|
|
|
|---|---|
|
Det är besiktningsdags om ett par veckor. Handbromsen tar dåligt på höger bakhjul. Den tar lite, men inte jättebra. Förra året sade besiktningsmannen att det var OK eftersom den tog bra på det andra hjulet. Samt att jag dras med ett litet oljeläckage från motorbröstet. Inget allvarligt men det syns. Kommer bilen igenom? Tror nämligen inte jag har tid att åtgärda felen innan. Den är väldigt fin i övrigt. mvh | |
|
Förutsatt att du har parkeringsbromsverkan på båda hjulen och den totala bromskraften uppgår till minst 16% av bilens totalikt så är det lugnt. Ett påtagligt oljeläckage ska bedömas med en villkorstvåa... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| De é väl bra att dom é hårda...? Grejerna ska ju funka! | |
|
Det är klart det är bra att dom är hårda! Men om handbromsen tar halvbra är ju inte så jätteviktigt så länge bilen står still i backe när handbromsen är i. Samt lite oljeläckage stör väl ingen? Miljöfarligt? Visst, men nästintill omärkbart om en halvliter olja per 100 mil sprids... 16% av bilens totalvikt. Ok, men det spelar alltså ingen roll om den tar halvdåligt på ett hjul. tackar för svaren |
|
|
Nej, bara det finns bromsverkan på båda hjulen... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Var inne och besiktiga i förrförra veckan och hade samma exakt samma problem som du. Handbromsen tog inte på ena hjulet så den gick inte igenom. Men däremot så sade han inget om att bilen läcker olja som ett såll. 1 liter på 20 mil :) Så oljan ska du nog inte vara så nervös över! |
|
|
androi: Tror det beror mycket på vilken besiktningsgubbe man får. Även fast det inte borde vara så. Två år har jag fått igenom oljeläckaget men tredje året blev det stopp. Det åtgärdades men blev nog inte riktigt bra för det läcker fortfarande lite grann. |
|
|
Nödbromsfunktionen som k1mzo nämner känner jag igen som argument vid ett par tillfällen, den får inte ta så värst mycket snett. Vid ett nödläge när man rycker i spaken får man inte t.ex åka över på mötande körbana. Det är ju i vanlig ordning inte robotar som bedömmer, men vad säger egentligen instruktionen, bara hålla kvar bilen (16%) och/eller viss jämnhet också? Jeppe, du får reda ut! FP |
|
|
Kravet vid en kontrollbesiktning är att det finns bromsverkan på båda hjulen, och att den totala bromskraften minst motsvarar 16% av bilens totalvikt. Bromskraftsfördelningen är alltså oväsentlig, 15% på ena hjulet och 1% på det andra är godkänt... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Önskar man kunde vrida tiden tillbaka 2-3 år...) FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.