AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.295

Daimler Benz värre än BMW AG...

Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Länk

Läs själva...
Tycker kommentarer för Daimler Benz agerande mot anställda är överflödiga.

Schnelle fart, Härliche fart.
Vidrigt så vida han inte har lämnat ut några hemligheter,men det kan jag ju inte tänka att han gjort.

Länk

Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Han kanske har avsöjat var vattenpumpen sitter på en E-klass. =)

Herr Gaspedal:

I många företag skriver man under ett papper som säger att det man pratar/skriver/hör etc på företaget inte ska lämna företages rum dvs jobb relaterade saker ska inte spridas på nätet vilket enligt mig är ok.
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Starre:
Jag vet. Men vissa grejer ska man inte gå över gränsen med.
Om han t.ex skulle avslöja att MB snart släpper en faceliftad S-klasse så kan jag förstå. Eller om en volvoanställd säger att sluta köpa S40 för om 2 månader lanseras det en ny S40.
Men när han har bistått med teknisk hjälp för att underlätta en reperation som mercedes benz ändå inte skulle fått så tycker jag det hela är överdrivet. Och den hjälpen han bistått med kunde likagärna komma från någon annan som pillat med MB på icke auktoriserad verkstad.

Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Verkar som att företaget har ännu mindre humor än bilarna de tillverkar. Suck.

My Bimmer is my mistress
bmw ag och D-C har status noll i mina ögon men bilar de kan dom göra :)

Fikaträff i Umeå 7:e feb. Be there Länk
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Detta är fanimig helt otroligt...att en arbetsgivare tycker att dom har rätt att bestämma och tycka vad en anställd gör på sin fritid.
Att som i det här fallet ge en Mercedes mekaniker tystnadsplikt/mun kavel är väl olagligt. Hoppas att han blandar in fack/arbetsdomstolen!
Herr Gaspedal:

Nu vet vi i och för sig inte vad han har bidraget med på forumet ,det står även att han har citat:

Han har fått tydliga tillsägelser att han inte får ägna sin fritid åt att prata mercedes med oss här på forumet och att alla hans kunskaper om mercedes som han lärt sig på jobbet är konfidentiellt och att detta inte får spridas till andra icke mercedesanställda.

Vilket borde betyda att han har gett information om MB som han inte får enligt(troligtviss)ett avtal som han har via sin arbetsgivare. Men MB verkar ge honom chansen att behålla sitt jobb om han slutar ge information som är känsligt för MB låter i mina öron som ett bra företag.

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
sttarre, Som jag har förstått detta så jobbar killen inte med några hemligheter och en vanlig mek behöver inte skriva under något sådant avtal!
Men om arbetsgivaren försöker sig på att göra olika typer av inskränkningar på en anställds privatliv/rätt att yttra sig då begår dom faktiskt ett lagbrott!
Vi bor faktiskt inte i usa där man behöver ta all skit som arbetsgivaren kommer med!
Håller med Pelle P. Sånt här ska inte behöva hända i Sverige.

____
Reach the door with a breath and a scream.
Pelle Persson:

Nu vet jag inte att hur det är inom mek världen men då han är anställd på ett av de större arbetsgivare i Världen(exkl GE)så har de säkert regler som ska följas. De reglerna har säkert uppkommit av en alt flera anledningar=läs industri spionage,information som inte får komma ut har kommit ut etc etc.

Det har även hänt liknande saker om en tidigare anställd på ett vakt företag som gav information från ett visst annat stort Tyskt företag med nanmet Bmw

Det är lite svårt att diskutera sakfrågan, eftersom vi inte vet vilka regler personen i fråga brutit mot, samt om han "skrivit under på" att inte bryta mot dessa, och så vidare.

Med den information jag kunnat tillskansa mig verkar det dock som ett fall av girighet från D-C.

Mvh,
Kalle
_____

Länk
Bmw ludde
Så patetiskt så de inte e klokt. Allt handlar om att tjäna pengar idag, ganska skrämmande.

Mvh Ludde
Länk
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Kalle; Jag förstår precis vad du menar, när man inte har mer kött på benen än vad som man har läst på nätet.
Men själva frågan är mycket viktig, ska man acceptera att arbetsgivaren kan diktera hur en arbetstagare ska aggera på sin fritid...men detta är fel plats/forum att ta upp en sådan här viktig fråga.

Starre; industrispionage är en sak och att ge rep tips på ett forum är en annan sak. Och hade det varit frågan om någon olaglig handlig som kunde föroliga en giltig avskedan...så hade killen inte jobbat kvar 1sekund. Det kan jag lova.

I slutändan så vågar inte en märkesbunden mekaniker att skriva en rad på något motorforum yttra sig inför kamrater osv, pga risken att bli varnad/riskera en uppsägning (olovlig uppsägning).
Och hade det inte varit trevlig om här hade snurrat lite fler mekar på forumen som kunde hjälpa till?
För i slutändan så blir det tunt med hjälp eller hur?
det han har gjort är att han har hjälpt sina medvänner på fritiden med diverse problemt samt förbättrat läget för mb sverige genom att rekommendera att komma in på närmsta mb-verkstad för felsökning osv om han inte knäckt nöten själv

Fikaträff i Umeå 7:e feb. Be there Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Tänk om sbp beordrade Jesperado att lämna forumet.... hur kul hade det varit för oss? det är nog inte så kul för MBSCA då MBC36AMG tvingas sluta....

men det är nog inte värre än att han kommer komma igen under annat nick... hoppas många....

saken är väl att MB inte förlorar ngt på att han talar om för folket hur man byter växelspaks knopp... jag har själv suttit i telesupport hos MB där meken mer eller mindre sagt vad jag skulle tänka på när man ska byta en vattenpump.... så det är lite svårt att förstå varför han måste sluta....

Nu kommer många att bojkotta MB verkstäderna och det kommer att stå dem dyrt....

4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste!
...och nu är inlägget inte kvar...:–(
ufo: det inlägget togs bort efter ca 3 dagar att det skapats på MBC36AMG:s begäran för det var bara han som drabbades i slutändan påstod han i ett mail till en av forumägarna Winis

"Även en 316 kan man ha skoj med vintertid"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.