|
|
|
|---|---|
|
Tja! Ska nämligen bygga bi-turbo på min M30 3,5L motor och SKA få plats med båda små snurrorna nere. P.g.a. platsbrist så kommer de två grenrören att bli mycket korta, spelar det någon roll? Eller ska jag lägga lite tid på att försöka få plats med lite längre grenrör? Finns det något minimummått när det gäller längden på grenrörens rör? Avgasportar _ _ _ _ _ _ | | | | | | | | | | | | \ \ | | / / \ \ | | / / \ \ | | / / \ \ | | / / \ \| |/ / \ / | | Turbofläns -Hellre gammal å rapp än ny å slapp- | |
|
Glöm bilden, den blev visst fel, mellanslag visar tydligen inte! -Hellre gammal å rapp än ny å slapp- |
|
|
Finns väl inga minimimått, gör så det får plats helt enkelt. Så här vart mina Länk Något liknande fast du vänder allting upponer kanske skulle funka? /Per |
|
|
OK. Tackar -Hellre gammal å rapp än ny å slapp- |
|
|
hallå. nu när ämnet ändå är uppe så kan man ju passa på och fråga om någon har några bilder på just "Bi-turbo" byggen?? ritningsbilder kanske?? vore otroligt kul om någon hade det. /Richard |
|
|
jevlar>> Vilket program använder du till att rita det där? |
|
|
solidworks använder han, bra till mekaniska ritningar men inte husritningar osv Fikaträff i Umeå 7:e feb. Be there Länk |
|
| du kan lägga lite tid på o få så lika längd på samtliga rör, försök o få så mjuka böjar som möjligt, skarpa böjar kostar värme = effekt. tänk på att de kortaste röret alltid blir varmast, då den ska ryma lika mycket energi som de längsta röret, och de kortaste röret i sin tur tummar väldigt mycket på tillhörande avgas ventil... | |
|
Är de solid egde du använder? eller är de möjligtvis solidworks? hur som helst va de riktigt stiliga ritningar! Mvh Uffe |
|
|
Det är solidworks som gäller, intresserade kan få en assembly mailad för inspiration o exempel. /Per |
|
| jevlar> the_first_king85@hotmail.com | |
|
jevlar: Du får gärna maila mig solidworks ritningen! kalle@salabrand.se |
|
| Vid överladdning kan längre grenrör medföra mindre lagg samt att man kan köra med tätare kam utan att avgaser färdas tebax till insug mellan ventilerna i ndp när ins.ventilen öppnar... | |
|
Det där med reflexpuls från när avgaserna träffar turbon läste jag om i bra lättskriven liiteratur om turbobyggen. (Tips från annan tråd). Har med ljudhastighet, mm och göra. Se kapitel 9. Länk Undrar hur mycket det inverkar i praktiken??? |
|
|
Blev för stor för min mail men intresserade hittar ett exempel här Länk /Per |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.