AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.698

Varvräknar problem/funderingar

Leibel
Har satt i en instrumentering från en 320 -87 i min 318 -84.

Varvräknaren och förbuknings mätaren är helt död och inspection lampan blinkar hela tiden. SI batterierna är förmodligen slut helt enkelt .

Men ja undrar de ifall desas grejjer skulle kunna hoppa igång ifall ja bytte batterierna. Tänkte då på att min bil har k-jet och donator bilen hade motronic (eller är det LH.jet?). Vill egentligen bara ha igång varvräknaren.
Känns inte vidare värt att slänga ut massa pengar och åka massa mil för att på inspections lampan att sluta blinka =)

Kan man tjuvkoppa in varvräknaren annars direkt mot tändspolen? vart ska man koppla den i instrumenteringen isåfall?

MVH
Stellan Leibel
du ska koppla varvräknarn på 15 + (pulssidan) på tändspolen, i sådana fall inspectionlampan är bara att plocha ut slipper du den ;)

Fikaträff i Umeå 7:e feb. Be there Länk
Leibel
ja kontakt 15 på tändspolen vet ja men vilken i panelen? vill ju inte förstöra något i onödan =/

Leibel
ingen som vet?
Vad menar du med "vilken i panelen"?
Ska du koppla in en extern eller?

Förstår inte riktigt vad du menar
Jag TROR inte det har någon betydelse om du har en 320-mätare i din 318. jag tror jag en 325-mätare i min...

Så de bör gå igång med nya batterier
Du skriver att du vill igentligen bara vill ha igång varvräknaren. Varför inte sätta i en extern?
Ca
226
Castor
320 -89
M3 -87
325i -93
Det som är viktigt för att instrumenten ska fungera när man byter är en liten sifferkombination längst ner i hastighetsmätaren. Det står "K=xxxx" där xxxx är numret. Dessa ska vara lika på båda instrumenten.
Se där, man lär sig något nytt varje dag......
Leibel, vart tog du vägen?. jag har en fråga till dig angående 84:an.
Leibel
"jag e här nu" =)

extern vill ja inte ha. har ju redan en som ligger helt still mitt i panelen =) "vilken i panelen", menar vilket stift i panelen ska ja sätta en kabel från t-spolens stift 15?

blir en resa på 10mil för att åka till bmw därifrån ja bor, idioti att inte ha något närmare och ja bor i mellansverige å definitivt inte i norrland eller nåt såt =)

T-gul >> fråga på bara. =)

Leibel
Castor >> står k-3848-eg på min hastighetsmätare men på varvräknaren är det tomt =/ vart står nummret? innuti panelen?

hela paneln kommer från en 87a 320. min hastighetsmätare var sönder i den förra så ja försökte byta enbart varv och ahstighets mätare men korten innuti stämmde inte ett dugg =/
Ca
226
Castor
320 -89
M3 -87
325i -93
Det är den kombinationen i hastighetsmätaren jag menar. Detta gällde om man skulle byta hela instrumentet.
Men jag börjar själv tvivla på att det verkligen stämmer men det var så jag blev tillsagd när jag köpte ett nytt instrument till min 320. Du har samma siffror som jag och jag var iväg till M3an idag och passade då på att kika där också. Samma nr. Så jag börjar fundera om den som sa det till mig inte riktigt visste hur det låg till. Det kan iofs ha nåt att göra med vilken insprutning man har...
Vad har du för siffror i ditt gamla instrument?
Leibel
k-4878 står det på mit gammla hur från -84
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Grabbar! Jag har skrivit en del om de olika utförandena på instumentering, varvräknare och kodkontakter till E30 här: Länk
Hoppas ni hittar svaren där!

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Leibel... jag har skickar ett mejl till dig
Hmm. är nog trött...såg på min taskiga stavning
Leibel
erikw >> har redan läst allt de men de gjorde mig inte klokare. översättningen funkar inget vidare heller. =/

sett något någonstans om ett clips man ska flytta. nån som vet mer?

Annars är ja fortfarande intresserad av att tjuvkoppla mig intill varvräknaren =)

tror ja testar med det imorgon. går skiten sönder så går den sönder. så är de bara =)
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Leibel: Ja, du måste skaffa ha kodkontakt i instrumentet för att det ska funka i din bil. Utförandet på instrumentet ändrades som sagt 1/1986 och då ändrades även kodkontakten och dess placering.
På tidiga modeller satt den på baksidan och var rent mekanisk, på senare modeller stacks den in under varräknare och innehöll ett chip.

Kodkontakten är unik för de flesta bilmodellerna, i denna finns information om hur mätarna ska tolka varvtal, hastighet, bränslemängd mm. Därför måste du ha en kontakt anpassad till din bil.

Eftersom du har fått tag på ett nyare instrument, måste du även skaffa en passande kodkontakt. Jag tippar på att den ligger på 300 kr hos BMW.

Den ena länken i mitt tidigare inlägg funkar inte längre, här är den på nytt: Länk
"Översatt" med babelfish: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
317
RG
116i F20 M-Sport -15
330i F30 -16
997.2 Carrera S -09
Jag hade en 318i-85 för många år sedan och hade samma önskemål, en varvräknare! Jag tog en godtycklig varvräknare ifrån skroten och monterade in i 318 instrumentet samt använde en kodpinne (chip på de nyare som Erikw beskrivit) som kom ifrån en 4-cyl bil. Det fungerade även med en kodare ifrån en 6-cyl men då visar varvräknaren alldeles för låga varvtal.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.