|
|
|
|---|---|
AndreasG |
Drabbades förra veckan av ett maskinellt fel på bilen. Typiskt nog hände det mitt på en trafikled med begränsade möjligheter att stanna. Hittade till slut en glugg, men bilen stod så illa att det inte var säkert. Fick lätt panik och ringde runt till alla bekanta utan att en ända fanns hemma! Återstod bara Assistancekåren. Ringde dit och fick genast besked om att en bärgare är på väg. Inte ett ord om prisuppgift eller så. I bakhuvudet kom jag ihåg summan 1200:- vilket är självrisken för bärgning. Sagt och gjort. Bilen hissas upp för att dras till märkesverkstaden och jag frågar vad det kommer att kosta? Trodde väl på en max 500:- sådär. 1040:- blev svaret!!!!! Va, för att dra bilen två kilometer? Javisst, det är minimitaxa eller om det benämndes framkörningsavgift! HERREGUD! Vad är detta för prissättning och måste man inte upplysas om priset innan man blir blåst på detta sätt? Visst borde man kollat själv men vem tänker på det i stridens hetta? Helt otroligt alltså och jag vill härmad varna alla som orkat läsa så här långt att det är svindyrt att bli bogserad. Om bilen står bra till, fixa det själv istället för att gynna dessa skörtare! Hur det gick med bilen? Jo, ventilkåpepackning, lambdasond och oljeservice utfördes för 5800:- Totalt 6840:- Tack för ordet! |
|
Länk så slipper du betala dessa hutlösa summor för bergningshjälp! 530kr per år så har du bergning när du vill!! // Erik ---- Hellre 4wd än Fwd! :-) |
|
|
Om man börjar fundera på vad en bärgningsbil kostar, så ter det sig helt plötsligt skapligt rimligt. Senaste och enda gången jag som privatperson betalade kostade det dock 300:- för 2 mil på storhelg, men det var rent flax. Fick väl inget direkt välspecat kvitto, heller... Jour dygnet runt kostar. Likaså fordon, utrustning, försäkringar och så vidare. Kunskapen är svår att sätta pris på, men värd mycket när man behöver den. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
700 för 800 meter förra året... Stod i Kallebäcks Lier utanför GBG och hade inget val. Samma där: framkörningsavgift. Luckrativ bransh... Två bilar är fler än en.. |
|
Aldric |
Hur svårt är det att monterna sån där bil-släpar-utrustning bak på min iX? Känns som att den kan vara betald på en vecka om man ger sig in i bärgningsbranschen ... "Det finns inget dåligt väglag, bara dåliga bilar" |
| 1500 för att bli uppdragen 1 meter =( | |
|
blev uppdragen ur ett dike. försökte göra det svart utan kvitto. Han sänkte från 1000:- till 800:- Så jag betalde 1000:- 800 svart för 10 min jobb!!! aldrig!! |
|
|
Men samtidigt ... tänk på att bärgaren ska betala diesel, försäkring och inte mnst avbetalningar på bilen. Jag tycker inte att det är så dyrt. |
|
| Taxi måste väl också betala diesel, försäkr o.s.v. och visst är taxi dyrt (stockholm) men inte fan kostar det 1000spänn för två km! | |
|
jag jobbar som grafiker, och hade inte haft många kunder kvar om jag tagit samma kr/h som bärgarna gör. Och min utrustning kostar en jävla massa mer än en liten lastbil. Tror att deras priser är hutlösa pga avtal mellan bärgarna... |
|
|
Kan mycket väl tänka mig att en medeltung flakbärgare, som är tämligen vanlig och mycket mångsidig kostar runt 2 mille ny, grovt räknat. Sen kostar det att ha chaufför, ofta på jour, verktyg, diesel, skatt, arbetsgivaravgifter, ofta garage och verkstad med uppställningsplats osv. Det är snarare så att dom har svårt att ta ut rätt priser, antagligen gentimot försäkringsbolagen som borde vara de största kunderna. Bärgningsbranchen är nämligen överetablerad. Vill man inte betala det finns Länk Sex på alla fyra, roligast så! |
|
Helga |
Finns en kille på min hemort som är bärgare. Han äger 2 st. bärgare. En ny, modell större som bärgar bussar/lastbilar m.m. plus en mindre för personbilar. En anställd plus han själv. Han har det relativt bra ställt. Ny kåk (FLOTT) minst 300 kvm. Tomt minst 5.000 kvm. 2 st. BMW (M5 + 330) + 1 Merca SLK + 1 Honda mc modell större. Tror inte att det går någon nöd på honom!! MVH Helgas man från västkusten. |
|
Jag körde själv bärgare för många år sen, och det är inte bara chauffören som skall ha betalt, utan det sitter folk på station också, dygnet runt, och det kostar. Om du har ett inbrottslarm kopplat till ett vaktbolag, så får du dels betala en månadskostnad, och dels uttryckning vid larm och det kostar mellan 1000 och 1500:- per gång, även om det är ett falsklarm, för att dom åker ut och tittar om det varit inbrott. Det brukar inte ta mer än 5 minuter. Bara som en jämnförelse. BMW CS #5206 |
|
|
Denna använder jag: Länk Har använt det en gång, ca 2 mil bärgades bilen, det var när min bakre kylarslang var sönder. Kostade mig 0:- om man inte räknar med medlemsavgiften. Men då får man en trevlig tidning och massa rabatter på däck och annat via M-medlemskapet. ;-) /Hammar |
|
|
Jag tycker det var ganska oki. Bärgning är ju inte en bransch med full beläging. Tänk själva vad ni betalar för 1 timme på verkstan? 1000kr/timmen? Taxi kostar från ca 600kr/timmen plus dryga 10kr/km.... Inget å oja sig över rörmokarn kostar ju 1000 spänn för att komma hem till dej o tala om att det kostar minst 5 tusen....... |
|
Helga |
Har laddat hem länken från M. Tack Hammar. MVH Helgas man från västkusten. |
cane |
Hm, tycker ni kom billigt undan, tror det gick på runt 3500 sist jag fick åka "stor taxi". Då var det ganska långt att åka dock, tog nog nästan en timme. |
|
Helt orimligt dyrt är det ju inte. Men i dyraste laget helt klart! Om man tänker på att timkostnaden (dvs bara lönen) för en anställd ligger kring 200-300kr. Därtill skall bärgningsbilens avskrivningar betalas, hyran till garaget där bärgningsbilen står och driftkostnader för bärgningsbilen. Så visst blir det en del... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.