AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
862

HJÄLP! AKUT VÄXELLÅDSPROBLEM

Hej!!
Jag var iväg för att handla på en stormarknad, och efter att nästan parkerat bra skulle jag bara räta upp bilen lite. efter att jag backat och jag skulle lägga i ettan var det bara som att dra spaken ut i tomma intet. Inget rassel eller någonting. Backen ligger fortfarande i och jag hittar ingel växel alls. Jag vore oändligt tacksam om någon vet vad som kan vara fel. Kan det vara någon växelförare i lådan som släppt? Jag fick bogsera bilen till Automax i Kalmar. Svetten har börjat komma i pannan. Jag misstänker att det kan bli dyrt för min student ekonomi om man måste demontera lådan.

Tack på förhand!!
Conny
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
är det automat eller manuel?

MvH Bmw 4-ever
Det är manuell. Bilen är en 520 89:a.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Bogserade du bilen med bakhjulen upplyfta?

Låter precis som du säger, "växelföraren" har släppt eller nåt, kan knappast bli dyrt.

Mvh
Kopplingen nere, det ven litegrann.......:o)
Är det ingen som har något mer förslag om vad det kan vara. Vad kostar det (ca pris) att byta till en utbyteslåda på BMW verkstad. Jag pratade med en verkstad idag och de sa 2500:- för att plocka av/på lådan. Har jag tur är det "bara" någon växelförare och då stannar nog kostnaden vid ca 3000:-. Är detta rimligt?
Mvh
Bo
565
Bosse J.
327-41, Drömbil, såld -17
1600 GT-68, såld -14
2000 Touring -73 såld -13
2002 Baur Cabrio såld -14
330 XiA -01 Frubil
X1, E84 Vinterbil
330 d,-07, Vardagsbilen
325iA Cab -94, Sommarbil
320 i, -90, Sommarbil
X1,E84 -14 Vardagsbil
Det troligaste är att en låsring, som håller fast växelspakens nedre del i ett hål i växelföraraxeln, har släppt. Material kan kosta 10:- arbete ½-timme OM man inte måste ta ner avgassystemet och en värmesköld för att komma åt låsringen. Då blir det lite dyrare. Kan också vara idé att byta växelspaken med sin bussning så blir lådan som ny igen.
Bosse J.

Bosse J.
BMW CS 185
Hej!!
Nu är det fixat. Det var någon låssprint till länkaget som lossnat. Kostnad 900 riksdaler. Antagligen var de tvugna att lossa något för att komma åt. Annars tycker jag att verkar lite dyrt för att sätta dit en sprint. Materialet kostade 25:-.

//Conny
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.