AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.059

Bordmonitor istället för Business CD/Radio

jo
551
joafog
BMW 535D F11
Om man kopplar in en bordmonitor (4:3) tillsammans med en radiotuner i E46, och därmed tar ut sin vanliga Business CD, fungerar då displayen som en vanlig display för radio och kassett?
jo
551
joafog
BMW 535D F11
Finns det ingen som kan svar på detta?

//Jocke
finns ett mekartips för detta under "gör-det-själv" här till vänster

316i - När du inte har råd med annat ;)
jo
551
joafog
BMW 535D F11
Antar att du menar artikeln med rubriken"Eftermontering MKII Navi E46"!!! Denna visar hur du kopplar in ett helt navi paket, jag undrar om det bara går att sätta in en 4:3 alt. 16:9 monitor och ändå få radio och kasette/cd att fungera med den!!! Inte resten av navi:n
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
joafog: Bordmonitorn är just bara en monitor, den innehåller inga som helst funktioner.

Radiotuner, förstärkare och dator sitter i en separat box i bagaget. Sedan har du en box för TV och en box för navigation.

Jag tror du klarar dig utan både TV och GPS boxen och kan då få bild? (Detta är jag inte helt säker på dock)

Mvh
Kristian
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Ett tips: Ring och kolla med BMW vad dem vill ha för själva "Dator boxen" den som innehåller ljud,tuner och dator. Måste ju finnas som reservdel.

Kolla samtidigt vad dem ska ha för en kabelstam för navigation passade den datorboxen. Boardmonitor och en Navi av typ MKII finns ju här på powerbörsen att köpa för 2500 SEK st. Sedan eventuellt kanske du måste ha TV boxen också kolla då vad den kostar också i så fall.

Kanske du hamnar på 12.000 - 15.000 SEK

Sedan finns det ett komplett eftermarknadskit från VDO för just BMW. Jag hörde för ett tag sedan vad dem skulle har för ett sådant system och har för mimg att det var 24.000 SEK? om jag inte minns fel. Här är systemet jag pratar om. Länk

Mvh
Kristian
jo
551
joafog
BMW 535D F11
det finns ju, vad jag hört, en monitor med inbyggd radiotuner! Skulle man kunna stoppa i en sådan (om det nu finns) istället för min Business CD och får radio, cassette och CD-växlare att fungera?? Jag är för tillfället inte intresserad av navi eller TV!!
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Vad jag vet så finns det ingen Boardmonitor med 4,3" eller 16.9" med inbyggt förstärkare eller tuner.

Däremot verkar BMW radionavigation ha dessa funktioner inbyggt i samma enhet "fram". Detta har jag dock inga vetenskapliga information om.
Läste lite om BMW radionavigations system och det verkar inte fungera med CD växlare? Låter konstigt. Men så stog det i tillbehörslistan för år 2002.

Radionavigation ersätter din befintliga Business CD och går att få tag på bildelsdatabasen jag har kollat priset och dem vill ha 5000 SEK utan kablar. Länk

Mvh
Kristian

Om du varken är ute efter NAVI eller TV vad ska du då ha en skärm till fram? Är du ute efter bättre LOOK?
jo
551
joafog
BMW 535D F11
Till att börja med är jag bara ute efter "looken"!!! Om man nu skaffar separat tuner och förstärkare, kan man stoppa in monitorn då och får radio, kasset och cd-växare att fungera?? Får jag då upp radaiokanaler m.m i monitorns display??
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Antagligen ja! Men få detta bekräftat av någon mera också. Tror inte så många har installerat det så som du vill göra.

Jag grundar mitt ja på detta sätt:
Om du kopplar bort TV modulen och matar kabeln rakt in i Navigatorn har du ju bild. Gör du tvärtom fungerar ju det också. Därför borde man faktiskt inte behvöa varken tv modul eller någon MK enhet för att få bild. Bilden måste komma från Boxen som innehåller dator, tuner och förstärkare.

Men som sagt någon måste bekräfta detta.

Mvh
Kristian
jo
551
joafog
BMW 535D F11
OK!

Vad hade du för stereo innan du eftermonterade din 4:3 navi?
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Jag hade en Business CD.

Mvh
Kristian
jo
551
joafog
BMW 535D F11
Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att du kan se allt som har med färddatorn att göra i monitorns display då?
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Stämmer bra.
Du har ytterligare funktioner som du ser i monitorn. tex du kan sätta speedlimit se bärnsleförburkning 1 och 2, snitt hastighet och mer därtill.

mvh
kristian
jo
551
joafog
BMW 535D F11
HUr kopplar du in detta då, eller fick du bara det "på köpet"? Ser du ändå denna informationen vid hastighetsmätaren?
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Jag köpte ett helt kit, som redan satt i en bil. Ja man ser det vid hastighetsmätaren också.

Det finns i mektips hur du går tillväga. Om jag vore du skulle jag försöka få hela paketet och dess funktioner. Då du ändå måste investera och installera det jobbiga.

Mvh
kristian
jo
551
joafog
BMW 535D F11
Lutar nog åt att jag skiter i detta! Verkar vara allt för mycket jobb tyvärr!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.