|
|
|
|---|---|
|
Hej Dum fråga kanske Ställer en förberedande fråga ang. sk. slutväxel. Finns sk. slutväxel på min 528? samt finns detta på BMW´s fyrhjulsdriva modeller? Vart sitter en dylik? Mer frågor kommer snart. Mvh / Wallace | |
|
Ja det har du om du nu inte monterat bort hela bakaxeln:-).Med slutväxel tror jag att de menar själva "diffen" i ditt fall, o en sådan finns även på 4-drivna modeller.... "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
| slutväxeln är ju "sista kuggen" så att säga. Det är denna man kan experimentera lite med och få fram olika karaktär på bilen. Lågt varv vid hög fart eller högt varv vid låg fart (gör bilen mer accelarationssnabb). | |
|
Aha nu börjar ett Liljeholmens lysa. Ja, bakaxeln verkar ju sitta kvar :-) Är slutväxeln lika med klumpen på bakaxeln? Jag har inget problem med E39án...hallå det är ju en Über-BMW. En kompis till mig har en bil av annat märke med trasig/dålig slutväxel. Han har fått ett kostnads förslag på märkesverkstad. Jag säger som Bosse bildoktorn: DYRT, DYRT, DYRT F-N vad glad jag är att jag åker super billig BMW. |
|
| Visst man kan exprimentera med slutväxeln för olika utväxlingar, men forfarande så sitter den i bakaxelklumpen och inte i växellådan. | |
|
Yes! Så det är bakaxelklumpen vi talar om. Min nästa fråga. Hur vanligt är det att en dylik går sönder på en låt oss säga 4-hjulsdriven BMW av årsmodell 95 med ca 16.000 mil på mätaren. Ingen olja har läckt. Slits slutväxeln på 4-hjulsdrivna bilar mer än "vanliga"? Om det är rimligt att den går sönder, varför? Kan det vara ett tecken på oärliga mil? |
|
|
Jag fortsätter med mina frågor om slutväxlar. Borde kanske postas under försäkringsforumet, men då alla är så spända på fortsättning av ovanstående fortsätter jag här. Låt oss ta ett scenario. Herr X är ute ock kör med sin fina Über-bil dvs. en BMW. PANG så smäller det utav bara h-ve/&¤()/&%te. Bilen har träffat på en stenbumling som tittat in på fika hos slutväxeln. Slutväxel vill inte bjuda på fika och blir arg och börjar bokstavligen morra konstant efter mötet. Kan ett sådant fall täckas av försäkring dvs. vagnskada? Exemplet skulle även kunna vara ett oljetråg som blir utsatt för yttrepåverkan med resultat oljeutsläpp. |
|
|
Svårt att svara på rak arm, beror på hur bilen har körts. Generellt kan man säga att 4x4 lika med dyrt att laga. Men om bilen har körts normalt och servats som den ska så är 16000 mil inget att tala om. Jag skulle börja med att kolla oljepluggen på bakaxeln sitter det en massa metallspån på den? om ja öppna klumpen och kolla om du hittar större bitar i den kolla Kuggen. Hade det på min Blazer och jag hade kört hårt med den, fast till dom bilarna är delarna inte så dyra. När det gäller ditt scenario, så är det omöjligt att svara på.Om det sker på allmän väg och försäkringsbolaget vägrar att ersätta skadan, du kan då begära ersättning av väghållaren typ vägverket eller gatukontoret. Men du skall då bevisa att det vara deras försumlighet/bristande kontroll som är orsaken till skadan. Inte helt lätt kanske. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.