AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
997

Smäller och ryker 520i E34.

Dr
403
Dr Stein
525 TD -95
Hej!

Köpte en defekt 520i som jag ska fixa till. Den går
inte igång men det smällde till rejält när jag försökte starta
och oljepåfyllningslåcken flög upp i huven och gjorde en buckla =). Några förslag?

/ danne
hehe, ja de hörs som om vevhusventen är jävligt tät

Fikaträff i Umeå 7:e feb. Be there Länk
Dr
403
Dr Stein
525 TD -95
Var sitter vevhusventen på M20? Tänkte lyfta ventilkåpan ikväll och kika om allt ser ok ut i toppen.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Det var du din jäkul som köpte röda 520on före mig!!! :))
Flög oljepåfyllningslocket upp trots att de va ditskruvat??Då måste de ha blivit en rejäl smäll....Tror inte de e så lätt som tätt vevhusventilation i så fall...Låter skumt!!!!

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
Dr
403
Dr Stein
525 TD -95
Jepp. Tjejen måste ju också ha en BMW =). Kollade du nåt på den?
Dr
403
Dr Stein
525 TD -95
Jo rejäl smäll + oljerök. Ska börja kolla upp den idag.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Nej jag har inte kollat alls på bilen, jag ringde igår, skulle ha hämtat den direkt om den var kvar! Det blir nog en billig bil det där! :)
Y!
Har du kollat att kamaxeln står rätt annars kan man få liknande problem. ev kan även tändningen spöka.

Lycka till

//Jonn T
Dr
403
Dr Stein
525 TD -95
Öppnade upp ventilkåpan idag, såg inget större fel förutom att kamaxeln är slut. Jag ska kolla om kammen står rätt. Det låter troligt att det skulle kunna vara det.

Xtracrispy: Jag känner förresten din tremänning Johan (På tal om ingenting).
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Johan, menar du alltså johan nilsson :) hehe.. världen är liten! Om du nu redan skulle vara less på bilen, så kan jag komma och hämta den till samma pris ;)
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Förlåt, var fick jag nilsson ifrån, sundbaum menar jag ;)
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Hejsan, kan tala om vad som var felet på motorn för det första var det fel på tändkablarna, slog gnistor i alla samtidigt, sen satt kammremmen en tand fel, vilket har gjort att en ventil slagit hål rakt igenom en kolv, därav vevhussmällen! Varför det hänt är för att fjädern som spänner remmen var borta, satt "nyare" vattenpump på, så den har förmodligen försvunnit då! Dessutom ser det ut som om motorn gått lite utan olja också, ett tag iaf!

Har fixat en nyrepad 2liters m20 motor från en e30 som ska sänkas i på lördag ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.