|
|
|
|---|---|
duden |
Jag undrar om jag ska ha blyersättning i tanken på min bil... Har en BMW 320i 1984 |
svintoleffe |
Tankar du på jet så behöver du inte ha i någon bly ersättning. MVH Leffe |
-BeeMWe- |
Jepp |
duden |
Okey , då det var ett "ja" alltså får börja göra det , har bara tankat bilen 1 gång och då ca 20 liter , men använde ingen blyersättning då |
duden |
Hur mkt ska jag använda ungefär på full tank , som är ungefär 55 liter ? |
-BeeMWe- |
Står på flaskan. |
bmwracing |
Men är det nån som testat att köra utan blyersättning här? Jag brukar "glömma" att fylla ibland så här på vintern när bakluckan fryser fast=) Ska bli intressant att se hur ventilsäten ser ut nu när jag skiftar toppen till våren. Förresten, vet nån vad för material sätena är gjorda av? |
svintoleffe |
Det är inte att rekomendera att glööma kan jag säga, då du knackar sönder ventilsäterna plus att mer delar tar oerhört med stryk. MVH Leffe |
| Läs det här ang bly.. Länk | |
| Men vadå, ska jag också ha blyersättning eller? Såg en lista på okq8, enligt den skulle jag inte behöva blyersättning... | |
| Men vadå, ska jag också ha blyersättning eller? Såg en lista på okq8, enligt den skulle jag inte behöva blyersättning... | |
| jag kör en vinterbil 320 86;a kört mycket hårt jag kör på grön 95... ska jag köra på röd eller???? | |
| Inte ens V8 an från 74 i min GTO behöver blysoppa..det vore märkligt om en BMW 10 år nyare skulle behöva | |
duden |
Okey olika uppfattningar här , det skadar väl inte att köra med blyersättning i ? |
|
Om bilen behöver bly (eller blyersättning) är helt avhängigt av vilket material (hårdhet) som ventilsätena har. De flesta bilar med lättmetalltopp, klarar sig utan blyersättning då det oftast är infrästa ventilsäten av hårdmetall i de topparna. (OBS! det finns en del lättmetalltoppar som har relativt mjuka infrästa ventilsäten och de måste ha "blybensin"!) I många gjutjärnstoppar fräste man ventilsätet direkt i toppen. Gjutjärn är mjukt och behöver bly (eller blyersättning) för att bygga upp en tunn hård och smörjande yta på ventilsätet som motverkar att ventilen bränns. Det är där blyet och blyersättningen gör nytta... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
duden |
Okey hur vet jag vad jag har för typ av ventilsäte ? |
|
Kolla i dessa listor, där får du en vägledning! Länk Länk (Observera att de skiljer sig lite åt avseende rekommendationerna för vilka årsmodeller som kan köras utan blyersättning. Preem anger 1980 som brytår och Statoil anger 1984 för BMW-motorer...!) Bäst/säkrast är därför att kolla direkt med BMW (eller kolla om det står något i instruktionsboken) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
bmwracing |
Nu ska jag sluta helt med blyersättning. Stämmer det som står på länken en bit upp så har alla lättmetalltoppar säten som är hårdare än gjutjärn, och dessutom vet jag att avgasventilerna är hårdmetallbepansrade... Sen står det faktist att det är bättre att ha i för lite än för mycket. Är det nån som kollat hur en topp ser ut efter ett tag kört på blyersättning? Det ser inte vackert ut kan jag säga. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.