AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.994

2Liter olja på 1000 mil?

Sida 1 av 2
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Hej! Jag har fått fylla på en liter olja till idag!
Jag undrar om det ska verkligen vara så..????
för att efter jag gjort service på bilen så har den gjort av med två liter olja på drygt 1000 mils körning.. Jooo ganska aktiv körning (för den som undrar) :-)

Jag har kollat efter läckage men ej hittat nått..
Har också kännt på kylarvattnet och den känns inte fet/oljig.

Nån som vet nått om det?? vad det skulle vara för fel?

-=Brings Me Women=-
Hehe,, d där va väl inte så farligt..?! Min Alpina har nog dragit ca 4-5 liter på ca 1000 mil. Och jag har hört att det inte ska va så farligt. Äldre bilar drar väl lite mer olja än nya.

Har en kompis som körde upp betyyydligt mer olja i en M5 3,8 på mkt kortare sträcka. Så med mina lekmankunskaper så tippar jag på att du inte alls ska va orolig.

//David
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
uuuffff... ok.. nu känndes det mycket bättre... Tack..

Men fattar inte att oljan bara försvinner... var??

Nån mer som kan styrka det david säger???

-=Brings Me Women=-
Oljan förbränns i motorn.
Kan det vara så att om bilen stått ett tag och du startar den. att den då blåryker ett litet tag efter start?

/Anton
Gemini__
Jepps, du behöver nog inte vara orolig för oljetörsten. Känner igen det där, kör på Castrol SLX. Ska byta till TWS/RS vid nästa oljebyte, får se om det ger ngt utslag på oljeförbrukningen.

//Thomas

Länk
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Gränsen för (onormalt) hög oljeförbrukning går vid 1 liter/100 mil, har jag hört. Tar den mer än så, är det dags för motorrenovering. Dessvärre kan jag inte bekräfta detta, jag har varken varit med om en motorrenovering eller en motor som förbrukat så mycket.

Däremot är det mer eller mindre normalt att BMW`s M-modeller (S-motorerna) tar en del olja, något som en icke M- BMW sällan eller aldrig gör.

/// Bavarian Motor Works \\\
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Anton: Nepp har inte sett nån blårök. Den är vit.. och det rycker ett bra tag efter jag startat bilen..

Gemini: Jag kör på den rekomenderade oljan TWS..

Men det är skönt att det är fullt normalt att dessa bilar bränner så mycket olja.. då slipper jag oroa mig :-)

Testade lite 0-100 km/h tider idag för att se om den går ungefär som den ska.. man vänjer ju sig vid efekten så snabbt att man tycker att den nästan är slö.

Jag körde tre ggr.. Första gick på 6,47 Andra på 6,26 Tredje på 6,46. Och det var med passagerare som väger ca 65 kg och en subbas som väger ca 25kg och halvfull tank.

Vad kan man dra för slutsats av det?? Den ska ju göra det på 5,9sek.

-=Brings Me Women=-
Det kan ju vara många olika faktorer som spelar in när du mäter 0-100, tex hur duktig du är på att starta(säger inte att du inte är duktig :) ), hur dina däck mår, vilket instrument du använde för att testa detta, om du använde en vanlig klocka så skulle jag inte lita för mkt på detta, sen hade du ju lite extra vikt med också.. är nog inget fel på din motors kondition :)
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Jag tror inte heller det är något fel på din motor iom du har varit nere på 6,26.

Du kanske har monterat på andra hjul? I så fall blir det en viss utväxling där. Oftast lägger man på andra fälgar och däck som är större än original, alltså större rullomkrets. Och då blir det att toppfarten ökar något lite men accet försämras.

Tänk också på att de fabrikssiffrorna är satta av test-/tävlingsförare som inte gör något annat än kör bil 8-10 timmar om dagen. Och då gör dom kanske uppåt 80-90 starter och redovisar den bästa tiden.

M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Håller med Frazze..det är ytterst svårt att köra 0-100 på fabrikstiderna. Testade med min...tjejen satt brevid med kl i o för sig då men..och kassa däck...men de blev runt 7sek nästan:)

F.ö. nu jämför ju ni M5:or som är lite äldre men...min M3:a drar inte en dl olja på 1000 mil....och då kör jag hyvsat hårt....
Men de e la bara bra de antar jag....

///M3
320-325
hmm 7sek för en m3 .... skummt min skit bil mätte jag o syrran 0-100 på 7,4sek då med pumpande på gasen för att hitta grepp på 2an... o min är orginal sämsta tiden var 7,7sek men det var bara en gång oxå dom flesta tiderna ligger precis under 7,5sek
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
ja...men jag får la skylla på tjejen som är slö:)
Den går nog under 6sek med bra start...

///M3
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Min tjej som satt brevid mig mätte tiderna med en nokia 6610 som även visar hundradelar. Så det borde ju stämma hyfsat bra eller? Om hon var hyfsat snabb så att säga!

För tillfället så har jag 16" fäljar med 225/55/16 av snikmärket Hankook...
Skulle det vara en nackdel? Det är ju skitbra fäste med dom. Asfalten var blött och det spann inte äns på första växeln. :)
Dock så hade jag inte så högt varvtal för att jag vågar inte riktigt.. jag är ju verkligen inget proffs på starter. :(
Jag la mig på ca 3000 varv.... Ska man starta på ännu högre???

M3_lover: Jag är övertygad på att din bil gör 0-100 bra mycket snabbare än 7sek ;-)

-=Brings Me Women=-
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
En fråga till.. Vikten på bilen som man får på reg beviset (1800kg)... är det vikten som bilen väger med all extra utrustning eller är det satt från fabrik som bilen väger utan all extra utrústning??

Jag frågar för att jag har massviss med lull lull i bilen :-))))

-=Brings Me Women=-
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Jojje: Jo..de hoppas ja verkligen...nja..men spinner man lite i starten så e en sekund borta ganska fort...

Vikten som står i regbeviset är tjänstevikten..tror de räknas med förare 70kg och bilen helt klar..men jag kan ha fel..

///M3
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Du ska ha så högt varv att bakhjulet precis spinner loss, inte mer och inte mindre. Vid en lyckad start ska det bli två stycken 1-2 meter långa streck på marken, blir det mer än så så ritar det i onödan och det går långsammare, blir det inga streck alls går det långsammare pga det.

Kopplingen är viktigast, rätt varvtal sen släpp kopplingen abrupt (snabbt) och så tegelstenen på gaspedalen.. MEN stampa inte ner gasen förrän kopplingen är helt uppe..

Och kom ihåg: drivaxlarna gillar inte sånt här... gör man rätt så håller dom lite längre men gör man fel kan man knäcka drivisarna ganska snabbt..

Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
M3 Frazze:
Det där du säger om starten måste ju bero på många olika faktorer. tex hur bra däck man har, hur pass bra greppet på asfalten är osv. Men hur som helst så blir det ju enorma påfrestningar på motor å drivlina så därför gillar jag inte det där med rivstarten så mycket. Bilen är ju sååå pass gammal så man borde vara mer försiktig än vanligt.
Hur vet man om man gör rätt??? Jag tycker det där med att släppa snabbt upp kopplingen låter ganska så fel. man ska väl släppa snabbt men inte ända upp.. alltså så att man har lite kopplingsslir i början! eller?

M3 lover: Så du menar att olika utrustade tex M5 har olika mycket tjänstevikt på reg beviset?

Mvh

-=Brings Me Women=-
En M5 E34 får enligt instruktionsboken dra så mycket olja som ca 1L/100 mil...

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Jag har kollat lite i instruktionsboken men ej hittat nått.. vilken sida står det på?

-=Brings Me Women=-
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Jojje: Det går knappast att få till en perfekt start utan att det blir ett visst slitage på drivlinan, man gör på samma sätt som när man kör 402 meter (dragrace). Och för att få däcken att klistra ordentligt ska de vara uppvärmda, det gör man genom att man spinner loss en gång innan själva starten. Det har du kanske sett på motortävlingar när de kör dragracing att de spinner med bakhjulen innan själva starten.

Visst blir slitaget mindre om man låter kopplingen slira lite, men tänk på att om man har för högt varv på motorn och inte släpper upp k.pedalen tillräckligt snabbt, kan man bränna kopplingen. Det är lika dyrt som att knäcka en drivaxel..

Hursom, har du kört 0-100 på 6,26 är det inget som helst fel på din bil. Om du vill kapa den tiden kanske det slutar med att du börjar köra på strippen istället... :-)

Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Jo jag vet hur det går till på strippen osv. Man värmer ju upp däcken strax innan race. och sprutar kolsyra på ic:n :P
Jo det är sant det du säger.. man kan ju bränna upp kopplingen om man låter den slira för länge eller har för högt varv på motor.
Men jag tänker inte utforska mer om det med M5:an iaf.. jag har ju en audi 100 turbo som man kan plåga ju :-)) en jävligt skön bil med mycket ketchup effekt.. hehe...

Visst vill jag kapa den tiden :-) Jag är redan sugen på att trimma. Man vänjer ju sig vid effekten som jag sa tidigare. så vem vet jag kanske slutar som alla andra dårarna som trimmar sina bilar.. PÅ STRIPPEN...

Och jag är ju svetsare så potensialen är stor för att man ska ge sig in på nått stort.. med tanke på att man tjänar mycket på att göra en del själv.. tex grenrör.. Jag har redan gjort ett för den delen... men till en saab 9000 turbo.

-=Brings Me Women=-
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.