|
|
|
|---|---|
|
tjabba vad är det bakom stolarna i en z3 roadster egentligen? tänkte om man kan få plats med typ två 8" basar där (en bakom varje stol) //Svebba - Jag är schnell ! | |
|
Där sitter en massa plåt för att hålla bilen vridstyv (kupéutrymmet är konstruerat som en balja), så det blir nog svårt att få plats med några större högtalare där. Jag kan ingenting om billjud (eller snarare ljud i största allmänhet), men misstänker att en 8" bas är ganska djup? ///Masten "En BMW går aldrig sönder - den kan bara tillfälligt upphöra att fungera" |
|
|
Jag har kollat, det funkar inte! Jag tänkte ha 2st 15" isf.... 19" :-) VD med R&D "Vill inte vara som alla andra, och är det inte heller" |
|
BoZton Grodan |
Yatooil & Co Jag vill ju med ha bas i kärran. Har ett par trevliga 10" undanstoppade som visserligen hängt med en massa år men att gömma dom någon stans i bilen är ju lögn i källaren. Utöver detta kan nämnas att bygga bas i en cab är till att spela för kråkorna. Jag har själv pysslat mkt med PA, live både inne & ute och vet hur enormt mkt mer både högtalararea & kräm det krävs när man inte är i ett slutet rum (som tex en bilkupé i detta fallet) Det jag vill rekomendera är att man satsar på ett bra framsystem, ett hyffsat steg. Jag har sett dom som offrat handskfacket & byggt låda där, men där gömmer man ju sina ynka 4 cd-plattor, mer än så går där ju inte in...Grr ** // BoZton Grodan |
|
okej, tack för svaren :) finns 8" basar som bara kräven en låda på dryg 9 liter vet jag.. //Svebba - Jag är schnell ! |
|
BoZton Grodan |
Små lådor presterar ofta väldigt lite bas och inte så djup bas, dessutom blir de tungdrivna. Men det är ju inte hela världen .. *S* |
|
Har sätt bild på en Z3 där handsfacket byggts om till baslåda, 8" Jag hade (innan inbrottet...) en låda i skuffen med en 10" bas, lät rätt ok när man körde i city, men på landsväg hördes inte mycket. |
|
|
kenneta: sitter det inte någonting på alla roadsters där? fast det är kanske inte bas? ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Z3c 4 ever, menar du den varianten med stort handskfack? Isåfall är svaret nej, den sitter inte i alla roadsters, jag har bara sett en bil med denna egendomliga utbyggnad av instrumentpanelen. Tror det var Defiant's bil som har detta. Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color. |
|
|
Här är den ultimata ljudlösningen i en cab. Grym bas. Dämpar även vindbrus i högre farter : Länk |
|
|
ha ha jag har lågnivåkablar dragna redan så jag tror ja åker in till nån ljudaffär och kopplar in steg & baslåda i skuffen.. //Svebba - Jag är schnell ! |
|
|
Infinity's Baslink är liten och smidig. Deras hemmahögtalare låter ju trevligt så denna bör låta bra den oxå, har inte hört mycket negativt om den. Är lite sugen själv. Finns bland annat här, Länk Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color. |
|
|
Eftersom jag vill ha bilen helt original så var det för mig uteslutet att ha baslådan på något annat ställe än i bagageutrymmet. Skulle aldrig kunna tänka mig att såga i eller bygga om min Z3. Se även denna tråd: Länk I länken nedan finns bild på lådan monterad i bagageutrymmet. /Carl Länk |
|
|
två.åtta, hur låter det? Spelar basen bara för bagaget, eller kommer det in något ljud i kupén? Jag vill ha Hi-Fi bas, inte massa brölande som hörs 7 mil utanför bilen. Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color. |
|
|
fler frågor, finns det någon chans att få plats med en baslink i kupén? T.ex. bakom någon av stolarna. Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color. |
|
|
Helt ärligt, nej. Å andra sidan har jag aldrig hört någon baslåda i en Z3 Roadster som spelat riktigt bra in i coupén. Väggen mellan coupé och bagageutrymme är helt enkelt för välbyggd.. Som alla andra basar i Z3-Roadsters jag hört spelar den mer runt bilen än in i coupén. Nu kan jag väldigt lite om billjud men jag tror att det blir väldigt svårt (och dyrt) att få bas man blir riktigt ordentligt nöjd med i en Z3 Roadster utan att bygga mellan stolarna eller vid handskfacket. För min del uteslutet. Själva baslådan är det inget fel på. Tycker den låter kanon. Visst har jag hört bättre, men då kostar det mer. För dom pengarna tycker iaf. jag att Basslinken är ett bra val. Men du ska naturligtvis begära att få lyssna på den i butik eller testa den i din bil innan du köper. Gör en egen bedömning... I mitt fall gör Basslinken hyfsat stor skillnad (åtminstone när man spelar högt) på grund av att jag bara har 5.25" i kickpanelerna, utan slutsteg. Driver dem alltså med huvudenheten. Har med andra ord näst intill obefintlig bas utan baslådan. Så som sagt, i mitt fall gör den skillnad. Nej, tyvärr finns ingen möjlighet att montera den bakom stolarna. Provade att lägga den på passagerargolvet en gång men jag tror inte jag tog några bilder på det.. Ska kolla. Det blir hur som helst praktiskt taget omöjligt att sitta där. Så för Basslinken är det bara bagaget som gäller. /Carl Länk |
|
|
Här är lösningen på alla era subwooferproblem: Länk ;) ///Masten "En BMW går aldrig sönder - den kan bara tillfälligt upphöra att fungera" |
|
|
Hahaha varför tänkte jag inte på det?! Hmm.. Spännande lösning =) Länk |
|
|
såg in en BMW CAR MAGASINE (eller var det i Performance BMW?) förra året en artikel om en kalifornisk Z3 2.8 ägd av en kines. han tog bort helt enkelt passagerarstolen och ersatte det med bas låda. Det såg för djävligt ut men jag slår vad om att det lät bra :-) |
|
|
ThaMaztr: ja de där var ett bygge som heter duga :D //Svebba - Jag är schnell ! |
|
|
två.åtta, okej då vet jag. Tack! Blir ingen baslåda då med andra ord. Jag har lite funderingar på att gå helt åt andra hållet. Ut med all stereo och bara lyssna på motorljudet. =) Ett tips är att byta orginal elementen, de är av riktigt dålig kvalitet. Gick ju inte att lyssna på, jag köpte ett billigt kit med 5.25" basar och lösa diskanter, blev stor skillnad. Nu går det åtminstonde att lyssna på, men någon Hi-Fi är det ju inte. Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.