|
|
|
|---|---|
Fredrik Wennerholm |
Hej! Är på jakt efter en ännu en BMW, sålde min 320i -00 i fredags. Letar nu efter en 328 -99. Har kollat en del och lakt märke till att navigator förekommer oftare än jag trott. Vilka olika original finns det? Med utan skärm? Funkar bra? Hur funkar de vid importerad bil? Behövs ny skiva? Tacksam för svar! Mvh Fredrik Wennerholm |
|
1:det vet jag inte 2:Vet inte här heller men på min så har jag en liten skärm och på dom nyare så har dom widescreen och splitskärm av något slag. 3:Funkar klockrent i hela Sverige 4:Jag har import 5:Det kommer uppgraderingar ungerfär varje år. Länk |
|
|
Vad jag vet finns det två olika typer av orginal navi, business samt professional. I business utförande visas ingen karta utan väganvisning ges med röst och pilar. Professional har 4:3 eller 16:9 display för navigeringen. Inget problem med import bil, men du måste ha en kartskiva för Sverige för att det skall fungera. Skivan kostar kring 2000 på BMW. Tror att samma skiva används för båda navi systemen. --- BMW - Lite dyrare, mycket bättre |
|
|
Den enklare typen kallas på BMW-spåk "RADIONAVIGATION" och har en liten monokrom skärm som fungerar utmärkt med symboler för rondeller, korsningar,avfarter etc. CD är samma som för de med större färgskärm. Jag kom i kontakt med denna typ av navigation då jag för fem år sedan köpte en s.k. Roadshow-bil av BMW som var rikligt utrustad . Senare köpte jag en E46 Touring och beställde då samma navigator som jag är mycket nöjd med. Jag kommer nog se till att jag har navigator i alla mina bilar fr.o.m. nu. I somras var jag ner till Pyrenéerna och körde och navigatorn var till en mycket stor hjälp. Den kunde missa någon gång i små franska byar men för det mesta var den helt OK. Slutsats-om Du kan välja så tag en bil med navigation! |
|
|
Har lilla navigatorn. Funkar klockrent. Anger med pilar, avstånd och röst hur man ska köra. Monocrom skärm som sitter i radioenheten och samtidigt fungerar som skärm för radio och färddator osv. GPS/CD enheten sitter i bagaget tillsammans med en 6-skivors cd-växlare. I radienheten sitter det en bandare. Inknappning av gata, srad osv görs enkelt med en och samma knapp genom att vridda och trycka. Mycket enkel att använda och bra funktioner. Som sagts tidigare så uppdateras CD:n några gånger om året tror jag. Men man behöver ju inte köpa allra senaste, så mycket händer det ju inte. En CD kostar ju minst 2000 kronor. |
|
| Om man är lite ful kan man ju hitta Navteq CD's på nätet..... ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.