|
|
|
|---|---|
|
Hej! Som framgår av rubriken så har jag ett problem med värmen på tomgång. Efter ca 1 minut på tomgång börjar det blåsa kallluft i bilen. Motortempen är ok och så fort jag ökar motorvarvet lite grann kommer det varmluft igen. Sen så blåser det bara kallluft om jag slår av bilen och trycker in Rest-knappen, trots att motorn är genomvarm och batteriet ok. =) Hans Olof BMWCS Nord #5381 | |
|
Jag vet inte exakt hur det är på dieseln men det låter som att el-pumpen som går till värmepaketet är ur funktion. När du varvar cirkulerar det väl tillräckligt med vanliga vattenpumpen. Man ska höra pumpen (bakom/under insuget någonstans) om motorn är varm med tändningen/kliman påslagen. /Jonas |
|
|
Okej, förmodar att det finns någon form av säkring till denna pump som man bör kolla först. Någon som vet placering och nummer? =) Hans Olof BMWCS Nord #5381 |
|
| dåligt vattennivå kanske? annars pumpen | |
| dåligt vattennivå kanske? annars pumpen | |
|
En luftficka på olyckligt ställe i värmesystemet kan nog göra att du får precis dessa problem. Med motorn avslagen och varm så kan man lätt höra den lilla cirkulationspumpen när du trycker in Rest-knappen. Om denna är tyst så kan ju detta också ge dessa symptom, även när du har motorn igång. FP |
|
|
Tack för svaren! Verkar vara pumpen, strax dax för service så då får de fixa till det. =) Hans Olof BMWCS Nord #5381 |
|
|
Förrestsen, är det någon som vet ungefär vad det kostar att få denna pump åtgärdad? =) Hans Olof BMWCS Nord #5381 |
|
|
Lyfter tråden för att meddela vad felet var. Ovan nämnda "bekymmer" beror på att min bil är utrustad med dieselvärmare med tidur. Tydligen byggs värmesystemet om för att det ska funka med dieselvärmaren och cirkulationen. Om man satt dit eller tog bort någon slang minns jag inte, men jag får iallafall leva med "problemet" om jag vill ha dieselvärmaren, och det vill jag för den funkar klockrent. Hans Olof BMWCS Nord #5381 "Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.