AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.006

Hur spøa en Rekord 2.2?

Sida 1 av 2
M-
23
M-POWER
1986 BMW 325i
Va kan jag gjøra med min 325:a for at åka från brorsans Chippade Rekord 2.2i?? (133hk)

M power
Blykälkeraggaren
Chippade rekord öhh...
ok visste inte ens att en sån gick o chippa..
va e de för årsmodell på bilarna då??
din bil borde ju egentligen dra hans...

Sex cylindrar är manligt fyror är trams
Du är nog en kass förare.....
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
En 325:a ska köra ifrån en Opel Rekord varesig den är chippad eller inte. Om du inte skulle köra ifrån honom så har han tankat i diesel i din.

//Schnitzer
"Lappen"
Hur göra....Det är väl bara att sätta sej i BMW:n och åka ifrån honom!?

"Lappen"
pjotor
Tips: Pedalen längst till höger, trampa den längre ner för mer effekt, låt bli vänster och mitten-pedalerna
835
Pär:an
BMW 530e iPerformance M-Sport -18
Du måste driva med oss M-POWER ???

133Hk rekord spöar en 170Hk 325:a...???

Trampa på gasen!
Och hjälper inte det så måste din motor verkligen vara TVÄR-SLUT!
dr
48
dreed
316 -95
Opel rekord måste vara en jättelätt bil... ?

Somliga säger Bogseras Med Wajer... Jag säger hellre Bogseras Med Wajer än köra Torslanda traktor... ;-)
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Faktum är att Rekord 2.2:an är grymme rapp! Följande faktorer spelar ju in...

* Rätt utväxling för att dra iväg hårt, mycket krut ut i däcken redan i starten.
* Löjligt små transmissionsförluster på de 133 hk pg.a. Opel på denna tid mätte hk på utgående axxel och inte på bänkad motor (har jag i alla fall fått berättat för mig).
* Löjligt låg tjänstevikt....

Jag är inte förvånad över att Rekorden spöar 325:an, en kompis till mig har haft en och han piskade busenkelt min Mondeo V6:a med 170 hk, och då var jag inte snäll med Mondeon.

Fast Mondeo V6 är å andra sidan en riktigt trött och bedrövlig kärra... skulle tro att den verkliga uteffekten ligger runt 140 hk... kasta ut baksätet och passagerar stolen + lite diverse göjs så kanske du kapar en 50-100 kg vikt i 325:an, det kan hjälpa. :)
zi
230
zigge
740iA -96
Ford är en Ford. Vad hade du väntat dig?:-) Och det skall inte vara några problem att åka ifrån en Rekord 2.2 även om den är chippad. Min gamle 323i -79 hakade av en bekants 2.2:a utan några svårigheter. Doch har jag efter detta hjälpt till att trimma denna Opel med annan topp, kam, avgas och modifierat sprut. Efter det gick den riktigt bra(för att vara en Opel...), men jag är tveksam till att den skulle ha hängt av min gamle e21:a

PS. Grannen har alltid varit Fordfantast, men jag lyckades övertyga honom över en grogg på verandan i somras att åtminstone prova en BMW. Han kör 328iT idag, och lär inte skaffa Ford igen....
E2
104
E28
M535iA -87
MB 300TE -88
Hej...
Opel mätte knappast effekten på drivhjhulen,förr mätte vissa tillverkare enligt SAE metoden,utan avgassystem,generator osv.men det gav ju en högre effekt än den egentliga.DIN mätningen är allmänt vedertagen så nog mätte nog Opel på det viset på 80-talet också.Sen kan det nog vara så att den är kvick,men inte ska en felfri 325:a ha några problem med den.

MVH
dr
48
dreed
316 -95
vad kan en rekord väga?
det finns ju en tumregel har jag för mig som lyder att tio kilo mindre vikt motsvarar ungefär en häst... på ett ungefär! så om bilen väger fyrahundra kilo mindre ? gissar bara! så borde det ju bli 40 häst x-tra 133+40 =173... sen utväxling osv...

Somliga säger Bogseras Med Wajer... Jag säger hellre Bogseras Med Wajer än köra Torslanda traktor... ;-)
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Tja, visst kan man tycka att 325:an borde dra Opeln, men utan att vara någon expert så tycker jag nog ändå att de verkar gå omotiverat bra... i alla fall i starten... :)

Men skulel man vilja ha en? Njae... vad sa dom för? "Köp en Opel, bli belåten... se naturen genom plåten!" Tyvärr gäller det väl nästan moderna Opel också.... hehe! ;)
nä nog ska 325an vinna allt,en kadett gsi 16v hade nog varit en annan femma men en rekord 2,2 ska du slå, tycker du borde slå en Omega 3000 oxå.
"Lappen"
Jag åker både BMW och Opel. Jag har en Omega 2,4 och den överensstämmer rätt bra med Rekord 2,2 i vikt (jag har en sådan också) men är helt överlägsen i prestanda. Omegan är inte tillnärmelsevis så rapp som 325:an i NÅGOT moment. 325:an tar vilken 133hk??? Opel som helst, när som helst. Förstår faktiskt inte varför frågan ställdes från början. Som att jämföra en Ardenner med en Shettlandsponny....
Sammy
även kadett gsi 16v får se sig slagna...=)

MAX Power
Ry
248
Rydberg
325i Touring -89
Japp har kört ruskigt jämt med en duktigt trimmad 16v.
eldsflammor kan inte vara original

Rydberg
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jocce kan du förklara varför han borde ta en omega 3000? 91orna hade ju 24v 3 liters motor med 204 häst och dom har han inte en suck att hänga med kan jag säga. Sen att de tidigiga 16v modellerna var riktigt trötta är en annan femma :)
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
En kompis har en Omega 3000 12 ventilare som han brukar dra stort som smått med, den piskar faktiskt även en 325:a om man har tung gasfot och rensad kat, så sååååå jäkla trötta är dom faktikst inte. Att dom är hopskruvade som en sämre playmobil leksak gör dock att man inte ens vill komma i närheten av dem. Dock, jäääävligt tuff digital instrumentering.... ;) ;) ;)
Sammy
en kompis till mig hade en chippad gsi och den gick inte illa. men min går lite bättre... å känns Mycket bättre..

MAX Power
Ja Acey han kanske får spö av en 24v, jag tänkte mest på den tidigare med runt 180hk, har kört ett antal sånna och tyckte inte att dom var så mycket rappare än min fd 525a, så då tyckte jag att en e30 med 170hk borde piska en sån, men som sagt var han kanske får spö av en 204 hästars men troligen inte med så mycket,... obs! dom tidigare 3000 modellerna hade ju inte en 16v utan en 12v 3liters.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.