|
|
|
|---|---|
|
Min E38 som nu har gått ca 14000 mil utan några arbeten i hjulupphägningen gjorts alls börjar kännas lite slapp men utan att det är några uppenbara glapp någonstans. Tips på vad som brukar gå först vore uppskattat. Påpekade detta inför senaste Inspktion II men verkstaden tyckte inte något behövde göras så det är inget stort problem ännu men det är inte riktigt så "tight" som jag vill ha det trots allt. Däcken är fräscha med korrekt lufttryck. Mvh Björn | |
|
E38 740-95 27.000mil. Nya fjäderben fram(dämp+fjäder) på garantin vid 7000mil. Krängningshämmarstag vid 12500mil. Div bussningar vid 17-18000mil. HAr du servotronic? Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
|
Tackar för tipsen. Några särskilda bussingar eller är det byte rätt över? Jajamensan, har Servotronic! Har den hyss för sig? Mvh Björn |
|
|
Kommer inte exakt ihåg vilka av alla busningar som byttes, därför skrev jag så. Krängningshämmar, länkarm, samt yttre styrstagen har jag för mig. Får gå och titta bland gamla räkningarna. Servotronic: Tyckte jag hade samma symptom, verkstan sa att pumpen kan bli lite degig med tiden, det beror delvis på servotronicen. Man kan byta pump, klassades som onödigt av verkstan varpå jag litade på deras rekommendation. Även om man vill sköta om bilen så skall man ju int slösa, den har ju rullat sina mil.. Hoppas det var till lite hjälp. Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
|
Till stor hjälp - tackar så mycket! Mvh Björn |
|
| Stabilt!:) | |
|
Bytte krängningshämmarstag samt gummilagring för k-hämmare idag - enkelt, tämligen billigt och märkbart bättre! Får se när energin räcker till fler ingrepp. |
|
| Stabilare!:) Har precis bytt större delen av alla lampor på E39T:n, först gick skyltbelysningen sönder. Efter den blev bytt gick Parkeringsljuset, 2 baklampor samt bromsljuset. Lysande helt enkelt. | |
|
Har idag bytt "kontrollarmarna", dvs de snett bakåtriktade armarna som håller framhjulsnavet. VILKEN SKILLAND! Bilen känns helt plötsligt som de betydligt yngre ex jag har provat. Innan hade den en "vag" känsla i framvagnen. Den känslan är i princip borta nu. Kulleden vid navet verkade vara i gott skick men gummibussingen inne vid chassiet hade sett bättre dar. Den var märkbart slappare än den nya med sprickor i gummit. Av detta torde man kunna dra slutsatsen att kulledens livslängd är betydligt bättre än bussingens så för den som har verktygen verkar det kunna löna sig att pressa i en ny bussing enbart. Jag bytte till en helt nya armar med bussingen redan ipressad, original. Var tämligen enkelt att byta men det tog lång tid, för mig i alla fall. "Roligast" var att "momentdra" chassisidans bult med bilen ståendes på marken. I synnerhet som jag har det lätt sänkta sportchassiet... Min har nu gått 14.400 mil och jag skulle rekomendera byte av dessa bussningar vid ungefär var 10.000:e mil. I alla fall om man som jag är chassieperfektionist och/eller har 235 däck fram som torde slita mer på upphängningen. Varför ha en E38 om man inte kan njuta fullt av den? Ska se om jag kan få till ett "mektips" av detta. Mvh Björn |
|
netsix |
balmgren Du har inte råkat spara artikelnumret till dessa armar? Var dom svindyra eller rimligt pris? Jag skall sänka min nu så det kanske skulle vara ide' att byta dom samtidigt. /netsix |
|
Netsix - tycker det låter som en god idé att få det gjort. Jodå jag har detaljerna. Från BMW men UTAN bussing monterad är p/n 31 12 1 141 721/722, vet ej pris. Vet inte om BMW säljer dem med bussing monterad, har inte hittat nåt sånt i ETK i alla fall. Jag köpte mina armar på eurocarparts.com, enligt uppgift orginal OEM-del och av betecknigar och etiketter mm att döma är de det, men MED bussingar monterade. Deras p/n är 615110350/60 och de kostar £173.89 paret med frakt och moms här, dvs 2,556.88 SEK enligt ft.com. Dyrt - men värt varje krona! Vad jag har sett hittintills borde det gå att få tag i dessa billigare i Sverige (jag är i England). De och annat godis finns på www.ocap.it också både med och utan bussing - kan de vara dem som är OEM-tillverkaren kanske? SKulle inte förvåna. Har dock inte provat om man kan köpa direkt av dem, min italienska är inge vidare tyvärr... Mvh Björn |
|
netsix |
Tack för hjälpen balmgren. /netsix |
|
Lungt! Letade reda på etiketten som satt på. Det står: Logo: Uggla i varningstriangel " Lemförder 27 290 419 515 vgl nr 31 12 1 141 722 Made in Germany " ====================================================== Jaha, då var framvagnen fixad vad det verkar och "turn-in" känns bra. Skall få hjulinställningen korrigerad på Torsdag, hoppas de nya armarna har hunnit sätta sig tillräckligt mycket till dess. Får väl ut och gasa för att säkerställa att de gör det :-) Nu känns det däremot att bilen är "vag" i bakvagnen :-| alltid är det något! Tips på vad som lönar sig mest att byta vore kanon. Det är ju en förfärlig massa bussingar, leder och länkar därbak. Mvh Björn |
|
|
Historien fortsätter... Hade bilen inne för hjulinställning idag hos min lokala BMW-återförsäljare och hör och häpna så rapporterade de att de inte kunde göra någon då en av kullederna i bakvagnen var såpass glapp att det skulle varit mengingslöst. Är mycket glad över att äntligen ha funnit vad orsaken till vaför bilen har känts "vag" i bak. Är väl inte fullt så förtjust i att behöva betala för det - men som sagts här tidigare så kostar det ju att ligga på topp! Så det är bara fram med domkraften igen! Mvh Björn |
|
|
Jahapp, då var det klart för den här omgången (tror man!). Har nu bytt sk casterstag ("control arm") och fått kullederna i bakvagnen bytta, dvs den led som sitter mellan navet och den undre bärarmen. Efter det gjordes en full KDS (Kinematics Diagnosis System) dvs full hjulinställning. Har inte bytt de spinkigare aluminiumarmarna som också finns både fram och bak men har haft loss dem och kollat att de är OK. Dessutom blev de ju godkända vid KDS. Nu beter sig framför all styrningen lungt och fint samt att den är mycket mer riktningstabil och känns lugn och kontrollerad på ett helt annat sätt. Mest anmärkningsvärt var att glappen i bakvagnen gjorde en sådan markant skillnad på hur styrningen känns. Funderar fortfarande på stötdämparbyte och borde nog kolla bakre k-hämmaren också. Sen skramlar det någonstans och är den inte lite smutsig igen och fälgarna - bromsdamm igen...osv :-) Färdig - pyttsan! Det blir man nog aldrig! ;-)) Mvh Björn |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.