AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
623

Ingen diffbroms 750ial -89?

joel300zx
Skulle ta ut pärlan på en liten tur när det var snö ute igår...bilen var lite smått inplogad och när jag skulle försöka ta mig loss så märkte jag att den inte hade diffbroms...blev mycket förvånad eftersom jag tycker den borde haft det...polarens 735 -87 har ju tom det...bilen i fråga har ingen antispinn...är det inte "diffad" bakaxel på 750? mvh joel
Jag tror det var tillval faktiskt...ganska konstigt när det är en bil av den kalibern. Min gamla Toyota Supra har ju det..iofs en sportbil men ändå..
Paap Reeder
Hej!
Min 750 har heller ingen diffbroms .....ännu .... men snart.
Tror att när ASC´n kom så tonades diffarna ner.
Med ASC+T kan man inte ha diffbroms.

MVH /// Paap R
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
paap: varför kan inte en bil med asc+t ha diffbroms?

Då kan jag inte ha det på min då för jag tror jag asc+t, åtminstone asc... (320d -01)

Diesel-räsern
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
ASC+T gick inte at kombinera med diffbroms till en början, troligen fick elektroniken spratt när bromsarna gick in på diffbromsad bakaxel.
Jag vet inte hur man löst det på nyare modeller, eftersom det uppenbarligen är möjligt. Eller?

Som Paap skriver, +T gör ju diffbromsen lite onödig, åtminstone för "vardagsbruk" på halt underlag.

Min 750iL-89 har ASC (utan T) och diffbroms, tack för det!

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
joel300zx
men bilen har ju varken ASC eller ASC+T...tycker det verkar skumt att den inte är diffad...
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
Paap!ska du byta klump eller bara diffen?Vad sätter du dit för skoj.Själv har jag en komplett klump från en 850 liggandes,undrar om man kan flytta över innehållet i den till min rakt av??? mvh//jacke
Paap Reeder
Hej jacke!
Har fått hem en M5 lamelldiff som känns fast och bra. Utv 3,91 i s t f 3,17 (litet osäker på det) vilket gör det samma som om jag plockar ut 372 din på vevaxeln.
Skall bli intressant att se vad det gör på toppfarten.
Fakta på toppfart utan elektroniska spärren? Når den spärrstopp med lock-upén eller ej? o s v .
Vardagsförsök får utvisa fakta.
På 535:an lägger den i även lock-upén och fortsätter uppåt. Tidigare lades inte LU i för att nå maxfart.

Jag skruvar dit hela klumpen. Det borde väl även du kunna göra med din diff från E31:an. Min M5 har suttit på prov på en E 31.

MVH /// Paap R
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
Vid förfrågan på denna sajt har jag fått infon att 850 klumpen inte ska passa på 750:n.Vet ej om det stämmer,har inte kollat ännu.Kul att du valt just en m5-klump annars då jag var inne på samma sak.Min smälla har varit uppe i 270km/h på mätaren,vet ej vad det motsvarar på riktigt.Fanns dock mer att ge men vägen tillät inte det(svängde)jag körde på lu vid det tillfället.Borde bli markant skillnad i ax med 3,91 utväxlingen.Satte i en 10" converter i en cheva jag hade en gång,kändes som att få 200 hästar till,otrolig skillnad.Många tänker nog inte på att rätt utv motsvarar många sköna kronor i bortkastat trim.
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
jo paap!Funderade på en sak till.När man monterar en manuell låda i 750:n så undrar jag om du vet hur det blir med all elektronik som tillhör autolådan?Går den att montera väck eller får datorn fnatt då?Samma med klumpen,asc har väl nån givare i transmissionen om jag förstått rätt.Själv trycker jag bort asc så fort bilen startat jämt,så för min del kan jag lika gärna montera bort den när jag fått i en riktig diffbroms. mvh//jacke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.