|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
Bmw 330 mot Saab 9-5 AERO [250hk] Om man startar samtidigt från ca 90-200km/h.. vem drar vem? eller kanske att det blir jämnt? | |
| Aeron är snabbare om sträckan är rak. | |
| Det tror jag också | |
|
Körde med m3:an mot en Aero såg inte om de va en 93 eller 95. gissar på att den var chipad blev svart rök när han ladda iaf ;) å de gick en ca 80km/h men aeron hängde på ganska bra till en ca 120 nå sånt... sen vet jag inte vart den tog vägen ;) de var iaf min upplevelse.. rak fram! |
|
|
Jag tänker hålla mig VÄLDIGT opartisk i denna diskussion. Jag kan bara hänvisa till dessa 2 testen gjorda av Auto Motor o Sport: 330 Länk klicka på poäng, betyg o teknisk fakta. samt 9-5 aero : Länk BMWCS Syd #05392 Sök först, fråga sen. Bitte! Länk |
|
| Tror att det blir ganska jämt faktiskt, min far har en 9-5 Aero Kombi, automat visserligen.. Vi körde från 100 upp till 190 och han drog inte ifrån mig, iofs var de en mer i bilen men endå.. 330 går riktigt bra faktiskt! | |
Dragan525 |
Här i Malmö finns det en svart helt (ser ut som vanlig) diskret 9-5 Aero som är trimmad till 340hk, ni som har 330:is M3:or (E46) osv, jag lovar er ni kommer att få stora problem med den Saaben om ni försöker vid rödljus!!..Jag vet jag har åkt i den!..:) mvh dragan BMW 4 LIFE AND AFTER LIFE Vill ha en sån där emmfjämma! |
| Dragan525: finns alltid någon som är värre ;) finns m3 motorer å m5 med en 1000hk ;) men de trökigaste med aeron är ju de spinner ju fram ;) | |
Dragan525 |
STOFFE: helt sant att det finns alltid nån värre! och att det spinner fram e inte kul, bilen går inte att hålla rakt fram helt jäkla ostabilt!!.. mvh Dragan BMW 4 LIFE AND AFTER LIFE Vill ha en sån där emmfjämma! |
|
Det är ju helt ointressant för jämförelsens skull om någon av bilarna är modifierad. Jag kan sätta en jetmotor i en Saab 99 L -74 och skriva i forumet att jag drar alla M3or men hur intressant är det som jämförelse? Men en rätt kul idé. det medges... Hur som helst, har inte läst några tester i ämnet, men provkörde ett par 9-5 Aero innan jag köpte BMWn. Det var inte prestandan i sig som avgjorde valet utan snarare bakhjulsdrift vs framhjulsdrift (inte kul, som dragan skriver) och bayersk Qualität mot svensk hemslöjd. Annars gillar jag ju Saab, lärde mig köra i pappas mörkgröna 99 L -74 (utan jetmotor). Mitt subjektiva intryck är att Saaben väl hänger med BMW:n upp till 150-160. Den är snabbare i omkörningarna men blir lite efter i t.ex. 0-100. Däremot börjar den på Saab-vis tappa flåset runt 160 när BMW:n vaknar till liv. Kom aldrig över 200, men då började den bli trött. I den farten verkar BMW:n fortfarande säga: "Vad är det här för dj*a promenadfart? Schneller!". Den går ju obesvärat upp till 250 om man har en hyfsat tom Autobahn att acca på. Yee-ha! My Bimmer is my mistress |
|
|
Tretretti: Kunde inte ha sagt det bättre själv. Man ska inte dra några självklara slutsattser bara genom att se på hästkrafterna. En sugmotor vs turbo har ju olika karaktärer där vridet kommer vid olika tidpunkter. Har själv åkt mot Ovlov T5 och SAAB 9-3 Aero och fått pisk de första meterna, men sen har dom inte mycket att säga till om - trots sina 250hk. Inte på kurvig väg heller för den delen. Oj, nu blev det visst rätt off-topic! |
|
|
Jag har inte kört 9-5 Aero med 250 hk, men 230 hk varianten har jag provat. Starkt mellanregister, 330 hänger inte med från 100-160 km/h på fyran eller femman, men på trean är läget annorlunda, där är 330 snabbare, vilket ju också framgår av länkarna som wendtan gav ovan. 0-100 km/h är 330 dryga sekunden snabbare, 100-160 gör 330 på 9,4 s, 9-5 på 12 s. Annars tycker jag det är lite att jämföra äpplen och päron. Det enda bilarna har gemensamt är ju bra raktfram prestanda. 330 har ju flera klasser bättre kurvtagningsförmåga, kraftigare bromsar m m. Å andra sidan vinner ju saaben lätt i fråga om t ex utrymmen. Även krocksäkerheten är någ bättre i saab. Bilarna vänder sig ju till helt olika målgrupper (sedan får ju saab prata sport hur mycket de vill i sin marknadsföring). Själv har jag ju redan tagit ställning i valet mellan dessa två bilar, men finner det knappast förvånande att man ser betydligt fler Saab 9-5 Aero på vägarna än BMW 330. De allra flesta svenska bilägarna använder knappast de egenskaper som 330 har, men de har betydligt mer glädje av en rymlig kombi med god acceleration. Som sagt, lite av äpplen och päron. |
|
| Nockenwelle: Apropå äpplen och päron. Aeron i Wendtans länkar är automat. Jag trodde någon skulle se det. En 330 med automat är lika snabb till 160km/h. Tilläggas bör då att 330 är snabbare till 100 och har 5-stegad automat medan Aeron har 4-stegad skitlåda (som du kan läsa om i länken). Vilken tror ni då är snabbast med manuell låda? | |
|
OK, det missade jag. Någon som har manuella siffror på Saaben? När det gäller accelerationsskillnader, om bilarna är väldigt jämna, så kan ju växlingspunkterna spela rätt stor roll. En skillnad på 2,6 sekunder kan knappast förklaras av enbart en ogynnsam växlingspunkt. Rör det sig om tiondelar är det lite annorlunda. Exakt var växlingen från trean till fyran görs med 330 (manuell) är jag lite osäker på. Men mätaravläst ligger den vid c:a 160 km/h, om jag minns rätt (väglaget har inte direkt medgett sådan körning på sistone. |
|
D-diddy |
manuella accelerationssiffror när det gäller saabar är. 0-100 ca 2 veckor. detta pga att saabs manuella lådor rasar om man belastar dom hårt, sen tar det ca 2 veckor på verkstan för att få lådan renoverad ;) under mina 2 år som saabägare bytte jag växellåda 3 ggr. en gav upp pga slitage, den andra tittade bottenstocken ut ur när jag backade och ena hjulet spann till på en isfläck. tredje lådan låste upp hjulen när jag körde lite "busigt" Detta var dock en gammal 900i men saab verkar ju hålla på traditionerna vad gäller växellådor. David |
|
Herrejisses, totalt oväsentlig diskussion. En BMW är en BMW punkt.... Asken |
|
|
De var en klar miss av mig. De framgår fruktansvärt dåligt. Här är siffor från en manuell aero Länk BMWCS Syd #05392 Sök först, fråga sen. Bitte! Länk |
|
|
Asken: Tycker du det:)) |
|
| Här en Aut 330. Länk | |
| Håller med dig Wendtan om det framgick dåligt. Jag fick läsa länge innan jag hittade det. Jag hade inte fattat misstankar om inte tiden varit så dålig. ;-) | |
|
Min vän Asken har en poäng, men håll med om att det är roligt att kritisera andras bilar. ;-) My Bimmer is my mistress |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.