AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.264

Lustgas i en E39 540?

Jo
166
Jocce81
540iA Touring, 1999
Går det att slänga i Lustgas i en BMW 540i (Automat och Touring Dessutom)?
Isåntfall, hur många HK extra får man ut, och fortfarande få driftsäkerhet?

Pallar automatlådan det? Resten av drivlinan?

Vad kostar det (Har hört runt 10.000 för kittet, men om nån skall installera det också?)

Mer man bör veta/skall tänka på?

/Jocce
klart det går men jag skulle stanna vid 100hk extra ca 75hk extra är nog ganska lagom men sen får man ju köra med lite förnuft och kolla så att oljan är okej och så men sen kan du nog installera kittet själv om du är lite händig, annars kanske det kostar ca 2-2500:- för installation
Jo
166
Jocce81
540iA Touring, 1999
75 hk extra är juh ordentligt mycket mer än jag räknat med!
Så det är inget problem?

Har inte resurser och kunskapen att kunna/vilja installera det själv! Så kommer nog låta nån göra det åt mig, om nu alla planer går i lås!

2500:- är juh inte spec. mycket för installation, trodde det skulle vara dyrare.

Hur är det att köra med lustgasen då, måste juh bli en jäävla kick när man drar i de 75 extra hästarna lixom.

Hur mycket kostar det att köra med? Alltså, vad kostar det att fylla om flaskan? Och hur mycket går det åt?

/Jocce
Es
67
Essen
M3 E92 -08
X1 E83 -14
Vet inte om du tänker använda bilen på strippen, annars är det bortkastade pengar för c:a 30-60 sekunders boost. Ska du ha det till vardags så tror jag mer på H/W uppgradering a là kompressor... Eller så offrar man utrymmet och köper en M5:a.
BM
27
BMW-Micke
BMW 523i Touring -06
Jag har åkt med killar som har lustgas och är inte det minsta imponerad av det.. så jag skulle nog lägga mina pengar på ett kompressokit eller turbokit.. det blir billigare i lägnden.. köra upp en tub på ca1-1500:- på en minut är en dyr hobby.. så gör du det ca 10-20 gånger på en sommar så är det mycket pengar..

Turbon behöver ju inte fyllas på hela tiden bara bränsle i tanken räcker!!

Mitt råd är köp kompressor eller turbo!!

Jo
166
Jocce81
540iA Touring, 1999
Kommer använda Lustgasen på Strippen! Inte till vardags! Men bilen skall juh gå att köra till vardags också!

Grejen med Kompressor osv är juh att det är lite svårare att få igenom besiktning, eller?

Men en tub, räcker den "bara" en minut (eller 6 st boostar á 10 sek) och kostar ca 1500 att fylla på?

/Jocce
BM
27
BMW-Micke
BMW 523i Touring -06
Har för mig att kompisen betalar 1-1500:- vid varje påfyllning av tuben... Besiktningen.... har hört att det är bara till att montera bort kompressorn lite snabbt... det skall visst inte vara svårt att göra. Men man kan ju göra en ny typbesiktning med den nya motorn, då gäller även försäkringen på bilen med. Det är dyrt nöje att köra med lustgas..!! Men det är vad man prioriterar här i livet... bra kick=skrattgas Mycket kick= turbo

/Micke
bm
26
bmw02racing
1600-2 -69
1602 -72
1602 -74
2002 pickup -75
318i -82
Det man ska ha i åtanke är att det inte bara är effekten som ökar med lustgas, det är även vridmomentet. Sen blir både vrid och effekt kurvan betydligt trevligare när gasen används ;) Ett exempel är bilen som vi kör i vårat team. En viper med ca:650hk och 900nm Utan gas och 850hk och 1300nm med gas! Hur kul som helst :D Det kostar ungefär 800sek att fylla en tub. Sen e det ju en ruggig prisskillnad på ett kompressorkit med montering och ett lustgaskit.

Mvh/Magnus Eriksson
mi
101
mika2
325i -92,530d e61 -05
kostar 220kr/kg och fylla på
Es
67
Essen
M3 E92 -08
X1 E83 -14
BMW-Micke: Jag antar att vi pratar om någorlunda moderna bilar och dessa kan man inte typa om utan tillverkarens godkännande, och det vågar jag sätta min vänstra fot på att BMW inte ställer upp på (om man inte heter Alpina, AC Schnitzer eller något annat exotiskt).

Men som sagt... kompressorn (ESS) skruvas tydligen lätt bort före besiktning. Eller så försöker man mörka med en plastkåpa som man trycker dit ett K&N klistermärke på ;-)

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Essen och BMW-Micke:

Det går inte att typa om en bil som inte har överladdning från början. Det är framförallt avgascertifieringen som sätter stopp. Finns hur mycket som helst att läsa i forumet angående överladdning och SBP.

///Jesper

BMWCS #5494
\\\M 325i ZENDER///
man ska har 20hk per cylinder för att inte skada motorn...

-----------------------------
Projekt trippel xXx i gång.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.