AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.024

CO, HC, Lamda värden.

xa
279
xarg
320D X-drive Touring -10
Har ett liten problem som jag undrar om ni kunde ge svar på... Det är nämligen så att innan jag köpte bilen min (325:a -92) så sa killen jag köpte den att den hade skyhöga HC värden, och den gick lite ojämt, men att han skulle fixa det innan jag köpte den. Han lämnade in bilen och dom på verkstaden kollade igenom och kom fram till att det var lambdasonden som var på gång o pajja, så dom bytte ut den och kontrollerade värdena. Då gick den igenom (har kvitto och papper på undersökningen värdena).
Sen köpte jag bilen, pillade på ett K/N öppet filter ... Den började gå lite ojämt, tror att det beror på att den får lite för mkt luft, men varvmätaren ligger still, så jag vet inte....
Var och besiktade bilen idag, och får tillbaka att nu är både HC värdet SAMT CO vid tomgång & CO vid lite varv för höga.

HC värde: 220 (högsta värdet innan den inte går igenom: 100)
CO värde: 0.5 (högsta värdet innan den inte går igenom: 0.1)
CO vid lite varv: 0.8 (högsta värdet innan den inte går igenom: 0.3)

Har ni någon aning vad som kan vara felet?
Kan det vara pga luftfiltret?

tack på förhand!

MVH kalle
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Första frågan är: när servades bilen senast? (ny olja, oljefilter, nya stift etc.)
Andra frågan är: Var motorn och katalysatorn ORDENTLIGT varmkörd innan mätningen? (typ genomvarm motor som varvats ur på de första växlarna)
Trdje frågan är: Har du läckage på avgassystemet innan lamdasonden? (då luft kan sugas in i avgaserna och ge fel värde till lambdasonden)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
har hört många som har haft det problemet med sina öppna filter.. efter byte till orginalfilter har bådeavgasvärden och tomgång ofast blivit bra..
M
30
M J
325i Cab -87 (min sen -91)
Höga kolväten och hög kolmonoxid-halt tyder på att den går fett!
(Den får alltså inte för mycket luft)

Tänkbara orsaker är som påpekades ovan ett avgasläckage innan lambda-sonden som får den att tro att den går magrare än den egentligen gör, eller dålig förbränning. Eftersom du skrev att den går ojämnt utan att varvet påverkas, så tolkar jag det som misständning vilket mycket väl kan förklara de höga avgasvärdena. Jag tror på dåliga tändkablar, stift eller fördelare. Börja med att byta stiften och kablarna (tändkablarna har en kolkärna som inte håller i evighet, byt dem).

Bra läsning: Länk
Ha
198
Harry2
BMW 323i-96
M J tips om tändkablar funkar inte, ty 325-92 har inga tändkablar. Ingen fördelare heller, för den delen.
Det kan nog vara bra att kolla att lambdasonden fungerar korrekt.
Montera gärna tillbaka originalfiltret, det tycker luftmängdmätaren om.
MVH
M
30
M J
325i Cab -87 (min sen -91)
Harry2: Det visste jag inte, vad har den istället för tändkablar? Har den separata tändspolar?
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
M50 motorn har separata tändspolar för varje cylinder. Jag besiktigade min bil förra veckan och hade 187 i HC..bilen var ej i driftstemp eftersom min tid var försenad en halvtimme. Efter ett snack med besiktningskillen så fick jag ta en sväng med bilen för att få den riktigt varm. Drog ur den ett par ggr till 6000rpm och körde tillbaka, fick då 0 i HC, mätaren var t om ner på -2 en liten stund :=)
xa
279
xarg
320D X-drive Touring -10
Okey. Jag ska fara in med den till en verkstad idag, polares om jóbbar där så det är gratis o kolla upp vad det kan vara. Kan ju nämna för honom några av era tips!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.