|
|
|
|---|---|
|
Tjabba alla kunniga!! jag har lite frågor angånde min motor och det är en m30 745 turbo!!! jag tänkte att jag skulle få ut en effekt på ungefär 400-500hk vad behöver göras då??? jag hade tänkt mig original styrsystem sedan större spridare cc vet jag ej!! kom med förslag!? sedan köra med original turbo och grenrör. progresiv bränsletrycksregulator. större intercooler, någon som har nått bra förslag på en intercooler som räcker till 500hk för en rimlig summa pengar?? hur mycket laddtryck pallar topppackningen för?? måste jag o-ringa blocket om jag ska ha ett laddtryck på runt 1,3 bar? Tack på förhand/Tobbe | |
| www.745i.com | |
|
Ingen med några bra svar??? |
|
|
Orginal turbon räcker till ca 400hk Orginal spridare ca 350-400hk med högre bränsletryck Topplocks packningen blir inte så långlivad med 1,3 bar, den kanske håller en tid men.... 400hk recept: - chip - progresiv btr - ombyggd wastegate - 3" eller 2*2,5" avgas - Större intercooler Här finns chip och ombyggda wastegates Länk /// Kristian |
|
|
Tobbe b: Duger inte en sajt som ett gäng entusiaster från hela världen samlas på och som brinner för modellen och hur man trimmar dessa, så vet jag faktiskt inte vilken sorts info du vill ha... |
|
|
passar på o frågar här kan man bygga original 745 wastegate så den bli justerbar ? håller den för 1.0 bar med modifikationer (annan fjäder osv.. ? ) Mvh zacka Kör: Opel calibra Turbo Bmw 520i |
|
|
racecruizer: japp jag vet att det är en bra sida. men för det första så funkar inte den sidan för mig. Det kommer inte upp någon meny att klicka på!!! sen står det på engelska och allt som man läser kan inte översättas riktigt så att man förstår!! ;) men tack iaf!! |
|
|
Tipsaren: om jag kör med original styrsystem och större spridare typ 600cc. sedan o-ringat block och original topppackning. 3" avgassystem original turbo good at least to 1,5 bar stog det iaf på den länken som du skickade!!! sedan åker jag och mappar bilen!!! borde jag ju kunna få ett effektuttag på ungefär 400-500??? |
|
|
Tja, nog kan det hända att turbon är god för 1,5bar men den har nog svårt att ge tillräckligt luftföde för mera än 400hk (kompresson är ovanligt liten på 745:ans k27:a) Om du inte byter avgassystem och intercooler så behöver du säkert 1,5 bar för att nå 400hk. Men med bättre flöde och bättre luftflöde så kanske det räcker med 1 bar för 400hk. Ett lägre laddtryck -ger kallare luft => mer effekt -Längre livslängd på turbon och motorn -Trevligare effektkurva Att bara slänga dit 600cc (orginal 271cc@2,5bar 300cc@3bar) spridare är knappast så lyckat eftersom 745:an inte har lambda reglering => den kommer att gå väldigt fett (om den gå över huvudtaget). Man kanske skulle kunna använda 350-380cc spridare tillsammans med en progresiv btr och få det att funka något så när. /// Kristian |
|
|
Tjabba det låter faktisk inte som jag ska satsa på att sätta dit ett origina styrsystem!!! utan jag satsar nog på ett prospark sprut. va får man ge för ett sån sprut och tändning?? |
|
|
lika bra att slänga på en fetare turbo på en gång. ett holset hx50 aggregat kan man ju hitta för en rimlig slant!! |
|
|
ingen som kan svara på min fråga om wastegaten ? är den nån som byggt om den ? eller ska man satsa på en pysventil före WG så man lurar den ? Kör: Opel calibra Turbo Bmw 520i |
|
|
calibramannen: på orginal wastegaten finns en anslutning under membranet. För att få justerbart laddtryck så ska du skall lägga till en anslutning ovanför membranet, och koppla de två anslutningarna till en ventil med två ingångar. Det fanns kopplingsbeskrvningar på länken i mitt första inlägg. /// Kristian |
|
|
så det är så man gör :) tack för hjälpen, ska kika mer på det där Mvh zacka Kör: Opel calibra Turbo Bmw 520i |
|
|
då är min fråga vad skiljer motronicen på 745:an och m535:an(86) ? då ni sa att 745:an inte är lamda styrd så har den väl igen lmm heller ? Är det svårt att få tag i 745 delar ev en hel motor, fast har man en m30b35 låter det som att ta kolvarna räcker... om nu inte 745:ans motronic är lamda styrd på nått sätt så blir det eftermarknadssprut som kommer in i bilden direkt på effekt utaget (450) häst.... //Robban "Det finns inget jag inte KAN, bara saker jag inte lärt mig än" |
|
|
jo en sak till är toppen på 745:ans m30 bättre än den på e28 535 (ej kat version) sen att man ev. portar den är en annan sakt, men tänkde i default utförande så att säga ? //Robban "Det finns inget jag inte KAN, bara saker jag inte lärt mig än" |
|
|
igen? //Robban "Det finns inget jag inte KAN, bara saker jag inte lärt mig än" |
|
|
Fick en fundering när jag läste om chip till 745:an Jag funderar på om man skulle kunna slänga i en 745 box i en m535 som det kommer att bli turbo på? Chipet kanske funkat ganska bra om man inte mappar den? |
|
|
går inte, d e olika styrsystem TwinTurbo=Twice the fun :D |
|
|
alltså, d e inte bara boxen som skiljer TwinTurbo=Twice the fun :D |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.