AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.091

Jämförelse E46 M3 vs. M Coupé?

Sida 2 av 2
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Emm: Nu har jag inte kört en E46 M3 men åkt med i en och jag har den "gamla" Z3 M coupen så jag kanske inte kan svara på alla dina frågor men kanske några så shoot!

Anledning till 5-växlad låda är att den 6-växlade helt enkelt inte fick plats. Som någon ovan sa så finns potentialen kvar i S52 motorn, det är bara att det inte fick plats med tillräckliga avgassystem för att låta alla 343 hästar löpa fritt. Bilen är faktist ganska liten men otroligt kul.
Sen har vi det där med resevhjulet, i M coupen finns detinget, men du kan ju slänga ut kompressorn, borde väl väga några gram i alla fall.
Bakom sätena finns en massa bråte som man kan slänga ut om man vill lätta bla CD-växlare, baslåda, slutsteg och en massa plastkåpr för att dölja ovan nämda delar.
Byter du ut stolarna kommer du säkert ner några kilon även där. Har också sett på internet att man kan köpa kolfiberhuv = ytterligare några kilon.
Vad sen kellener kan trolla fram ur spisen får du väl sedan berätta.
Tror för övrigt det kan vara svårt att hitta någon M coupe med S52 motorn, tror inte det såldes så många i sverige, prova i tyskland.

Är det något mer du undrar över så maila mig gärna.

/Richard
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Kompressorn väger 2,6 kg.

Kanske lättare och banta själv än bilen, om man nu väger "mycket".
Bl
342
Black Z3
Z8 -00
116i-04
Z3Mpower: du menar väl S50 inte S52 i andra stycket? som du skriver i sista stycket så hittar man inte så många M Coupe med S52 i sverige av den anledningen att den såldes endast i USA och med "kasterad" motor.
Em
215
Emm
M3 Coupé -05 (svart/svart)
S6 Avant -07 (svart/svart)
Tack för all feedback! På fredag åker jag ned Tyskland och (om allt går som planerat) hämtar ut en safirsvartmetallic -02:a -- rökfri, 4.000 mil, en tidigare ägare, auktoriserad BMW-återförsäljare, två månader kvar på vagnskadegarantin. Nicke på Borgs har kollat upp bilen åt mig via chassienumret och allting ser helt rätt ut; programenlig service, inga skador eller reparationer, i stort sett den extrautrustning jag vill ha.

Jag har inga tankar på att göra en riktig dräpare av den (ingen kompressor/motorombyggnad), men det blir i alla fall lite lättning och lite vässning. Jag har faktiskt aldrig provkört en M Coupé, men har ju haft flera M3:or (en E30 -88, en E36 -97 och nu en E46 -02), så jag har väl någorlunda hum om vad det är jag ger mig in på -- eller..? :-)
Em
215
Emm
Ang. vikt: 190 cm lång och 80 kg tung borde man väl sitta rätt bra i en Recaro-stol (eller hur Johan ;-)

Ang. motortyp: Jag tror jag skrev fel tidigare i tråden, S54 heter motorn som sitter i -01:an och framåt (samma som i E46 M3:an fast med lägre effektuttag p.g.a. begränsningar i avgassystemet, men det är ju raskt åtgärdat...).

Ang. svensk försäljning: Jag tror inte det kan röra sig om mer än högst en handfull svensksålda M Coupéer från -01 och framåt, så vill man ha en som dessutom matchar krav på färg och utrustning har man nog inget annat val än att vända sig till den tyska marknaden.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Emm,

Personligen tycker jag man sitter mycket bättre i den typen av stolar än i orginalstolar även då man åker långt. Däremot så är det lättare att sova i orginalstolar om behöver stanna och vila lite.

Är man tillräckligt trött så går det att sova i race-stolar också. :)
St
130
Stefan T
M135i -13
Emm

Kanske lite sent men jag har för mig att det under en längre tid stod en svart M Coupé -01 hos Novation i Uppsala. Om du jagar en svensksåld så kan det ju vara värt att kolla var den har tagit vägen. Om jag inte missminner mig helt så hade den regnr SKY 5XX någonting.

En annan fråga till er som kör M Coupé. Hur är det med plats i kupén om man är dryga 190 och 80+ kg? Vore kul att veta om man får plats. Skulle gärna skaffa mig en M Coupé i framtiden.
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Vikten är inga problem, om du inte är extrem vikt-freak.
Längden! nja den kan ju vara i det längsta laget, själv är jag 184cm och då får man lite gamnacke för att se ut, men plats finns ovan till både hjälm och en hand om man så vill. Nu har jag kanske inte sättet max lutat, minns inte, gud va länge sedan det känns som man satt i bilen! Måste ut och torrköra lite i garaget :-)
Annars får jag väl önska Emm lycka till och kör försiktigt, körkortet kan vara bra att ha sen i vår.

/R
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Ang. längden, Kom på att manuel på MH-GTR är nog en bit över 1.90 och han får ju plats i sin M coupe. Nu tror jag i och för sig att han bytt ut sina stolar (och det mesta i inredningsväg) till lite racigare alternativ, men i alla fall.

För er som inte varit inne på hans sida gör det, finns två filmsnuttar då han kör omkring i sin blå M coupe, låter ju hur underbart som helst.

/Richard
Emm: här har du en bra länk om hur man sitter i en M Coupe: Länk

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Kan meddela att Emm är nere i Tyskland och tittar på en M Coupé som han förmodligen köper. :)
Em
215
Emm
Då var det klart: 1 st. safirsvartmetallic M Coupé (tillv. mars 2002 = S54-motorn + DSC3 + vagnskadegaranti kvar) med svart helnappainredning och alla tillval utom taklucka (som jag inte vill ha) med en tidigare rökfri ägare (den auktoriserade BMW-handlaren jag köpte bilen av sålde den även ny till den tidigare ägaren, en seriös BMW-fantast och trogen kund); bilen är sånär som på ytrepor i lacken p.g.a. maskintvätt (går att polera bort) i nyskick, nästan som om den varit i min ägo från första början :-).

Känner mig så här långt klart nöjd och återkommer med mer info när bilen blivit vårfärdig (i.e. lättning till ca 1.400 kg + vässning till ca 360 (bromsade) hk). Jag kan (tyvärr) inte ha kvar båda entusiastbilarna, så just nu lutar det helt klart mot att det blir M3:an som får stryka på foten inom kort (kommer förmodligen att ställa ut den hos Borgs, ifall någon här är intresserad..?).
gratttttiiiiisssssss! Låter som ett bra köp!
Nu måste du återkomma på Z forumet och redogöra för exakta planer på hur du ska lätta och vässa nyförvärvet!

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

He
97
HerrRennen
BMW M Coupe
Jag personligen älskar båda bilarna, har kört båda många antal mil, men visst är M coupen ändå lite mer Speciel...

Tider runt Nurburgring:

M Coupe
( s52 321hk/ 15 grader celcius I LUFTEN, 12 grader celcius på banan)
Tid 8:22 (OBS INNAN DOM ASFALTERA OM VISSA DELAR AV BANAN)

m3 e46 ( 343HK) 20 grader celcius i luften, 17 på banan)
Tid 8:22

Hockenheim

M Coupe S52 1:17:2

M3 E46 s54 1:17:6

Men 0-200 så e E46:an 2 sekunder snabbare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.