp jag instämmer. Till råga på allt så har jag tappat en av de tre delarna nu. Ena på hörnet. Grymt irriterande. Måste tjacka ny
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.