|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Skulle vilja ha lite jämförelsereflektioner mellan 325 E30 och 318iS 16V. Har tidigare ägt 325 E30 och tycker det är en mycket pigg och rolig bil med härligt ljud. Frågan är nu om det blir för stor saknad efter den stora sexan om man köper en 318iS. Man får ju en bil som förmodligen är ännu roligare i kurvorna än 325an men sen skiljer det en hel del hk. Hur skiljer sig ägandekostnaderna på ovanstående bilar? Har 318iS några vanliga brister förutom det som gäller för alla E30. | |
|
Kan tillägga att jag har sökt i forumet. Så det behöver ni inte säg att jag ska göra ;) Stod en hel del fakta men inte så mycket i jämförelse mellan just 318iS och 325. |
|
|
Voyce: Största avsaknaden är nog motorljudet om du köper en 318is med originalavgas. Jag själv åkte 325 E36 innan min 318is och jag trodde att avsaknaden av motorn m.m. skulle bli stor, men faktiskt så var det inte så farligt. Komforten och ljudet var det jag saknade mest. Och känslan av en relativt modern bil, men det kan man leva utan med tanke på fördelarna med 318is. Kan också tillägga att motorljudet i en 318is kan bli mycket vasst. Rejält vasst. ;) Rent ekonomiskt är 318is ett glädjeskutt jämfört med en sexcylindrig BMW. Bensinförbrukning och försäkring är mycket nog för att göra vilken ekonom som helst knäsvag i en jämförelse. |
|
AKUS |
visst sklijer det en hel del i effekt. men 318is är väl en vass bil också????? Förresten har 318is skivor bak?? |
|
Voyce!!!! JAg hade själv valt 6:a framför 4:a Visst KAn holla med Haglund att det går att få vasst ljud i 318is men tyvärr inte lika vasst som i en 325 e30 Japp ekonominmycket bättre men 318is men va F*n sluta snåla är man lever bara en gång tänk på du köper bil e3det när 0 325 är en roligare bil än en e30 318is Haglund måste fråga dig varför du byte från e36 till e30 Måste ju finnas någon förklaring Länk |
|
|
OXXY: Finns en riktigt bra förklaring. Jag hade en E30 innan E36:an. Jag fick provköra en 318is när jag hade E36:an och kom underfund med vad jag saknade. Körglädje, total balans, kvickt chassie och direkt känsla. Det finns många saker som E30 saknar, men det finns också många saker som E36 saknar. Bland annat känslan och att man hör bilen hela tiden säga "ge mer gas, du kan köra fortare genom denna kurvan". Att sedan folk förväntar sig att man skall rejsa varje trafikljus för att man har en låg, vacker bil med lite småstyling och ett rejält orr i avgassystemet kan bli tröttsamt i längden. Särskilt när man är så svag för det som jag. :) |
|
|
Haglund2306: Ok, tackar för svaret. Låter ju som en vettig bil då hehe. Komforten är säkert inte sämre än i en 325,a E30 så det bryr jag mig inte om :-) Nåt bra förslag på vad man ska göra för att få den att låta så vasst som du menar? ;-) OXXY: Jag har ägt två stycken 325 E30 innan och den jag har nu har jag precis totalkvaddat och får inte ut nåt på försäkringen så jag har lite kass ekonomi för tillfället. Kan man då ändå äga en vettig bmw tills man har råd med en 325 igen så är ju inte det helt fel eller? :-) |
|
|
För vasst ljud i 318is 16V så byter man kanonröret mot ett lite grövre men inte minst ljudämparen längst bak mot någon mindre och mer friflödande ljuddämpare. Den lilla ljuddämparen som sitter direkt efter katten ska också väck. För ännu lite mer orr så hänger man på ett öppet filter. Efter det så skaffar man ett chip som tar bort varvstoppet, eller flyttar det bortom användbart område. Då är ljudet vasst kan jag lova. /Anton |
|
|
Anton: Väl talat, broder. :D |
|
|
Hmm, det låter vettigt att byta min nuvarande 318iS -88 mot en 16V. Så får det nog bli någon gång. Inte för att den jag har är tråkig på något sätt, men lite mer effekt skadar aldrig. Haglund. Klockren beskrivning av känslan i E30! ------ BMW CS #04839 Min 525i: Länk |
|
|
AKUS: Tror de missade svara, eller så är jag blind;) Jo, 318is har skivor bak. Vad menar ni? Lite raspigt, vrålande ljud? ....sånt vet jag inget om;) Jag åker med den "tysta" nu, lät manligt den med tyckte chefen:) Saknar den andra... |
|
Aldric |
He .. min låter som en Renault Megane med 40 mil på mätaren .. Får fixa det till våren, detta duger inte :D "Det finns inget dåligt väglag, bara dåliga bilar" |
|
Det sitter ingen ljuddämpare efter katten förutom den där bak på min gör det de på era??? |
|
|
Det ska sitta en liten dämpare direkt efter katten, en så kallad flamdämpare. Den är mycket liten. /Anton |
|
|
Har varit o kollat på bilen nu men tyvärr var det ett skräckexemplar. Den typiske skojaren till säljare som får det att låta som en pärla på telefon. 2 ägare, äldre gubbe, ingen rost, som ny etc etc. och så är det en rostig, illaluktande, sunkig skrothög i verkligheten. Den kändes tyvärr alltför trött i jämförelse med 325,an. Men o andra sidan så kan det bero på att motorn i den bilen var i samma skick som resten. Men det lutar nog ändå åt att jag letar upp en ny 325 E30. Om nån vet nån fin så maila! Dom växer inte på träd direkt... |
|
|
En sexa är alltid en sexa. Det kommer man inte ifrån. Men vad kostar en 318iS att försäkra? Bräcker den min kostnad 3800 kr om året?! För helförsäkring. |
|
|
Stavros: Ja det har du helt rätt i =) Hur kan du ha så billig försäkring? |
|
|
Den blir billig om mamma eller pappa står som ägare. Eller hur stavros;) Mina är billigare;) |
|
320-325 |
en 325 är det MKT mer ös i ... men jag håller med att den är jobbig i kurverna ... för stor motor o för lätt bak... vid 0-100 körningar med fullt ös utan att bry sej om tiden så ser man alltid 2st svarta streck hela 1an sen hela tvåan sen när man lägger i 3an så spinner det igen fast på ett hjul en kort stund typ 2m klart så är det avbrott mellan växlingarna , det är lite sjukt .detta är på torr o varm asfalt på sommaren med orginal fälgar med hyffsat mönster .. ... ett annat ex är när asfalten är blöt ...när man ger fullt på 3an sen slänger i 4 an lite brutalt då släpper bägge hjulen oxå detta är i hastigheter typ i 130kmh då är det inte så kul.. jag har blivit skit skraj när det har hänt även mina med åkare har blivit helt vita i fejset efter en sån grej... även jag bilen är ju livsfarlig när det är blöt asfalt. motor är standard fast i MKT gott skick lättare svänghjul iförsej .. bilen är en 320 med m20b25 motor 90´´ men jag undrar om det ska va så...??? har ni liknade problem .. jag tänkte turbo konventera i vår snik me 0,6 som högst i ladd.. men det skulle kanske ge 250hk då måste ju bilen bli helt sjuk att köra .. jag fattar inte hur vissa kan åka runt i sina monster E30 me typ 300-500 hk i dom måste ju vara helt omöjliga att köra normalt me stämplar man fullt med en sån så får man vara beredd på vad som helst ... . |
320-325 |
en 325 är det MKT mer ös i ... men jag håller med att den är jobbig i kurverna ... för stor motor o för lätt bak... vid 0-100 körningar med fullt ös utan att bry sej om tiden så ser man alltid 2st svarta streck hela 1an sen hela tvåan sen när man lägger i 3an så spinner det igen fast på ett hjul en kort stund typ 2m klart så är det avbrott mellan växlingarna , det är lite sjukt .detta är på torr o varm asfalt på sommaren med orginal fälgar med hyffsat mönster .. ... ett annat ex är när asfalten är blöt ...när man ger fullt på 3an sen slänger i 4 an lite brutalt då släpper bägge hjulen oxå detta är i hastigheter typ i 130kmh då är det inte så kul.. jag har blivit skit skraj när det har hänt även mina med åkare har blivit helt vita i fejset efter en sån grej... även jag bilen är ju livsfarlig när det är blöt asfalt. motor är standard fast i MKT gott skick lättare svänghjul iförsej .. bilen är en 320 med m20b25 motor 90´´ men jag undrar om det ska va så...??? har ni liknade problem .. jag tänkte turbo konventera i vår snik me 0,6 som högst i ladd.. men det skulle kanske ge 250hk då måste ju bilen bli helt sjuk att köra .. jag fattar inte hur vissa kan åka runt i sina monster E30 me typ 300-500 hk i dom måste ju vara helt omöjliga att köra normalt me stämplar man fullt med en sån så får man vara beredd på vad som helst ... . |
|
320-325: Det där har jag lyckats med med min 318is också, ingen direkt merit. Kör man som en klant och stampar på och kastar i växlarna spinner det länge. Halvriktiga däck skulle också hjälpa. Det är också 53/47 viktfördelning på både 318is och 325i. Ingen av dem är bokstavligt lätt i baken. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.