AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.544

luftning av m20.

Sida 2 av 2
Så var det för mig också, du måste hälla i mer vätska. Gör som per_j82 skriver längre upp så ska det lösa sig.
har fått den at hålla tempen men den slangen som går över fläkten är ju högre än luftningsnippeln, då borde luften samlas där istället för vid nippeln.

Visa användare
71
Drullen
325IM -89
Har samma problem med min =(

Länk

MvH:Daniel "Drullen" Andersson
Visa användare
71
Drullen
325IM -89
Fixade min i kväll !

Läste nått i tråden här att man skulle lufta upp bilen framände eller stå i en backe.. Själv stod jag i en tvätthall och det funkade och lufta den på plan mark hyffsat bra

Runt en 1 så var den hel bilen igen

MvH:Daniel "Drullen" Andersson
jag förstår inte varför alla skall ha sånt problem med att lufta m20, jätteenkelt ju! har haft isär mitt kylsystem på e30'in säkert 4-5 gånger och varenda gång har det varit lika lätt att lufta..jag gör som följande, bilen står helt plant och jag vrider inte upp fläktreglagen heller:

1. Öppnar luftskruven på term. huset och fyller på via exp. kärlet tills det rinner över, låter det rinna över i exp. kärlet, startar då motorn.

2. fortsätter fylla tills det börjar rinna ur luftskruvens hål, håller koll på tempmätaren hela tiden!

3. låter motorn bli varm och kollar så att tempen inte går över det normala, skruvar fast luftskruven på term. huset (medans vattnet rinner ut ur lufthålet, viktigt så man inte får in luft detta hållet) tar sedan bort vattenslangen som jag fyller i exp. kärlet med, sätter dit locket och kollar så att tempen är normal, klart!

samtliga gånger som jag har gjort denna procedur (4-5) så har det försvunnit ca 2/3 av vattnet i exp. kärlet inom dom närmaste dagarna på grund av luftfickor i systemet, troligen också i värmepaketet men det är bara att fylla på igen och sen så är det perfekt!

förstår inte varför alla har sånt strul med detta?

MVH
Johan K
Dom är svårluftade... Fick hålla på i typ 1 timme o fylla på med vatten osv.... Funkar det inte på plan mark så testa att ställa bilen i en backe lr liknande så du får lite lutning....
Får även tillägga att det verkar som att 520/525 är svårare att lufta än era e30s...
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Det verkar vara stor skillnad med luftningen mellan 3- och 5-serien. 5-serien ser ut att vara en klurig en att lufta (har aldrig haft någon så jag kan inte säga att den är varken eller). Min 320 har heller aldrig varit problematisk att lufta. Gör ungefär som du Bmwfreaken och det funkar klockrent.

///BMW - Was sonst!
bmwfreaken: ja har gjort precis som du beskriver på 3-serien men 5-serien har den sär slangen som går upp över fläkten till andra sidan motorn. Det är där som jag är orolig att det lägger sig luft eftersom den är högre än termostathuset.

fulingbusen: hmm en e34 med m20 motorn kan väl inte ha annan slangdragning/annat antal slangar än en e30 med m20? kylsystemet är ju ändå samma då det är samma motor...men jag vet vilken slang du menar, den har aldrig utgjort något problem för mig !

MVH
Johan K
det kanske inte spelar någon roll om det är luft där eftersom den är placerad som den är. Jag har fått ur all luft som går att få vad jag vet men är bara lite förundrad över konstruktionen på slangen och teoretiskt sett så borde det bli ståendes luft där om inte vattnet får med sig den när den skickas genom slangen. Jag kommer att fylla denna slang först och sen trycka ner den så den kommer lägre ned bara för luftningens skull. Men när jag tryckte på den så sprack den så nu väntar jag på en ny, får den på tisdag.

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Tror att du menar returslangen från värmepaketet. Den har en förmåga att samla på sig luft. OBS! Detta gäller 5-serien med M20 motorn. 3-serien har inte denna konstruktion och är således lättare att lufta. Men, det som hjälper oerhört mycket är att skaffa en låång tratt att trycka ner i expansionskärlet när man fyller vätska, för då får man tryck in i motorn.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.