|
|
|
|---|---|
|
Jag tycker det verkar läskigt med aktiv farthållare.Tänk om man håller lagom avstånd till snubben framför sig, så glider det plötsligt in en bil emellan. Blir det inte tvärnit då, och man riskerar att bli påkörd bakifrån? /Anders | |
|
Sigdarve Jag har varit ute och provat en 530d med aktiv farthållare. Innan var jag lite skeptisk men inte efteråt. Detta är ett lika stort kliv framåt som det var när farthållarna kom. Den var helt otroligt effektiv och gav en mycket avslappnad körning i tät trafik. Jag försökte lura den på olika sätt men den kändes omutlig. Jag testade situationen du talar om. Bilen bromsade aldrig mer än 75%. Samtidigt gav den akustisk signal och en lampa blinkade rött. Det var en varning för att uppmärksamma föraren att eventuellt hjälpa till med bromsen själv. Så uppfattade jag att det fungerade. Men priset !!!!! 18 900:- + priset på den vanliga farthållaren (2 600:-). Det är hutlöst av BMW att lägga hela utvecklingskostnaden på första årsmodellen. Det känns i alla fall så. Vänta tills konkurrenterna kommer med sina, då blir det priskrig. Men hade man kunnat beställa den till en manuell hade jag nog ändå krupit till korset. Alla borde få testa denna innovation! /Claes |
|
|
Den här listan har gjort mig förvirrad;-) Skall jag köpa en diesel eller en bensinare!? Skall jag köpa en nästan naken 530 eller en rejält extrautrustad 525? Frågorna är många! /Anders |
|
|
Vilken lista syftar du på? PS. Det kommer en ny prislista från 1 mars. 530i + 5 000:- till 395 000:- 530d + 14 000:- till 404 000:- (men då ingår det nya partikelfiltret som monteras fr.o.m v.10) |
|
|
Jag syftar på det här forumet. Men det är nog bara bra att man är ute i tid, och förvirringen kanske övergår i klarhet med tiden. /Anders |
|
|
Har inte denna funktion funnits i några år på 7-serien? När jag skulle byta kombiinstrument i min så var vi tvungna att reda ut om jag hade denna funktion på farthållaren eller ej, pga att det skilde på kombit beroende på om funktionen fanns eller ej...och då har jag en 97:a. Eller pratar vi om olika saker? |
|
|
Nej, jag tror att denna fanns mot slutet till E38:an också, vill minnas att jag läste ett lyxbilstest med en 750 som hade detta. __ BMW CS #5221 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.