|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
|
i Perrets länk listas 330n 15.9 sek 0-160 km/h, Men i AMS test som jag bifogar presterar 330n 15,1 sek 0-160 km/h. Det är iof "bara" 0,8 sek men är ändå ganska mycket vid dessa prestanda mätningar. De kan bero på jänkarnas hårda avgaskrav och att de kör med en annan mjukvara i motorn där. De listar 225 bhp mot våra 231 hkr. BMWCS Syd #05392 Sök först, fråga sen. Bitte! Länk |
|
|
Wendtan, 1bhp är väl mer än 1 DIN hk ? |
|
|
Anders: Japp. stämmer. 225 bhp och 231 din hkr är väldigt snarklika siffor om man räknar ut det.. Vid bromsningar har dock usa modeller av 330 visat lite lägre effekt på hjulen än på europeiska. Detta troligtvis pga hårdare avgaskrav i staterna. BMWCS Syd #05392 Sök först, fråga sen. Bitte! Länk |
|
|
Blev nyfiken o räknade ut det exakt. 1bhp = 1,013872 hp DIN Dvs 225 Bhp x 1,013872 = 228,1212. De innebär att den amerikanska 330n har något mindre DIN hkr än den europeiska. källa: Länk BMWCS Syd #05392 Sök först, fråga sen. Bitte! Länk |
|
|
Strålande. :) Så ett par hk har dom "renat" bort kan man säga... |
|
|
Svintoleffe: Säg som det är istället, så länge Saaben är snabbare så anser du jämförelsen orättvis! Jag har aldrig fattat resonemanget att "sughästar" inte kan jämföras med "turbohästar". Varför inte då? 1 hk är 1 hk oavsett om den utvecklas av en sugmotor, elmotor, turbomotor eller en gammal rostig tändkulemotor. |
|
| Att 330 vinner 0-160 tror jag kan beror på försprånget den får i starten. Saab brukar ju ha begränsat laddtryck på 1:an och 2:an så det e först poå 3:e växeln den får dra med full effekt. 100-200 tror jag skulle gynna saaben... Men hur ofta kör man så fort i vardagslivet! | |
|
Har åkt 330 ett par ggr men jag har kört nya 9-5 Aero många ggr. Om dom startar från stillastående är det nog så att 330 snabbare upp till 160 pga den vinner snabbt många meter i starten. Men startar båda i 100 och sen drar max till tex 200 är jag helt övertygad om att 9-5:an är snabbare. Den går riktigt bra uppe i fart. Sen kan man visst det jämföra turbo-hk vs sug-hk. En hästkraft = effekt = arbete. Det har ingen som helst betydelse om arbetet görs av en sugmotor eller turbomotor. Bilarnas växellådor är oftast designade för att nyttja sin motorkaraktärs effektkurva maximallt. |
|
|
De som var intressant var Höfläkts påstående om att 95aero var snabbare 0-200 än 330n. Även om nu 95 aeron är snabbare 160-200, så har jag mycket svårt o tro att den hinner hämta de sekunderna i intervallet. BMWCS Syd #05392 Sök först, fråga sen. Bitte! Länk |
|
|
Wendtan, när jag läser AMS testet (330 Clubsport mot CLK 320) ser det nog ut som 15,9s i mina ögon, är du säker på att du inte minns någon kvartsmilstid nu ? Angående skillnaden mellan exemplar: jag har bara kört en 330 som gått som den borde, tre stycken andra som mer eller mindre kändes som något fattades (vilket i ett fall också bekräftades med klocka). Men detta kan alltså ha mycket att göra med diverse faktorer som när bilen servats senast och hur man kört med den överlag. |
|
|
Visst finns det en spridning på acc-tider även för 330:n. 15,9 sek till 160 är en bra tid och är ju hela 1,2 sek bättre än tiden i testet nedan. Om man, som ovan, tycker att 0,8 sek är stor skillnad så borde 1,2 sek vara milsvid skillnad.. ;) Utgår man från testtiden nedan så är ju inte skillnaden över 100 km/h särskilt stor bilarna emellan.. Länk Wendtan: sekunderna går väldigt väldigt snabbt i farter över 160 km/h och det är otroligt lätt att hämta in/förlora många sekunder i de farterna.. |
|
|
Om du läser hela tråden så är alla rörande överens om att 330n absolut är snabbare i de högre fartsegmentet upp till 250. BMWCS Syd #05392 Sök först, fråga sen. Bitte! Länk |
|
|
Wendtan: Menar du alla som i precis varenda författare i tråden eller alla som i majoriteten? Rörande överens om absolut snabbare??? Har du läst hela tråden?? Väldigt väldigt stor skillnad mellan dessa olika begrepp... För tydlighetens skull vill jag bara meddela att jag med detta inte menar att 330:n inte är kvickare i högre farter.. Efterlyser bara lite nyans och att inte tolka allt till det egna märkets fördel... ;) |
|
| Jag har mailat svaret till dig wendtan, skriver här senare, om jag orkar. | |
|
Höfläkt: Okej. perfekt. Sota: Jag syftade på majoriteten. Till och med en 9-5 Aero ägare skrev ju det :) Jag var personligen väldigt nära att köpa en ny 9-3 aero SS. Underbart chassi. trevlig inredning. Men i mitt tycke lite för klen Aero motor. O att trimma en helt ny bil känns inte så motiverat med tanke på garantier osv. BMWCS Syd #05392 Sök först, fråga sen. Bitte! Länk |
|
|
Wendtan: det var det jag trodde... ;) Håller helt med dig ang 9-3 aero SS. Motorn är hyfsad vardagsmotor men är alldeles för klen och med tråkig karaktär för resten av bilen och chassit... |
|
| Wendtan: Det hade inte varit någon fara att tex chippa aeron hos en seriös firma. BSR tar ju till exempel över maskingarantin om man vill... Men du hade nog ändå inte fått samma klös som i 330:in så du gjorde nog rätt val ändå... Men det kanske hade varit roligare att köra en splitterny modell än en som e på utgång. Men det e en annan sak... | |
|
Lexcom: All form av trimmning ratas av försäkrings bolaget och sätter motorförsäkringen ur funktion. Vid krock där du är vollande och de kommer fram att bilen varit trimmad kan man få stå för hela kalaset ur egen ficka. Så nej tack :=) Angående ny modell så kan jag bara hålla med dig om att 9-3 SS har ett modernare formspråk än E46 Coupe. De är den klart snyggaste saaben nånsin. Dock är en ny bil alltid befäst med en mängd barnsjukdommar. Främst detta avskräcker mig från att skaffa en bil av den första årskullen. 2-3 år in i produktions cykeln börjar de oftast bli ordning på grejerna. Jag har inte ångrat mitt val än iaf. :) BMWCS Syd #05392 Sök först, fråga sen. Bitte! Länk |
|
|
330 eller Saab 9-5 Aero? Mitt val: TRETRETTI!!! So what, om nån kan dra ifrån en vid röljusen. Men men, om man har fru, tre barn, labrador osv, så kanske man måste välja Saaben. :-) Mvh Petter |
|
|
Glöm inte trådens ursprung: "Bmw 330 mot Saab 9-5 AERO [250hk] Om man startar samtidigt från ca 90-200km/h.. vem drar vem? eller kanske att det blir jämnt? " från ca 90-200km/h alltså. Det är bara att plussa och dra ifrån olika tider så får man svaret. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.