AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.044

Sportfilter öppet/insats?

Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Hejsan, tänkte stoppa sportfilter på min 535 för ljudets skull mest, är det mycket häftigare ljud med öppet filter, eller räcker det med ett insatsfilter?

//Mvh Simon
Halloj.. Jag tänkte hänga på den här frågan och undra om det är någon som har erfarenhet av insatsfilter. Fundera på o köpa ett K&N o slänga i istället för orginalfiltret. Någon som provat detta kanske? Reaktioner..?

Mvh

//David
ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
min kära vinterbil kapade jag upp stor hål i luftburken! börlar bar mycket mer! körde utan ett tag med!!!
en volvo stoppa vi i ett insatsfilter s80 2,4 utan turbo.. blev lite annat ljud men inte myckte..
kapa hål! eller sätt i ett öppet filter om du vill ha Ljud
Ul
105
Ultim8
Ledsen att göra er besviken men jag har numera bara VW Golf
Öppna filtret ger mer ljud.
Eftersom det är ljudet du vill åt så är det nog det bästa.
Insatsfilter ger inte något mer ljud överhuvudtaget.
Ju kortare insugsväg lika med kraftigare och fränare ljud. Tyvärr också varmare luft vilket ger mindre effekt, detta eftersom du har grenröret alldeles under som hettar på bra.

/Nisse

Sugmotorer suger
Hmm.. Jag vill inte ha nåt mer ljud. Jag har så det räcker=) Men hade ändå funderat på insatsfilter. Kan detta anses onödigt jämte mot originalfiltret. Borde väl bli lite bättre luftflöde..?

//David
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
David:
Behåll orginal, luftburken med orginal klarar mer än du tror...
Exempel:
En Biturbo med ca 500 hk använder org. luftburk med filter utan problem. Storleken mellan dessa filter är inte speciellt stor.

M V H
Stephan

Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Okej, tackar så mycket, då vet jag! Ska nog satsa på öppet filter, får avskärma på nåt sätt, eller nogrannt välja ut en bra placering av filtret!

//Mvh Simon
Stephan: Tack för svaret Stephan! Det kanske blir en onödig utgift eftersom K&N insatsfiltret kostar ca 600:-. Så det får nog bli original iallfall...

//David
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
David:
Alt. är ju ett öppet så det brölar mer och blir slöare + lite mer
skit som förstör Luftmassamätararen och då börjar den gå dåligt och sen köpa en ny på BMW för flera tusen + felsökning + utgiften för ett nytt luftfiltret + ett nytt orginal, eftersom du slängde det gamla. Slutsumma (om du inte behövde bärga bilen förstås) hamnar då på ca 7.000:-
Nu vet vad som hade hänt om du bytt filter så nu du slipper uppleva det i verkligheten ;)

Skämt åsido, gå på bio + restuarangbesök för mellanskillnaden vad ett K&N och ett orginal kostar, ger mer valuta för pengarna...

M V H
Stephan

Stephan:
Hehehe.. I get the point!=) Öppet filter har jag aldrig ens fuderat på eftersom som du säger så får man ju bara mer ljud som förstör den i övrigt så vackra sången=)

Så det får nog bli ett originalfilter vid byte så kan man bjuda ut tjejen på restaurang istället=P Hon uppskattar nog restaurangbesöket mer än vad bilen uppskattar K&N filtret=)

Mvh
David

Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
STEPHAN: Jag har läst någonstans att ett öppetfilter om det underhålls, så släpper den inte nämnvärt mer skit in i motorn! Men nog är det sämre för både motor och luftmängdsmätaren alltid som du säger!
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Xtracrispy:
Dels är det skiten den släpper igenom men det värsta är oljan som man ska olja in filtret med för att fungera som lätt hamnar på den lilla tråden som mäter syre/bränsle blandningen som förstör mest (iallafall på kort sikt). Så ta de pengarna och bjud polarna på en pubrunda för 1.500:- :D
(som de flesta s k "open-air filtrena kostar).

M V H
Stephan

Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Okej! Jag skippar nog open air filtret för stunden, vill att motorn ska förbli i bra skick :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.