|
|
|
|---|---|
|
Igår när jag var ute och körde en sväng med bilen så upptäckte jag helt plötsligt att det blev mycket högre buller i kupén. Jag stannade vid Statoil och märkte att mitt ena avgasrör hängde ner så det nästan slog i marken. Försökte att tillfälligt tejpa fast det i det andra röret, men då lossnade det helt! :D Jag har vetat sen köpet av bilen att ljuddämparen är ganska rutten (burken med två avgaspipor från), det är tendenser till hål osv så detta kommer väl egentligen inte som någon chock. Frågan är dock vad man ska göra med det nu. Bilen ska besiktas nu senast i februari sen får jag väl körförbud. Jag gissar att det knappast är lönt att laga en 16 år gammal ljuddämpare? Jag kan typ ingenting om avgassystem/ljuddämpare osv. så om ni kunde hjälpa mig med lite tips så vore det uppskattat. Måste jag byta "hela kitet" eller räcker det med burken + tailpipes? Vad för system är att rekommendera? Ett BMW original kostar en hel del gissar jag, så kanske ska man satsa på nåt annat? Vill gärna ha ett rostfritt eller nåt som håller. Är det förresten lagligt att köra omkring med bara ett avgasrör + ett stort hål i ljuddämparen (där röret satt innan?) --- /// Olof (FKA "Oakman") | |
| Så länge det inte låter så in i he*vete högt så du ser att pensionererna håller för öronen när du åker förbi så är det no rätt lungt :) | |
|
Köp Walker, eller om du lyckas hitta ett Simonssystem billigt någonstans! Du bör nog byta både slutdämparen och anslutningsrören mellan kat och slutdämpare, när du ändå håller på! Mvh, Kalle _____ Länk |
|
-BeeMWe- |
Köp rostfria rör, nån meter för nån 50-lapp och skarva där det släppt. Såga ett kors i varje ände av skarvröret och dra åt med avgasklamrar, du kan smeta lite pasta i röret så blir det tätare och sen runt fogarna runt röret. Ljuddämparen lagar du med plastic padding och lackar efter slipning av spacklet. betydligt roligare än att lägga ned mycket pengar på något nytt. |
| Om du har råd så är det absolut bäst att köpa nytt från efter katten och bakåt, det är oftast ingen ide att laga om det är ruttet jag vet av egen erfarenhet. kolla på www.ray.se och www.rakaror.se det är de billigaste som jag vet om du inte hittar ett begagnat. Raka rörs slutrör på dämparen till min 325a tyckte jag var jävligt fula tyvärr annars verkar dem prisvärda. | |
|
Tjena. Köpte ett rostfritt från FERRITA. Ca. tusenlappen dyrare än orginal BMW. Finemang passform, bara att hänga dit. Alla monterings detaljer medföljer, även dessa av rostfritt. Ett zimons är inte att rekomendera, rostar fasligt fort. |
|
|
Om det är bakre burken så kan du sätta dit ett rakt rör bara, jag gjorde så och det gick igenom besiktningen förra veckan. Betydligt billigare änn att byta..! |
|
|
Hmm... efter lite tänkande så tror jag inte att jag lagar med plastic padding eller liknande. Får nog bli ett nytt system. Men inget dyrt. Får nog bli Walker eller Simons eller liknande. Jag kommer nog bara behålla bilen max 2 år till ändå. --- /// Olof (FKA "Oakman") |
|
|
satsa på walker isåfall, avsevärt mycket bättre kvalla än simons Fikaträff i Umeå 7:e feb. Be there Länk |
|
|
du sa billigt ! Länk ///MVH TONY |
|
|
Walkers system är INTE av bra kavlitet! Deyt som satt på min bil höll i 2 år och nån månad.. Helt upprostat.nu.. Men ska du inte ha bilen kvar så länge är det ju bara at slå till på ett sånt! Lycka till! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.