AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.956

Mkt orolig! Vit smet i oljepåfyllningshålet samt på olje stickan! E36 328

hellonasty
Bilen är en 328 96:a. Har tyckt att motorn knattrat samt att det hörts ett "fräsande" ljud på höger sida nånstans under passagerarstolen vid gaspådrag.

Lämnade nyligen in bilen på en komplett Inspektion II på BMW i Uppsala men de hittade inget fel och tyckte uppenbarligen inte att motorn lät konstigt heller.

Det fräsande ljudet försvann men instället misständer motorn på tomgång. Kontaktade verkstaden angående detta men de tyckte inte heller denna gång att de hörde något konstigt.

När jag sen öppnar oljepåfyllningslocket hittar jag vit smet! Detta har jag sett tidigare men dock endast vintertid och antog att det berodde på kondens.
När jag däremot drar ut oljestickan och kollar ser jag att det är vit smet på denna också!!! Vatten i oljan! Dock ser själva oljan ok ut när man torkar av stickan, smeten (lite) sitter på själva stickan ovanför markeringarna. Detta har aldrig hänt tidigare.

Borde inte BMW upptäckt om något var fel när de gjorde inspektion II?

Har haft i bilen i ett och ett halvt år och den ser ut att vara fullservad enligt servisboken och alla papper finns.

Är nu väldigt orolig. Tacksam för hjälp!

MvH Christian
låter mkt konstigt! =/
när motoroljan blir lite vitfärgad så kan det vara mkt..ex kylarvatten i motorn!
hellonasty
Ja, själva oljan är dock ok. Det är på sjävla stickan och i locket...har du haft nåt liknande vintertid?
Ett gammalt trick vid bilköp brukar ju vara att kolla oljepåfyllningslocket efter detta...brukar ju tyda på dåligt servat annars...
ormen
nyligen diskuterat!... haha, undrar hur många som bajsar i byxan för lite kondens och byter topplockspackning....

Länk

Våga vägra kollektivtrafik!!!
Om motoroljan är ren o fin så är de kondens. Uppstår vid stora temperatur skiftningar samt korta sträckor då motorn inte hinner nå arbetstemperatur. Ta ut bilen på en långtur, ställ den på tomgång o lyft på oljepåfyllningslocket, du kommer se hur de ångar ut och en del av kondensen försvinner. De enda som avhjälper problemet är att minst en gång i veckan köra bilen ordentligt genomvarm.

Dina andra driftsfel är nog inte alls relaterade till detta problemet.

BMWCS Syd #05392
Sök först, fråga sen. Bitte!
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Fullt normalt beteende vintertid med gegga på locket och stickan.
Det är inte otroligt att kondensen även påverkar tryckregleringsventilen till vevhusventilationen som sitter under grenröret. Inte helt ovanligt att membranet i den ger sig och ger då en orolig tomgång.
Kondesen från ventilkåpan går igenom ventilen och ned i röret till oljestickan så det är inte konstigt att själva oljestickan blir geggig också.

///MVH Hasso
Länk
hellonasty
wendtan: Jag använder motorvärmare och kör minst 4 mil per dag och har kört ungefär så sen jag köpte bilen år sedan!

Däremot har jag haft problem med att få motorn riktigt varm, tempnålen stannar på första strecket där "normal intervallet" börjar vid jämn körning på tex landsväg som jag mest kör.
I stan går den ibland upp lite till men aldrig ens i närheten av mitt.
Kass termostat? Kan detta ha nåt att göra med kondensen?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Går motorn kall så borde det bli gynnsammare med kondenspåslag JA.

Verkar hur som helst vara sämre ställt med "kondenspåslagen"på nyare bilar verkar det som iaf(av inläggen att döma)..

Jag har aldrig haft problem med detta under nu ganska precis 15 års BMW körande(mycket kortkörningar och vinterkörningockså).
Mest M30.Iofs så byter jag olja+filter relativt ofta...

Mvh Janne.
Om motorn inte når driftstemperatur så lär kondensen aldrig avdunsta nej.

Janne: Jag har själv aldrig haft problem med detta, dock har jag sett det på ett otal bmw bilar från 96 och framåt som jag varit o tittat på.

De fanns tendens till detta på min e36 323:a men de försvann efter några ordentliga långturer och ett oljebyte.

Jag är helt övertygad om att de är likadant på äldre bmw, bla på bekantas e30 325 osv.

BMWCS Syd #05392
Sök först, fråga sen. Bitte!
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ser ut att vara termostatfel, den stänger inte helt, därav den låga temperaturen och det förvärrar även kondensbildningen.
Vid landsvägskörning är oftast termostaten helt stängd när ytter temperaturen år låg. Hur är det med värmen i bilen, halvdan ??

///MVH Hasso
Länk
hellonasty
hasso: Värmen är ok ner till runt 9-10 minus då börjar det bli ljummet men aldrig direkt kallt...

Motorn går inte direkt kall, nålen står inom "normal intervallet" men precis på första strecket...

Men hursomhelst...finns det nåt inte allt för invecklat sätt att att kontrollera hur motorn mår?
Visa användare
431
Appelqvist
E70 X5 35sd -08
En felkodsavläsning på verkstad är rätt bra och enkelt, men vet inte hur mycket den säger om tempen i sig. Om den bara når första strecket på normal, så är det något som strular.

Vattenpump = går varm
Termostat = går oftast kall

Vid 9-10 minus skall det fortfarande komma hetluft ur utblåsen, är luften ljummen så bekräftar det hassos teori.

Visa användare
800
Wizzard
525Tds Touring -93
Har inte tid att läsa alla meddelandena.. Men har en teori!
Hade lika i min förra bil, bytte då till ett annat märke av oljan och vips så försvann allt! och blev normalt!

---
King of the road
Ze
93
Zebulah
330i Touring -04
Tja vit gegga i oljepåfyllningen är rätt vanligt (vintertid) oavsett bilmärke här uppe. Speciellt om det är mycket kortkörning där motorn aldrig blir riktigt varm.
An
10
Andreas w
328i coupe
Hade samma problem bilen blev alldrig varm nålen gick till första strecket på mätaren.Bytte termostaten sen ligger den mitt på mätaren funkar bra oavsett om det e kallt el varmt ute.
hellonasty
Låter som om det kan vara värt att kolla termostaten... har tidigare provat en del olika oljor så.

Andreas w: Vad kostade det att få termostaten bytt?
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

hellonasty !

Har du bytt termostat än ? Lider av samma problem med låg motortemp. Har en ny termostat liggandes, men backade att byta i kväll då jag såg att den inte satt på ett "normalt ställe". Går den att byta utan att demontera kylare ? Läste under mektips att man föreslog att termostathuset skulle bytas samtidigt. Mitt hus verkar att vara av metall och inte plast (brun till färgen). Någon mer som gjort det ?

Mvh. Patric

Min(fd.E32)/38:a
Länk
BMWCS #4598
hellonasty
PJ:

Nej det har inte blivit av än. Har skaffat mig en reparationshandbok där just termostatbyte finns beskrivet...
kan kolla om det står nåt om det du säger...fick dock uppfattningen om sist jag läste att man bör plocka bort kylaren men att detta är lätt gjort.
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Har också haft kondens på påfyllnadslocket samt vid stickan då det blev ca -25 grader, beror också på att jag kört korta sträckor. Misständning kan bero på dåliga stift. Jag satt nyligen i 2 stiftade BERU stift men dom var helt kass (misstände hela tiden på tomgång), så jag fick byta till 2 stiftade NGK och nu går den hur jämt som helst.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.