AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
451

Panik, Ang luftning av m20...

m_johan
Jag har bytt vattenpumpen på min 520i-89 och blev då givetvis tvungen att lufta denna.. Så jag öppnade ventilen på kylet och stod och gasade för att få upp motorn i varv.., Är inte så hemma på sånt här.. Men har iaf hört att man ska göra så..problemet är att vattnet kokar och bubblar som fan och blir skitvarmt.. Och kör man med bilen så går den varm direkt... Bilen kan ha kokat.. Innebär det till 100% att toppen har gått? Vad kan man mer testa för att se vad som har hänt? Enligt många som jag har pratat med så beror själva bubblandet och att vattnet går upp i värme så fort på att komp trycks ut i vattensystemet.. Någon som har nåt att säga om det också? Är tacksam för alla råd och svar jag kan få... Börjar bli tokig på det här nu!
m_johan
...Ska även tillägga det att jag har kollat oljan..där finns inget vatten eller något "skum" på locket till oljan.. Oljan är nästintill svart.. Vattnet har heller inga fettklumpar eller något annat som skulle tänka sig kunna vara oljerester...
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Jag gjorde så här efter byte av vattenpump:
Fyll på vatten/glykol gärna med bilen i uppförsbacke och lufta både på kylare och på motorn samt fyll på mer efter varje luftning.(värmereglage på max). Låt motorn gå korta stunder på tomgång. Kylarlock monterat.
Det här får man göra fler gånger-låt den svalna lite emellan.
Sedan måste bilen köras för att lufta det sista- kolla tempmätarn noga och stäng av innan rött!!! Lufta och fyll på mellan varje körning, låt den svalna lite. Det sista fick jag göra 2 ggr.
Men -kolla noga tempmätarn!!
FAF
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.