|
|
|
|---|---|
|
Fungerar polisens radar i regn? Jag har hört att de inte ska göra det men det verkar ju underligt, fungerar de i tjockt snöfall? Så att jag vet när jag kan dra på ... Nej, men det är ju kul att veta i alla fall. Kör försiktigt alla ni där ute! | |
|
även om de e sant skulle du våga dra på |
|
|
har hört de samma, att lasern ska studsa mellan vatten dropparna. har visseligen aldrig heller sett haffa stå med sin laserpicka när det regnar. det var en polare till mig som fick testa en laserpicka i lumpen av samma model som haffa har, och den funkade inte i regn. Kör i frid |
|
|
Nej, jag skulle nog inte dra å under dåliga förhållanden, frågan är snarare av rent akademiskt intresse för mig. Jag tror inte att den fungerar, tekniken bygger ju på att strålarna (eller vad det nu är för något) stutsar på bilen, men om det regnar bör ju strålarna reflekteras på vattendropparna istället. |
|
|
Radar?!?! lever dom utrustningarna (mer än i "skåpen") än eller menar du laser?? Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Funkar radar i regn, snö och dimma? Yepp, var bl.a för detta som den "uppfanns" en gång i tiden. Dvs det måste vara så mycket optisk sikt att mätningen kan göras, annars kan de inte stoppa resp. fotografera bilen... Laser: Kan få problem i kraftigt regn och dimma, ljusstrålar böjs av och dämpas. FP |
|
|
skaffa en larservarnare......är själv på jakt efter en bra. |
|
| Radar bygger på radiovågor till skillnad från laser som är ljus. Visst fungerar radar i regn och dimma, men frågan är om laser gör det. Jag tror knappast det. | |
|
Laser fungerar i nedsatt sikt mer eller mindre bra det som händer är att ljus strålarna KAN divergeras i vattendroppar/snöflingor etc etc När man änvänder laser för t.ex. lantmätning eller sjökartering så har man vid normal sikt en räckvidd på ca 10000m (med en mätnogranhet på ca 1mm) för att säkerställa mätdatans kvalitet används ett eller flera referens objekt på känt avstånd som man med jämna mellan rum kontrollerar för att inte t.ex. regn mm skall förvräga mätvärdena Så blir man laser beskjuten i regn/snö/dimma så KANSKE det finns en chans att klara sig om man vägrar skriva på med hänvisning till laserns tillförlitlighet i dessa förhållanden ( Pinsamt nog så står det inte något om just väderförhållanden i polisens instruktioner ( som finns hos www.trafikjuristen.com)) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Skulle tro att det inte är tekniken i lasern som är gränssättande! Om vädret är riktigt dåligt, lär det vara det mänskliga ögat som är det som först tappar kontakten med det som skall mätas. När man mäter hastighet med laserpistolen måste man ju se bilen rent visuellt genom siktet.... Så rent tekniskt skall det till rätt dåligt väder för att det skall ha någon inverkan. Att trafikpoliser inte tycker om att stå och bli blöta i regn och därför väldigt sällan är ute och gör lasermätningar i busväder är en helt annan sak! ;o)) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan: Nja beror lite på hur många pulser instrumentet kräver för en godkänd mätning och det mänskliga ögat "ser" vanligen bättre än en laser på ( föhoppningsvis har man större ögon en den lilla millimeterstora punkt som laser strålen sänds ut från..) Sen det faktum att dom flesta av oss har två ögon samt en hjärna som koordinerar synintrycken från bägge ögonen till en mycket avancerad 3D bild av vår omvärld gör att man inte skall underskatta det mänskliga seendet Och partiklar i luften och speciellt då transparanta partiklar som vattendroppar har en förmåga att diverigera strålarna ganska mycket ( det är ju därför man inte får skjuta laser genom laminerade vindrutor..) Mätlasern i en "polislaser" är dessutom ganska svag då man inte vill riskera t.ex. ögon skador på "målet" ( till skilland frånt.ex. militär mål laser där sådanna sidoeffekter inte spelar nån roll...) Viktigaste är nog det sista: Trafikpoliser är bekväma av sig och håller sig gärna inne i bilen/garaget när det är dåligt väder... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
| Visst borde det väl vara så att polisen håller sin inne då det regnar eftersom det enligt våra slutsatser föreligger en liten risk för felmätning. | |
| Visst borde det väl vara så att polisen håller sin inne då det regnar eftersom det enligt våra slutsatser föreligger en liten risk för felmätning. | |
|
ja det finns en risk att mätresultaten inte är helt tillförlitliga ja men du lär hamna i tingsrätten i en evig fars med experter osv för att få en prejudicerande dom... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.