|
|
|
|---|---|
|
Hej vänner! Är det någon som vet hur jag ska bära mig åt för att få ett hyffsat ljud i min E39 M5? Har i dag original buisness med växlare, men som vi alla vet finns det knappt någon bas.... Någon som känner för att sälja sin låda och hjälpa till med att installera?? Nipply | |
|
Rättelse: INGET KRAV ATT DEN SOM SÄLJER MÅSTE INSTALLERA! Någon?? Nipply |
|
Robsarve |
Hur stor är budgeten? Vad är prioriterat? (det låter som bas, men det kan ju vara mera...) Generellt följande: 1. Byt ut framsystemet. 2. Sätt i ordentliga förstärkare 3. Ta bort bakhögtalarna, ersätt dem med mindre och sätt i en bandpasslåda med sluten bakre kammare, ventilerad med två rör, under orginalgallren. Inte allt för mycket pyssel eftersom både lågnivå och ström finns bak. Finishen är ju alltid en kostnadsfråga. |
|
Tack Robsarve! Vad som är prio är att få lite tryck i hela systemet. Det är ett tämligen rent och fint ljud redan original men avsaknaden av bas är total! Jag vill helst inte såga i hatthyllan eller dörrar. Budgeten vet jag faktiskt inte? Vad tror du krävs om jag exempelvis behåller det främre systemet (går det?) och byter högtalarna bak+ låda? Nipply |
|
|
Okej, Vad skulle det här kalaset kosta mig då och vad behöver jag mer? Såg att du hade en e39 själv? Hur gjorde du? Jag har ingen skidsäck dessvärre... Nipply |
|
Robsarve |
Gör du som jag sa behöver du inte såga alls. Naturligtvis går det att behålla framsystemet. Men när du har en bas där bak så kommer du att märka att framsystemet inte hänger med. Nåväl frågan är ju vad du menar med lite tryck... Skall det bara fylla ut lite eller skall det kännas i magen? (En M5 förtjänar ju en ordentlig anläggning!) |
|
:-) Det får gärna kännas lite i magen... Däremot är det inte tänkt att bli ett "hänganerevidkorvkiosken" projekt. Jag är totalidiot på detta område men har en del vänner som är kunniga lyckligtvis. Frågan är vad jag får betala i slutändan? Nipply |
|
Robsarve |
Hur mycket plats i bagaget är du beredd att ge upp? |
|
Ca 50% känns väl okej så länge jag har möjlighet att lyfta ur lådan utan större problem? Nipply |
|
Robsarve |
Så mycket behöver du definitivt inte göra av med! Rimlig minstanivå är ett fyrakanalssteg med inbyggt delningsfilter på ca 4 x50 W RMS och en 10" bas i låda. Skall du ha kvslitetsgrejjer så räkna med en 5000:- plus installation. |
|
Robsarve: Du verkar ju tämligen insatt vad det gäller detta (såg din hemsida) känner du för en insatts i vår, mot ersättning?? Nipply |
|
Robsarve |
Är inte omöjlig, men tyvärr bor jag ju i Malmö så det är väl lite ocentralt för dig... :-) |
|
Inte alls! Halva min släkt är från malmö, så det är med jämna mellanrum man är där. Vi får väl se fram mot våren då? Nipply |
|
Robsarve |
Då får vi planera in det hela. Du kan skicka mail så får vi snacka närmare om vad du vill ha! |
|
Robsarve: You got mail... Nipply |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.