AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.090

Jämförelse E46 M3 vs. M Coupé?

Sida 1 av 2
Em
215
Emm
M3 Coupé -05 (svart/svart)
S6 Avant -07 (svart/svart)
Jag funderar lite på att "nedgradera" min E46 M3 Coupé -02 till en M Coupé -02 -- jag skulle vilja ha en lite ovanligare och mer extrem hobbybil än M3:an, som jag haft i snart två år. Jag har nu en X5 som vardagsbil och tycker därför att M3:an känns lite onödigt rymlig, praktisk och bekväm (i alla fall relativt M Coupén).

M Coupén känns också som ett lite roligare trimprojekt -- väger drygt 100 kg mindre från början och har i princip samma motor som M3:an (från -01 och framåt, då den även fick DSC3). Bankörning blir det bara fråga om några få gånger per år, men då det inte är fråga om en vardagsbil får den gärna vara väldigt obekväm om den också blir snabb -- man bör väl kunna komma ned till 1.400 kg jämnt med racestolar och borttaget reservhjul, och sedan få ut ca 350 hk med t.ex. Kelleners motorstyrningsprogramvara och sportavgassystem?

Någon här som har kört båda seriöst? Tacksam för vettig input!

PS! Om någon känner till en svartmetallic M Coupé -02 med svart skinn i fint skick så tipsa gärna, jag tar den direkt! :-)
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Emm,

Är det inte bara att provköra så ser du vilken du gillar bäst?
Em
215
Emm
Johan,

Givetivs, vid första bästa tillfälle, men under tiden vill jag gärna ta del av andras erfarenheter -- särskilt från de som ägt eller äger en M Coupé. Finns det någon i Stockholm som har en och som läser detta så skulle jag gärna vilja få komma och kika lite (det verkar inte finnas någon till salu hos BMW-handlarna i stockholmsområdet just nu).

Lycka till med VLN Johan, det vore kul att komma ned och kolla på ett rejs någon gång under våren!
Emm, såg att din "systertråd" på Z forumet blev begravd av nån välvillig moderator ;-(
hoppa på en annan tidigare tråd. Z forumet är lite rörig, nästan alla trådar spårar ut efter några inlägg och handlar om helt andra saker så ingen kommer ta illa up att du byter ämne en smula. testa denna tråd som liknar lite det du tänkte dig som redan började likna den frågan du hade. Länk

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

Em
215
Emm
Tomas,

Tack för omtanken, fast den tråden kändes lite för gammal (2001) för att ta upp igen i eget syfte... Alternativet är annars att köra den här tråden så långt den kommer i det här forumet och sedan ta upp ämnet på nytt i Z-forumet (borde väl ändå inte vara förbjudet...).

Hallå-hallå, några M Coupé-ägare där ute som vaknat upp ur vinterdvalan än..? :-)
några skillnader
Z Coupe: vridstyvare än M3, mer direkt styrd, lägre sittställning, bättre viktfördelning och perfekt balans i sin överstyrhet. drömbil för bana. Sällan känns en bil så explosionsartad i akselerationen som en Z3 M Coupe. Och ju fortare det går desto roligare.
Nackdelar: 5-växlad, trång, få finesser förutom det nödvändiga, tidigare modeller har inte ens klima, få har farthållare, färddatorn är av den gamla modellen. Kräver enorm koncentration i farter över 200 pga av den direkta styrningen.
M3 är mer kompetent som helhet pga av storleken och allt lul-lul och SMG lådan är inte heller helt fel ;-) men detta kan du ju.

Men en sak till som talar för M Coupe: udda. endast 32 direktimporterade M ocupe och endast 75 st Z3 coupe (2.8 och 3.0) som tävlar om uppmärksamheten.

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

Em
215
Emm
Tomas,

Att chassiet var så mycket vridstyvare än E46 M3:ans visste jag inte, så det låter bra. Att den är mer direktstyrd lovar också gott, jag tycker själv att M3:an är aningen diffus i styrningen (jämfört med t.ex. 996). Att viktfördelningen är bättre är väl däremot diskuterbart, för visst är väl M Coupén till skillnad från M3:an (som är 50:50) något tung i aktern? Men visst kan det bli roligare med mer överstyrning, särskilt när man också har DSC3 som ser till att man håller sig på vägen vintertid (jag kommer inte att köra den mycket på vintern, men behöver i alla fall möjlighet till det).

Det där med 5-växlad låda känns dock lite trist när både E36 och E46 M3 är sexväxlade. Vet du vad den har för bakaxelutväxling? Och att den är trång gör absolut ingenting så länge jag får plats att sitta bra (är 190 cm lång). Sedan har jag inte mycket till övers för höghastighetskörning, har varit med om en avåkning och är mycket sällan uppe i farter över 220 km/tim -- det viktigaste för mig är accelerationen och väghållningen i registret upp till 160 km/tim.

Att den också är en udda fågel på svenska vägar är också en del av charmen -- även om min E46 M3 ser i alla fall lite speciell ut (safirsvartmetallic i.s.f. karbonsvartmetallic (kostade 30 tkr extra), emblem- och bakvingelös samt sänkt med AC Schnitzer Sport väghållningssats) så börjar den nästan kännas som en dussinbil...

Fortsätt skriv, vill gärna höra från fler M Coupé-ägare!
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
E46 M3 har 51% av vikten bak och 49% fram.

Varifrån kommer uppgiften att M Coupé skulle vara vridstyvare än E46 M3?
Em
215
Emm
Viktförhållandet 51:49 gäller onekligen en standardutrustad M3:a, fast med min utrustningsspecifikation tror jag nog att i alla fall mitt ex ligger ganska precist på 50:50 (hårklyveri).

Däremot undrar jag också varifrån uppgiften att M Coupé är vridstyvare än E46 M3 kommer, men tror samtidigt att Tomas kan ha helt rätt -- jag har läst någonstans att M Coupén skulle vara 2,8 gånger vridstyvare än motsvarande M Roadster, som ju redan från grunden är konstruerad för att vara taklös, så det låter ju inte helt orimligt att så skulle vara fallet. Någon som vet mer om detta?
Vi har diskuterat detta förut med vridstyvhet. Att e46 coupe inte skulle vara lika vridstyv som z3 coupe har jag mycket svårt o tro.

Att däremot z3 coupe var de mest vridstyva bmw hade o erbjuda när den släpptes är en annan femma.

Tyvärr har jag inte hittat någon data på hur vridstyv e46 coupe är i Nm/grad.

kika gärna i denna tråden för infon om z4,z3 samt z3 coupe då:

Länk

BMWCS Syd #05392
Sök först, fråga sen. Bitte!
Länk
Wendtan eller ngn annan. Hur mäts vridstyvheten? Är det mellan hjulaxlarna (låter vettigast) och mäts den i bägge riktningarna (längs och tvärs bilen)?

Vad är isf längden, bredden och höjden på M3 och M coupé?

Em
215
Emm
Wendtan,

Tack för tipset, det var en matnyttig länk -- i denna stod bl.a. följande att läsa:

"The M coupe has a static structural stiffness of 16,400 Newton-meters per degree of twist, which is 2.6 times as twist-resistant as the roadster. BMW claims this makes the structural stiffness higher than any other model it has ever produced."

Då tråden ännu ej är avslutad vad gäller den allmäna koncensusen om huruvida M Coupé är vridstyvare än E46 Coupé eller ej lämnar jag härmed frågan i denna tråd -- men vill fortfarande gärna höra från fler M Coupé-ägare som även har erfarenhet från E46 M3 Coupé (egenupplevda för- och nackdelar)!
Flåkypa: Som jag förstått det så mäts vridstyvhet bara på "bredden" Dvs hur många nm/grad man kan belasta bilen med innan den börjar flexa. Nu har jag tyvärr inte total koll på detta förfarandet. De skulle vara kul att få veta hur de mäts rent fysiskt. I Någon slags testrigg givetvis, men på vilket sätt.

Jag hittade även lite annan kul info om tex x5ans vridstyvhet som visar sig vara nästan 10 000 nm/grad vridstyvvare än z3 coupen. Även minin ligger i den häraden. Så att Z3 Coupe skulle vara de vridstyvaste bmw tillverkat kan vi slå ur hågen.
Länk
Länk

Jag letar fortfarade efter info på e46 coupe.

BMWCS Syd #05392
Sök först, fråga sen. Bitte!
Länk
M-Coupe´ med S54 = 325 hk, INTE 343 hk. Detta pga avgassystemet blir sämre på M-Coupe´n än på M3 E46. Inte alla som vet..... Men Potensialen lär ju finnas kvar...
Har själv kört i 270(mätarfart) med min M-Coupe´, och då gick den som på räls..... GRYM på vägen... Detta med original hjulupphängning + 17 tums originalfälgar.
M-Coupe´ns viktfördelning ska vara 51 fram 49 bak. Kan det bli bättre??? Mvh Kimmo
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Det blir svårt att lätta bilen genom att slänga ut reservhjulet från M-coupen, det finns ju inget!! ;)

/B

Beppo: Du har samma "problem" med M3 E46 =))

///Egget
Länk
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Estorilmongo,

> M-Coupe´ns viktfördelning ska vara 51 fram 49 bak. Kan det bli bättre???

Ja, 50-50 är bättre eller 51 bak och 49 fram som M3 har.
Idealet för en sportbil är egentligen 60 bak och 50 fram.

Johan: Menar du inte 60 bak 40 fram?

///Egget
Länk
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
ojdå, visst menar jag det. :)
BM
207
BMWM_4ever
997 Turbo -07
530 XD M-Sport -07
Lite bensin i tanken så blir det 50/50
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
Enligt min instruktionsbok så är det 50 - 50. Ska du plocka ur reservhjul och domkraften ur en M- coupe så krävs det att någon har lagt in dem i skuffen. Det finns inte plats för sådana grejor i en M... Om du inte brukar åka fortare än 220 så klarar du dig med en 4 växlad låda vid 220 lägger man i 5an ;-) Om vi ser lite logiskt på vridstyvheten så konstruerade de en cab. På caben sattes det dit ett tak vilket borde öka vridstyvheten. Inne i bilen bakom sätena så sitter hundgaller / insynsskyddet som är skruvat på båda sidorna vilket oxå borde öka vridstyvheten något. Så är en 4a dörrars X5 vridstyvare än en M Coupe så skall Jag personligen aldrig åka i en M cab..
När du får tag på en att provköra så kolla hur mycket du ser ut framåt, eftersom M har värdens största backspegel. Man ser jättebra bakåt men framåt så är den i vägen en hel del. Lycka till!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.