AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
645

köp av m5 e34

Ra
448
Rantzow
520d M-sport F11
320d LCI E91
vore tacksam om ni kunde tipsa mig angående m5 e34. vad bör man tänka på vid köp? egna erfarenheter? miltal? hur törstig?
ulfson
Kolla framför allt skicket, serviceboken, M-test skadar ju inte heller att göra själv så har jag en 3,6 från -91 och jag letade i ett år tror jag innan jag slog till. Sen så är dom lite väl törstig kanske men det är det värt, min ligger på ca 0,92 landsväg men inne i stan så bär det iväg mot 1,5 l / milen. En rätt skött M5:a rullar nog på många mil så milen är inte det viktigaste tycker jag.
Kolla att all extra utrustning fungerar som den ska och lyssna efter klonk och skrammel. Det finns många M5:or i landet som köpts av folk som inte har råd att serva dem som de ska, men det syns rätt snart på skicket. Bränsleförbrukningen styr man väldigt mycket över själv och det kan bli allt mellan en bit under litern till 3-4 liter/mil med tung gasfot.

En kaross som ser rak och fin ut är inte heller fel. Kolla dörrspringor och andra karosskarvar för en felaktigt reparerad bil kan bli konstig att köra.

När jag letade så konstaterade jag att priset i annonsen oftast var satt utan tanke på skicket. Senast för en vecka sen såg jag en 91:a för 123 000kr. Den lär stå kvar ett tag...
Ra
448
Rantzow
520d M-sport F11
320d LCI E91
ok! tack!

men hur är det med priserna i tyskalnd? ligger de generellt längre än i sverige även på m5?

inga andra som har några erfarenheter?
Kolla chassiet. M5 delar är otroligt dyra. Lyft bilen och kontrollera att inga dyra delar är slut. Div. delar är av aluminium, därav det dyra priset.
Milen spelar inte så stor roll om det är ett välskött exemplar med servicebok. Känner till M5'or som enligt mätaren är körd 31.000mil och rullar varje dag med perfekt fungerande motor! Och nästan alla tyskimporterade bilar experimenteras lite med mätarställningen. Det är svårt att hitta en importerad bil med över 20k mil på mätaren fasst dom är 10år gamla!? Konstigt! Dom är nästan alla lite under magiska 20k. Nåja, motorn kan ta olja, men tar t.ex 3,6l motorn mycket olja typ flera liter på1.000mil då finns anledningar till misstankar. T.ex min bil drar inte en droppe! Oljeförbrukningen skvallrar ibland om en bra eller dålig motor. Kolla motorns yttre kondition, slitage, rost,... Inredningen skvallrar oftast bäst om hur mycket bilen är körd. Slitage hål, färgen bortsliten från läder (märks bättre på mörk)m.m. Du har säkert hört en massa skräckhistorier om M5'or som rasat, men faktum är att det oftast är följder av dålig service med ett pucko som ägare, som kör så det ryker. Klart motorn klarar belastning, MEN kom ihåg att inte dra motorn över 4000rpm på oljan är under 50grader, sedan inte över 6000rpm förrän oljan nått sin lägsta arbetstemp ca70-80grader. Sen är det bara att gasa. Men idioter som startar bilen och direkt har gasen i botten har en sak att vänta=motorhaveri. Annars är en M5 E34 en underbar bil! 3,6l är lite svagare än 3,8l, men i min mening inte så märkbart. Största killnaden ligger i bekvämlighetsfaktorn. 3,6l har en så nitton å hel_ete trög koppling, som för tankarna till en riktig gammal racer, samt en styrning som känns lite som du skulle vara utan servo. 3,8l har en helt vanlig koppling och adaptiv styrning, som jag tycker är lite väl på en M5, beror på vad du söker. 3,8l är säkert en bekvämare bil i stadstrafik, men 3,6l har hår&lufs på bröstet! Kvinnor tycker INTE om att köra den...

Support Your Local Big Red Machine!
-or else-
Ra
448
Rantzow
520d M-sport F11
320d LCI E91
tack bayrische..

låter som om 3.6:an verkar vara i min smak =)

det man oroar sig för är ju att det blir dyrt om det rasar, man skulle ju kunna lägga till en slant och köpa m3 e36, men jag tycker att m5 har storleken inne *ler*

kört en hel del m3, men det kan vara kul med en helt ren bil utan en massa dekaltrim..

hur är det med försäkring?
ulfson
Det beror lite vart du bor, själv så bor jag i mellan Sverige ca 35000 i kommunen jag betalar 4870/helår med tilläggsförsäkring på 30000 samt viltkollision hos >Sockenbolagen absolut billigast, Länsf. skulle ha 9000 samt Dial 8100:- så viss skillnad är det.
Jag har helt normal koppling på min bil. Jag kände efter på en kamrats 89:a och den hade jag inte trivts lika bra med. Antagligen är det omgjort med koppling från 3.8 i min bil. Som jag förstått det passar det inte rakt av utan kräver lite pyssel.

Försäkringar kan kosta pengar. I mitt fall betalar jag 14 800kr/år för helförsäkring helår och 1500mil.
Då bor jag i Bromma, är 30 år har drygt 10 skadefria år och betalar till Trygg Hansa. I somras skulle Länsförsäkringar ha ungefär 12000kr för samma villkor, men jag bytte inte. Jag lär ringa runt en del till våren när det är dags att ta fram bilen igen.
Kan bara säga att det är en underbar bil,och e34an är dessutom en av dom finaste BMW arna i mitt tycke men det är väl därför jag har en sån själv,M5 är en ulv i fårakläder, vill man ha en bil som till utseendet osar prestanda så är nog en M3 att föredra, men M5 har något lite mer diskret potens över sig. retar mig lite bara på att kompisen har mer plats i sin M3 än vad jag har, då jag endast har 2 sittplatser i bak.
Instämmer med Jocce.

M5'an är en "stor-liten" bil. Ingen bil där du kan lasta saker (förutom bakluckan) Egentligen störs inte jag av att den har 2pers. baksäte (tufft) men man blir förvånad då människor säger, vad trång och liten den är! Sedan är dom helt förvånade när man påstår att den är i samma storleksklass som volvo v70! (med det menar jag inte storleksmässigt, utan att 5serien E34 är BMW svar på t.ex saab 9000 och kanske mera aktuell vid tidsläget volvo 850)

Support Your Local Big Red Machine!
-or else-
Kolla följande:
* Växellåda ( kan läcka olja, inte så farligt, ganska så vanligt på M5:or, men har den gått torr, ja då kostar det en slant att fixa (30000:- på BMW))

* Kör på ordentligt med ( när den är varm så klart ), den skall dra jämnt upp till rött.

Sist men inte minst den skall kännas BRA!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.