|
|
|
|---|---|
|
Jag äger en 316 E36 -91. Det hela började för några månader sedan då ett svagt klonkande ljud uppkom då och då från vänster bakhjul. Jag märkte även att ratten ställde sig lite snett även fast jag körde rakt fram.. Sedan blev det tyst i flera veckor, ratten var dock fortfarande sned. Efter några veckors tystnad kom fenomenet tillbaka men mycket värre. Nu hörs ett frekvent dunkande / klonkande ljud när jag accellererar eller motorbromsar. Det dunkar snabbare och snabbare ju fortare man kör för att uppföra vid kanske 100km/h. Dunkandet kommer från vänster bak och låter extra mycket när jag svänger vänster och upphör ibland när jag svänger höger. Ologiskt tycker jag då tex ett trasigt hjullager på vänster sida låter med när man svänger höger.. Någon som kan vet var felet troligen ligger? Är det någon fara att köra med felet? Skulle behöva bilen ikväll för att köra 30mil =/ Tacksam för svar!! Mvh Jonas | |
|
Jag skulle ha börjat med att kolla så hjulet sitter fast ordentligt, därefter om bromsoket blir onormalt varmt eller kärvar på något sätt, dra i handbromsen och se om klonkandet upphör för att utesluta dom backarna också. Annars får man ju gå på och kolla länkarmsbussningar och dylikt, men att sådana skulle orsaka frekventa ljud hör väl inte direkt till vanligheter. Hjullager kan inte orsaka detta dock, ej heller dämpare. Jag skulle inte kört långt med ett sådant ljud, men det är väl som nöden kräver förstås. Lycka till med felsökningen =) |
|
| Vänster bak blir inte varmt när jag kör. Det är ingen skillnad mot de andra hjulen så jag tror inte det är något som ligger an och kärvar.. | |
|
Kanske diffen? Min lät ungefär på samma sätt, trodde dock det kom från höger 'sida' men det är svårt att uppfatta riktigt. När jag satt på passagerar sidan lät det ifrån vänster sida. Det blev bara värre och värre tills en dag då den inte drev alls, låste sig nästan och det lät som om någon slog med en slägga på bakvagnen!! Körde upp den på en trailer, åkte till bmw, och de bytte "klumpen" där bak för 6000 kronor totalt (detta inkluderade höger hjullager som dock var okej visade det sig). Diffen eller "klumpen" var dock helt ur funktion, snurrade inte alls när man vred runt de olika axlarna. /jag |
|
|
Bakvagnsbussningarna, är de OK? Mvh, Kalle _____ Länk |
|
|
Bussningarna var ju min första tanke också! Kan man verkligen se om de är ok utan att hissa bilen och skruva isär? Dessutom, kan det vara bussningarna när det bara dunkar när man driver eller motorbromsar?? Så fort man släpper gasen eller kopplar ur så slutar dunkandet. |
|
|
Kan det vara bussningarna när det bara dunkar när man driver eller motorbromsar?? (plus när man kör över ojämnheter) Så fort man släpper gasen eller kopplar ur så slutar dunkandet. Mvh |
|
|
Har troligen fått lösningen på problemet idag. En duktig BMW-mek provkörde bilen idag. Han sa direkt att det inte vad dåliga bussningar som orsakade oljudet utan en drivknut. Troligen har en damask gått sönder och knuten blivit torr och osmörjd. Har inte varit under bilen än för att kolla. Någon som vet om man kan byta bara knuten eller måste man byta hela drivaxeln? Är det svårt? Finns delarna på skroten tro? Någon mer som bytt drivknut/axel och vet vad det kostar?? |
|
|
Jag skulle ha bort drivaxlarna på min bil och dom är lätta att plocka bort från flänsen på diffen, men ute i hjulet satt dom som fan. ---- Projekt Ascona B: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.