AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
873

Demontera sista burken på 540ia avgsystem

Någon som provat att byta ut sista burken på en 540 mot ett rör eller dubbelrör Vill ha lite mera V8 ljud men o andra sidan inte för mycket heller.. Är nästan ljudlös med orgnal-systemet...

8 munnar dricker mer än 6
JE
13
JER
535i-97
325i-87
Jag har en E39 med V8 dær jag demonterat de båda bakre ljuddæmparna. Att demontera en (den inre utan utblås) gjorde ingen skillnad. Dæremot att ta bort båda två samt ersætta dem med en rostfri ljuddæmpare med expansionskammare gjorde skillnad. Bedømningen av resultatet ær klart subjektivt men jag tycker, liksom många spontana kommentatorer, att det nu mullrar så dær lagom mysigt. Folk vænder sig dock om nær man drar på och accelererar. Låter en "nivå" høgre æn M5:an som ju ær rætt dov i sin klang.
Jag kør långt och mycket utan att det blivit(snart två år sedan) besværande i længden.
Att bara sætta dit ett rakt rør blir nog dæremot inte bra. Dessutom økar motståndet jæmført med ett krøkt dito.
Lycka till!
Jer>> Kan du skicka länk till liknande dämpare som du kör med?
Som passar och ger samma funktion alltså...
JE
13
JER
535i-97
325i-87
tp88: Jag anvænde en dæmpare från "Raka rør" i Gøteborg. Det finns fler leverantører, Ray metall... utanfør Jønkøping før dig(?).
Dæmparen bør inte vara FØR øppen då, det kan bli jobbigt med resonans. Laborera gærna med længden på det sista røret efter sista dæmparen, det gør mer æn man tror! Kort rør=volym, længre rør= relativ dæmpning.
Jag anvænde en universal-dæmpare och byggde ihop det hela. En del pyssel, men kul om man har tillgång till en mig/mag svets. Ta´r dock en del tid.
Jer>> Men finns det nån färdig dämpare man kan köpa och sätta dit då?
Har du uppgifter på mått och sånt?
JE
13
JER
535i-97
325i-87
Det finns sk. sportljuddämpare av flera fabrikat och prisnivåer. T.ex Supersprint som är erkänt bra, men inte gratis. Se Hasso´s bilder på sin E39/528 i galleriet.
Vidare har Schnitzer en variant där man även modifierar bakre spoilern, så avslutnings-rören blir infällda - ca. 10.000:- Då pratar vi endast om den bakre burken.
Min modifiering; slutrör a la Schnitzer monterat på en universal-dämpare med hjälp av div. rör-böjar, till ett helt annat pris.
Vill minnas att det handlar om 3" rör-diameter vid skarvning mot resterande original system.
Jag sänder dig bild på hur jag fick till det.
Kan rekomendera Ferrita, Köping - Länk - rostfritt - väljer ljud och utseende själv - livstids garanti - mkt bra kvalitet.

L
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.