AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.537

luftning av m20.

Sida 1 av 2
Allting började med att det kom kall luft när jag stog på tomgång med bilen. Bilen hade varnat för kylarvätskenivån, men jag tyckte det inte var spec lite i. Men iaf så fyllde jag på vätska och då började bilen strula. Den höll nästan på att koka. Trodde det då var vattenpumpen så jag började riva tills jag kom åt pumpen och kunde konstatera att den var hel. Satte tillbaka allt och fyllde på med vätska och började lufta. Men luften vill ju aldrig gå ur. Höll på minst 2 timmar. Stod med fronten uppåt i en backe.
Grejer som hände vid luftningen:
Tempen sjönk när man lättade på trycket dvs öppnade luftskruven.
Det rann över i expansionsbehållaren. Ska det kunna göra det?

Ska det vara så här när man luftar eller är det toppen som gått? Bilen har aldrig kokat för mig, men ägaren innan vet man ju inte vad han hållt på med.

Mvh
320_David
testa att lossa slangen på kylaren som går till termostaten och så häller du i riktigt varmt vatten så att termostaten öppnar riktigt. fyll på med vatten tills det börjar rinna ur kylaren. sen luftar du som du gjorde innan det funkade för mig. test och hör av dig hur det gick? i värsta fall kan du plocka ur termostaten tillfälligt.
Termostatet är redan bortplockat. :(
Ca
226
Castor
320 -89
M3 -87
325i -93
Man brukar aldrig behöva lufta m20n. Inte 3-serien i alla fall.
Har man bilen plant så försvinner luften av sig själv. Full värme på och låt stå ett tag bara så är det löst.
Har man den i backe kan jag förstå att luften inte försvinner. Testa på plant underlag.
Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
"inte lufta m20:n"... Herregud, det är ju en av de mest svårluftade bilar som finns. Brant backe, eller ännu hellre hissa upp framändan med domkraft brukar hjälpa. Sen får man ha öppnat både luftningsnippeln på kylaren och den på termostathuset... I värsta fall kan man få "trycka" in vatten med hjälp av vattenslang, och sedan när all luft är ute får man "överfylla" med glykol... Problemet med m20 är att kylaren sitter lägre än motorn, vilket gör att luften ställer sig i högsta punkten=motorn=inte bra.

Två bilar är fler än en..
Visa användare
837
MetallicaMats
...på e34 är detta altså. Editering behövs verkligen här..

Ja men även när man luftar så ska väl inte tempmätaren gå upp mot det röda?
Visa användare
837
MetallicaMats
Det kan den göra så länge du har luft kvar... Om man är två kan den ena sitta i bilen och gasa 2-3000 varv så kan man kyla på det sättet.. Det ÄR ett rent h***ete med dessa motorer när det väl börjat. Bitter erfarenhet.

Så det finns fortfarande hopp om att toppen är hel?
Och en annan sak. Innan jag tog loss kylaren och allt så hade jag varmluft i kupén på tomgången, men den gick ändå varm. Varför blev den varm då? Måste precis ALL luft bort innan det slutar strula. Hur kunde motortempen vara bra när jag hade för lite kylarvätska i? Jag fattar inte!
Jag var ute nyss och skulle lufta lite till och prövade då att hälla i mer vätska i luftningshålet och det gick i en hel del mer. Mitt glykol tog slut så jag vill inte bara hälla i vatten så jag får fortsätta imorrn. Slangarna känns helt tomma så det är nog inte fullt med vatten iaf.
Men frågan är om tempen stiger när man har luft i systemet. Nån som vet?!

Mvh Johan.
tempen kan stiga beroende på om du har väligt lite vatten i den så det inte blir nån cirkulation
på alla m20 motorer som jag servat och bytt termostat el dylikt har det aldrig vart svårt att lufta
som castor säger det är inga som helst problem
fyll på. låt den stå på tomgång med full värme i cupen och skruva upp luftskruven som sitter på termostathuset så luftar den sig själv
tuta och kör

helgonet
Ok. Skruven vid termostathuset har jag aldrig skruvat upp. Men kylvätska har jag fan hällt i 10 liter av... :/
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
M20 är den absolut svåraste BMW motorn att lufta! Man MÅSTE lufta den annars kokar den på nolltid! Ställ bilen i en kraftig uppförsbacke så att kylaren kommer högt i förhållande till motorn, och då lutar kylaren mot motorn så att vattnet lättare trycks in. Vrid på full värme (fläkt behövs inte.) Skaffa fram en lååång tratt så att du får tryck ner i expansionskärlet då du fyller vätska. Sätt tratten emot och häll på vätska. Fyll så mycket som möjligt. Starta bilen och låt den gå på tomgång, håll koll på temperaturmätaren! Stiger den över kl 12, stäng av genast! Öppna luftningsskruvarna, det kommer att bubbla ut mycket vätska. Upprepa proceduren tills den håller jämn temperatur. Problemet jag alltid får då jag luftar min motor är att det blir en luftficka i värmepaketet som är väldigt svår att få ur. Men det viktiga är att få tryck när du fyller vätska.
Tack för tipsen! Ska testa när jag kommer hem.
Mvh
m_johan
Det kan ju iofs vara så här att toppen har gått och att det trycks ut skitvarm komp i vattensystemet..bubblar det som fan också eller? Ur kylarn menar jag.. Kolla vattnet och olja.. Alltså om det finns fettklumpar i vattnet o hur oljans färg ser ut..
jag har kört ett tag nu typ sträckor under en mil. ska åka nån mil idag för o se om den kyler.
Nu kör jag utan termostat och tempen ligger alltid på det blå, men stiger lite granna när man står still för att sedan gå ner när man börjar köra.
Återkommer om det uppstår problem..
m_johan
Jag har motsatt problem.. Min 520 som jag har bytt vattenpump på kyler inte tillräckligt.. Värmen är normal när den står på tomgång men drar jag ut med bilen om den har gått på tomgång i typ 15 min så går den varm direkt.. Kanske så illa att kompen trycks ut i vattensystemet.. Ska udnersöka toppen när jag har tid..
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Det är inte toppen det är fel på utan det är luft i systemet.
Ja det verkade det vara för mig iaf..
Har kört 4-5 mil och allt verkar lugnt. Kyler när man gasar.. :D
Vad tror ni om detta:

Jag har bytt topp på en 525a men jag får inte ur luften ur systemet. Luftningsnipplarna (termostathuset och kylaren) står bara och spottar. Jag har haft bilen både plant på mark och i brant backe. Jag har ingen termostat i, kan det göra så att vattnet inte tränger in i blocket/värmepaketet utan bara pumpas runt i kylaren och termostathuset?

Sen tänkte jag på en annan sak; termostathuset är inte högsta punkten i systemet, det är slangen som går över fläkten.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.